کد خبر: تربیت-مدیر-برای-نظام-بهداشتی-کشور-ساما
۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۳:۳۴

وزیر بهداشت گفت: مدیریت و نظارت بر کار بهورزها، مراقبین سلامت و سایر نیروهای حوزه بهداشت برعهده این متخصصین است و همین امر حساسیت ها را در تربیت این نیروها نشان میدهد.

به گزارش خبرگزاري سلامت هشتاد و چهارمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی امروز تشکیل شد و درخصوص موضوعات مختلف از جمله پذیرش دستیار تخصصی پزشکی خانواده در سال تحصیلی 97-96 تصمیم گیری شد.

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت بحث پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: نیروهای تخصصی نظام سلامت برای مباحث آموزشی تربیت می شوند و باید تربیت این نیروها برمبنای نیازهای کشور در برهه زمانی خاصی صورت پذیرد.

دکتر هاشمی با تاکید بر لزوم جذب نیروهای متخصص با توجه به نیازهای نظام سلامت گفت: در تربیت دانشجویان تخصصی پزشکی خانواده باید به این نکته دقت شود که این افراد پس از فراغت از تحصیل در واقع مدیریت مراکز بهداشتی را بر عهده خواهند داشت و باید افرادی دانشی و مهارت محور برای نظام سلامت تربیت شوند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: مدیریت و نظارت بر کار بهورزها، مراقبین سلامت و سایر نیروهای حوزه بهداشت برعهده این متخصصین است و همین امر حساسیت ها را در تربیت این نیروها نشان میدهد.

وی خاطرنشان کرد: نیاز دانشگاهها به متخصصین پزشکی خانواده باید در برهه های زمانی محدود تعیین شود و مجوز تربیت نیروها با توجه به این نیازها و با تایید شورای گسترش صادر شود.

دکتر هاشمی گفت: باید دقیقا تعداد متخصص مورد نیاز، محل خدمت ایشان و امتیازاتی که بعد از فارغ التحصیلی دارند مشخص شود.

وی افزود: نقش پزشکان عمومی و رابطه آنها با مراکز جامع خدمات سلامت از هم اکنون باید روشن شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تکلیف رشته پزشکی اجتماعی در نشست بعدی مشخص می شود گفت: امکان ادغام این دو رشته مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

دکتر هاشمی اظهار داشت: اگر به نظام ارجاع اعتقاد دارید که باید داشته باشیم و بهداشت اولویت اول ما است، باید علاوه بر بهورز، مراقب سلامت و پزشک عمومی به فارغ التحصیلان این رشته توجه شود چرا که این افراد مهمترین مدیران حوزه بهداشت در آینده خواهند بود.

براساس این گزارش، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی نیز در این نشست با بیان اینکه طرح تربیت پزشک خانواده از چندین سال پیش در کشور در مقاطع مختلف آغاز شده و در حال حاضر پزشکان عمومی این نقش را در مراکز بهداشتی کشور انجام می دهند گفت: طرح تربیت دستیار تخصصی پزشک خانواده نیز از سال گذشته در برخی دانشگاههای علوم پزشکی کشور آغاز شده است.

دکتر لاریجانی گفت: تدابیری اتخاذ شده که افراد مستعد وارد این دوره شوند و به همین دلیل سوابق خدمتی فرد یکی از مواردی است که برای ورود به دوره تخصصی پزشک خانواده ضروری است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در طرح تربیت دستیار تخصصی پزشکی خانواده محل خدمت این افراد مراکز جامع خدمات سلامت تعیین شده و افراد به صورت بورسیه و برمبنای نیاز دانشگاه محل خدمت پذیرفته می شوند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی تاکید کرد: دانشگاهها باید بررسی دقیقی درخصوص نیازهای خود داشته باشند و افراد برمبنای نیازهای واقعی نظام سلامت پذیرفته شوند.

وی اضافه کرد:‌ برهمین مبنا دانشگاهها محل خدمت افراد را مشخص می کنند و ظرفیت های مورد نیاز خود را به شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی کشور اعلام می کنند و ظرفیت های پذیرش توسط شورای گسترش تایید و اعلام می شود.

دکتر لاریجانی از نحوه برگزاری آزمون های پذیرش دستیاری پزشکی خانواده سخن گفت و افزود: تدابیری برای ساماندهی این آزمون ها اتخاذ شده و رویکرد ویژه ای به مهارت افراد در پذیرش ایشان وجود دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اذعان داشت: سوابق کاری افراد در نظام سلامت و به طور خاص در حوزه پزشکی خانواده و همچنین ‌طی دوره MPH پزشکی خانواده از مواردی است که در گزینش افراد برای ورود به دوره تخصصی پزشکی خانواده مدنظر قرار می گیرد و میزان اثر این موارد در امتیاز افراد به زودی مشخص خواهد شد.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: به دبیرخانه ماموریت داده شده که طرح جامعی را در خصوص پذیرش دستیار پزشکی خانواده در سال تحصیلی 97-96 تدوین و با تصویب شورای تخصصی اجرا نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha