کد خبر: تجهیزات-بیمارستانی-ایران-نمره-خوبی-ند
۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۱۴

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که تجهیزات بیمارستانی ایران نمره خوبی ندارد، گفت: وضعیت بیمارستان سازی کشور مناسب نیست و ضریب اشغال تخت‌ بیمارستان در تهران 95 درصد است.

 

 

علی جعفریان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري سلامت اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه‌های بیمارستان سازی  در کشورضروری است البته این مسأله بدین معنی نبوده که هر چه در نمایشگاه ارائه می‌شود را می‌توانیم تأمین کنیم چرا که تکنولوژی در حال پیشرفت بوده و این مسأله هزینه‌های بالایی را در بحث نوسازی و بهسازی تولید می‌کند.

وی با بیان این‌که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فرصتی است که دانشگاه‌ها و رؤسای بیمارستان‌ها نقاط ضعف خود را پیدا کنند، گفت: وضعیت بیمارستان‌ها در کشور به صورتی است که با مشکلات زیادی در این زمینه روبه‌رو هستیم البته در بحث بیمارستان‌سازی قدم اول این بوده که چه کسی می‌خواهد بیمارستان‌ها را بسازد و ‌آیا دولت در این حوزه منابعی دارد یا خیر؟

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: بر اساس گزارشی که وزارت بهداشت اعلام کرده است برای تکمیل بیمارستان‌های نیمه‌ساز 40 هزار میلیارد تومان بودجه لازم داریم که اگر سالانه هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شود 40 سال زمان لازم داریم لذا این رویکرد خوبی نیست و بخش خصوصی باید ورود یابد.

جعفریان با اشاره به این‌که بخش خصوصی نیز با این تعرفه‌هایی که وجود دارد فقط در قالب خودش می‌تواند کار کنند، گفت: با این مسأله بخش خصوصی می‌تواند به کمک بخش دولتی آید و در توسعه بیمارستان‌سازی با چالش‌های جدی مواجه هستیم.

وی با اشاره به این‌که در علوم پزشکی تهران طی 30 سال گذشته کمتر از هزار تخت جدید اضافه شده است، گفت: هم اکنون 4 هزار تخت بیمارستانی داریم در حالی که نیاز ما حدود 4 هزار تای مورد دیگر است و به طور کلی 8 هزار تخت فقط برای بیمارستان‌های خودمان نیازمندیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه در شهر تهران به حدود 14 هزار تخت بیمارستانی نیاز است، گفت: در دانشگاه علوم پزشکی تهران اگر بخواهیم سرویس مناسبی به بیماران ارائه دهیم و مردم راضی از بیمارستان بیرون روند حدود 2 برابر ظرفیت لازم نیاز به تخت داریم تا ضریب اشغال حدود 75 درصد برای تخت‌ها را داشته باشیم.

 

ضریب اشغال تخت‌ها در تهران 95 درصد است

 جعفریان با بیان این‌که اکنون ضریب اشغال تخت‌ها در تهران 95 درصد است، گفت: این مسأله سبب شده که مردم ناراضی بیرون آیند. همچنین باید توجه داشت که ما مشکل صنعت بیمارستان‌سازی در تهران نداریم بلکه مشکل ما سرمایه‌گذار است که سرمایه‌گذار خارجی علیرغم اینکه وجود دارد ولی عملاً وارد این عرصه نشده است. 

وی گفت: سرمایه‌گذار خارجی باید بداند چطور قرار است سرمایه‌اش بازگردد ما در این زمینه با خیلی از کشورها مذاکره کرده‌ایم و به مرحله انعقاد قرارداد رسیده‌ایم ولی مهم این است که سرمایه‌گذار مطمئن باشد چطور قرار است سرمایه آن بازگردد که با این تعرفه‌های کنونی بدون شک نمی‌توانند روی سرمایه‌اش حساب باز کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد ساخت بیمارستان‌های هوشمند و سبز، گفت: این بیمارستان‌ها بسیار خوب است ولی ساخت آن گران تمام می‌شود البته اگر می‌خواهیم سرمایه‌گذاری کنیم امکان آن وجود دارد و چیز عجیبی نیست. در کوتاه‌مدت هزینه‌ای دارد ولی در درازمدت ممکن است همه این هزینه‌ها را بازگرداند چرا که پرت انرژی را کاهش داده و آسیب‌های محیط زیست را نیز کم می‌کند.

جعفریان در مورد تجهیزات بیمارستانی، گفت: در این حوزه در کشور نمره می‌گیریم ولی نمره خوبی نیست چرا که با روز دنیا علیرغم استاندارد بودن فاصله داریم برخی می‌گویند اتاق عمل گاهی موارد کثیف بوده ولی این موضوع معنا ندارد و عوامانه است چرا که اگر استانداردها نباشد، اصلا نمی‌توان عمل جراحی در آن انجام داد ولی باید توجه داشت که به روزترین تجهیزات را نداریم.

 

كد خبرنگار: 41070

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha