کد خبر: تزريق-هاي-غيرضروري-احتمال-انتقال-بيما
۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱:۰۶

کارشناس امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی،‌خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری گفت: احتمال انتقال بيماريهاي عفوني مانند هپاتيت B، هپاتيت Cو ايدز در ميان بيماران، كادر درماني و عموم جامعه در اثر تزريق هاي غيرضروري افزايش مي يابد.

به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر نرگس باقری، در خصوص عوارض شديد ناشي از تجويز بيش از حد و مصرف خودسرانه داروهاي تزريقي هشدار داد و افزود: رعايت نكات لازم هنگام تجويز يا تزريق داروهاي تزريقي مي تواند در كاهش بروز عوارض دارويي موثر باشد.

وی با بیان اینکه، اثربخشي داروهاي تزريقي لزوماً بيشتر از داروهاي خوراكي نيست افزود: بنابراین در مواردي كه امكان استفاده از اشكال غير تزريقي داروها وجود دارد، از تجويز فرآورده هاي تزريقي اجتناب نماييد.

این کارشناس امور دارویی گفت: داروهاي تزريقي مي توانند منجر به بروز عوارض خاصي شوند كه با مصرف فرآورده هاي غيرتزريقي، غيرممكن يا كمتر امكان پذير مي باشد.

دکتر باقری ادامه داد: از جمله اين عوارض مي توان به مواردي نظير آسيب به عصب در محل تزريق، آسيب به عروق در محل تزريق، آبسه يا ساير عوارض در محل تزريق، خون مردگي و خونريزي هاي زيرپوستي، ايجاد زخم و باقي ماندن جاي آن در محل تزريق اشاره نمود.

وی گفت:بديهي است يكي از راههاي پيشگيري از عوارض مذکور و انتقال بيماريها، كاهش تجويز و مصرف غيرضروري داروهاي تزريقي مي باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: كنترل و درمان عوارض ناشي از داروهاي تزريقي، در بسياري از موارد، نسبت به ساير اشكال دارويي مشكل ترمي باشد، لذا به منظور پيشگيري از بروز اين قبيل عوارض، توصیه می شود، از تجويز و مصرف غيرضروري داروهاي تزريقي خودداري نمایید.

دکتر باقری، اطلاع از سابقه ابتلا بیمار به هرگونه عارضه دارويي به هنگام تجويز يا تزريق يك داروي تزريقي را لازم دانست و افزود: چراکه بروز مجدد آن عارضه مي تواند كشنده يا تهديدكننده حيات باشد.

وی توصیه کرد: هنگام تحويل يا تزريق داروهاي تزريقي، حتماً نام فرآورده را مجدداً از روي برچسب فرآورده بخوانيد تا از تزريق اشتباهي فرآورده ديگر پيشگيري شود.

کارشناس امور دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، گفت: همچنین باید هنگام تحويل يا تزريق داروهاي تزريقي به ظاهر فيزيكي فرآورده توجه شود و در صورت مشاهده هرگونه ذرات غيرطبيعي و يا هرگونه تغيير رنگ غيرمعمول از تزريق آن جداً خودداري گردد.

دکتر باقری در پایان این نکته را هم یادآور شد که،مصرف بي رويه داروهاي تزريقي به دليل نياز به پرسنل آموزش ديده و تجهيزات خاص جهت تزريق، هزينه تقبل شده توسط بيمار و سيستم بهداشتي را افزايش مي دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha