کد خبر: تدوین-سند-ملی-سکته-مغزی-وقوع-۱۵۰۰-سکته
۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۹:۲۶

رییس انجمن سکته مغزی با اشاره به تدوین سند ملی سکته مغزی گفت: کمیته ملی سکته مغزی در کشور تشکیل شده و بر همین اساس درمان سکته مغزی در اولویت وزارت بهداشت قرار گرفته است.

 

 

 بابک زمانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  خبرگزاری سلامت در مورد آمارهای سکته مغزی در ایران گفت: طی سه ماه گذشته، حدود ۱۵۰۰ سکته مغزی در کشور به وقوع پیوسته است که ۱۵۰ مورد آن منجر به درمان موفقیت آمیز به دلیل توجه به ۳ ساعت طلایی شده است. البته این آمار مربوط به ۵۵ بیمارستانی است که در آن بخش ویژه سکته مغزی تشکیل شده است.

وی افزود: در صورتی که در ۳ ساعت اولیه بروز سکته مغزی اقدام به موقع برای بیمار صورت گیرد، بیمار درمان خواهد شد؛ ولی پس از آن فرد با ناتوانایی مواجه شده و کیفیت زندگی آن به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

رییس انجمن سکته مغزی با اشاره به تدوین سند ملی سکته مغزی گفت: کمیته ملی سکته مغزی در کشور تشکیل شده و بر همین اساس درمان سکته مغزی در اولویت وزارت بهداشت قرار گرفته است.

زمانی افزود: داروی درمان سکته مغزی( RTPA)  در سال جاری تحت پوشش بیمه قرار گرفت و در صورت مراجعه به بیمارستان این دارو با بیمه و قیمت مناسب برای بیمار ارائه می‌شود.

وی در مورد علائم سکته مغزی گفت: احساس بی حسی یا فلج ناگهانی در یک طرف صورت و دست یا پای یک طرف بدن، کاهش ناگهانی بینایی، قدرت بدن، تعادل بدن (به سختی راه رفتن)، قوای حسی، صحبت کردن و یا فهم صحبت دیگران، تاری ناگهانی دید به خصوص در یک چشم، به هم خوردن تعادل بدن به طور ناگهانی که احتمالا با حالت تهوع، استفراغ کردن، تب، سکسکه و یا قورت دادن غذاها به سختی همراه است، از نشانه های جدی بروز سکته مغزی است.

رییس انجمن سکته مغزی خاطر نشان کرد: سردرد ناگهانی و شدید بدون دلیل که فورا بعد از آن فرد بیهوش می شود، سرگیجه بدون دلیل یا افتادن ناگهانی روی زمین از دیگر علائم وقوع سکته مغزی است.

كد خبرنگار: 41070

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha