کد خبر: تشکیل-72-میلیون-پرونده-الکترونیک-سلامت-ب
۱۴ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۵۰

معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به تشکیل 72 میلیون پرونده الکترونیک سلامت برای مردم گفت: خوشبختانه 9 هزار و 356 پروژه عمرانی در حوزه بهداشت تعریف شد که بخش عمده‌ای از آنها به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری سلامت از وبدا، دکتر علی اکبر سیاری در همایش بزرگ کارگزاران نظام سلامت و آئین تکریم و معارفه معاونین وزارت بهداشت، اظهارکرد: در دولت یازدهم 20 هزار واحد بهداشتی در کشور با اعتباری بالغ بر 1000 میلیارد تومان تعمیر و تجهیز شد در حالیکه از سال 82 تا 92، حدود 200 میلیارد تومان در حوزه بهداشت هزینه شده بود اما در سه سال گذشته 1000 میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز و 3 هزار میلیارد تومان برای ساخت واحدهای جدید بهداشتی در کشور هزینه شد که نشان دهنده اهمیت سلامت برای دولت تدبیر و امید است.

وی تاکید کرد: امروزهیچ ایرانی نیست که به مراکز بهداشتی در کشور مراجعه کند و برنامه‌ای برای او وجود نداشته باشد شعار ما این بود که هیچ ایرانی برای خدمات بهداشتی نباید از قلم بیفتد که در این راستا 72 میلیون پرونده الکترونیک سلامت برای مردم تشکیل و 33 میلیون خدمت به آنها ارائه شد.

سیاری با بیان اینکه 112 هزار کاربر، اطلاعات مردم را به سامانه الکترونیکی بهداشت وارد می کنند، گفت:در دولت یازدهم، شبکه بهداشت شهری بازطراحی و برای 53 میلیون نفر، دسترسی فعال ایجاد شد. همچنین بخش خصوصی در حوزه بهداشت وارد و 20 هزار نیرو از این بخش بکار گرفته شد. بنابراین خدمات را بدون بزرگ تر کردن بدنه دولت، گسترش دادیم.

معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: در مناطق شهری، مراقبان سلامت نقش ویژه ای پیدا کردند و علاوه بر 9 هزار کارشناس موجود، 9 هزار نیروی جدید در حوزه بهداشت شهری آموزش دیدند و مسئولیت تشکیل پروند‌ه‌های الکترونیک سلامت را برعهده گرفتند.

وی با بیان اینکه بیماری های غیرواگیر، عامل مرگ 76 درصد از مردم است، افزود: برنامه کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در شبکه بهداشت کشور ادغام شد تا مرگ و معلولیت مردم در آینده کاهش یابد.

سیاری اظهارکرد: 35 میلیون خدمت پیشگیرانه سلامت دهان و دهان برای 7 میلیون دانش آموز در 62 هزار مدرسه انجام شد. همچنین در حوزه بهداشت عمومی، سامانه 190 و دفاتر خدمات سلامت در تهران و 40 شهر بزرگ کشور راه اندازی شد.

معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت یادآور شد: در راستای توانمند سازی مردم و صیانت از سلامت آنها، برنامه خود مراقبتی با 4 میلیون خانواده، یک میلیون و 250 هزار دانش آموز و 250 هزار دانشجو به عنوان سفیر سلامت در حال اجرا است.

سیاری با اشاره به اپیدمی 40 ساله وبا در کشور، گفت: امروز هیچ موردی از وبا در کشور وجود ندارد و بیماریابی در دولت یازدهم، 6 برابر بیشتر شد.

وی تصریح کرد: شاخص های بهداشت کشور در 4 سال گذشته بهبود یافت به گونه‌ای که شاهد کاهش مرگ نوزادان از 20 در هزار مورد به 12 مورد در هزار، مرگ مادران از 20 در هزار به 18 مورد در هزار و همچنین افزایش نرخ باروری از 1.8 به 2 درصد بودیم.

وی با بیان اینکه زمینه‌ها و زیرساخت های اجرای طرح پزشک خانواده، نظام ارجاع و برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در کشور فراهم شده است، اضافه کرد: برنامه وزارت بهداشت این است که برای هر هزار نفر، 3 پزشک عمومی و به ازای هر 100 هزار نفر یک نفر به عنوان پزشک خانواده به مردم خدمات ارائه دهد و با فراهم شدن زمینه های پزشک خانواده می توان شاهد کنترل هزینه ها در حوزه سلامت باشیم.

سیاری تاکید کرد: کادر بهداشتی و درمانی در کشور عاشق کارشان هستند و بدون ایجاد هرگونه حاشیه برای دولت و وزارت بهداشت، افتخارات زیادی آفریدند. وزیر بهداشت به عنوان کار آفرین، می تواند طرح تحول سلامت را در پایان چهارساله دولت دوازدهم به سرمنزل مقصود برساند.

معاون سابق بهداشت وزارت بهداشت درپایان گفت: در ابتدای مسئولیتم در دولت یازدهم از خدا خواستم که پس از مرگ، پشیمان نباشم، در مسئولیتم دغدغه‌ای به جز این حوزه نداشته باشم و خدمات ما منجر به ارتقای سلامت مردم، کاهش آلام و مرگ نابهنگام مردم و شکوفایی سیستم بهداشت کشور شود.‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha