کد خبر: تخصیص-یک-درصد-از-فروش-نفت-به-توسعه-شبکه
۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۰۸

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که منابع دولتی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی در کشور کافی نیست، از تخصیص یک درصد از سهم فروش نفت برای توسعه شبکه ریلی کشور در قالب برنامه ششم توسعه خبر داد.

 

دکتر محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت اذعان داشت: امروز در دنیا توجه ویژه‌ای به توسعه شبکه ریلی معطوف است و برای جابجایی مسافر و کالا از آن استفاده می‌شود.

رضایی کوچی اذعان داشت: حداکثر جابجایی مسافر و کالا در شبکه ریلی کشور، معادل یازده درصد است و مابقی در جاده‌های کشور صورت می‌گیرد که این رقم در کشورهای پیشرفته به حداقل 50 درصد افزایش می‌یابد.

وی متذکر شد: علیرغم این که در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه دولت مکلف به توسعه سالانه هزار کیلومتر شبکه ریلی شد، ماسفانه به دلیل عدم نقدینگی هنوز از برنامه بسیار عقب هستیم و به همین دلیل، نتوانسته‌ایم به اهداف تدوین شده در این مسیر دست یابیم.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: کشور ما در شرایطی قرار گرفته که می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق، کریدوری به سمت اروپا ایجاد کرد که متاسفانه از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.

وی یادآور شد: در قالب برنامه ششم توسعه و بودجه سالانه کشور، مشوق‌هایی برای بخش خصوصی تعریف شده است تا رغبت برای سرمایه‌گذاری در این بخش داشته باشد.

رضایی کوچی عنوان کرد: آنچه تاکنون در شبکه ریلی کشور انجام شده از سوی دولت بوده و فرصتی برای حضور بخش خصوصی فراهم نشده است. امروز در کشور 500 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور تعریف شده است که در قالب بودجه سالانه، ده هزار میلیارد تومان تخصیص داده می‌شود. پر واضح است که منابع مالی دولتی برای رفع نیازهای پروژه‌های عمرانی و تکمیل آنها کافی نیست.

وی افزود: راه برون‌رفت از توقف پروژه‌های عمرانی، استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بعضا خارجی است و می‌بایست مشوق‌هایی را برای بخش خصوصی فراهم کرد تا در توسعه شبکه ریلی کشور اثرگذار باشد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار داشت: به دلیل عدم تکمیل شبکه ریلی در کشور، امکان استفاده مطلوب از ظرفیت‌های آن وجود ندارد.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا در برنامه ششم برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی کشور توجه شده است، گفت: برای این منظور، شرایط ویژه‌ای پیش‌بینی و تعریف شده است؛ به گونه‌ای که یک درصد از فروش نفت می‌بایست بدین امر اختصاص یابد.

وی افزود: در صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شبکه ریلی، معادل سرمایه‌گذاری در مناطق محروم قلمداد می‌شود که معافیت‌های مالی مشخصی برای آن تعریف شده است که می‌توان به معافیت از مالیات بر ارزش افزوده اشاره داشت.

رضایی کوچی با اشاره به این‌که سالانه 16 هزار نفر جان خود را بر اثر سوانح جاده‌ای از دست می‌دهند، اذعان داشت: جاده‌های کشور گنجایش حجم عظیم مسافر را ندارد و برای کاهش تلفات جاده‌ای باید به توسعه شبکه ریلی کشور توجه داشت.

 

کد خبرنگار: 41025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha