کد خبر: تبعات-کاهش-سن-بلوغ-جنسیاهمیت-آموزش-مسا
۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۱۸

خبرگزاری سلامت: درباره بلوغ جنسی زودرس حداقل از لحاظ شروع سنی داده علمی وجود ندارد، اما این که پسرها و دخترها نسبت به مسائل جنسی زودتر واکنش نشان می دهند یا اطلاعات آنها نسبت به مسائل جنسی بیشتر است ادعای صحیحی می باشد؛ زیرا در گذشته در اجتماع و خانواده ها درباره این موضوعات صحبتی نمی شد و فضای رسانه ای و فرهنگی جامعه هم مقداری متفاوت شده است. برای نمونه کودکان اطلاعات بیشتری را از طریق تلویزیون، سریال ها، اینترنت و اتصال به هر نوع فضایی کسب می کنند.

دکتر بهزاد قربانی روانپزشک و عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا می گوید: در حال حاضر با این شرایط به نظر نمی رسد که سن بلوغ جنسی کاهش یافته باشد، بلکه فقط امکان دارد آگاهی و اطلاع از این گونه مسائل به صورت مبهمی افزایش یافته باشد و البته این امر می تواند موجب نگرانی شود، زیرا به اندازه آگاهی صوتی و تصویری که کودکان نسبت به این مسائل پیدا کرده اند از سمت خانواده ها هنوز تربیت جنسی نمی شوند، در حالی که این یک ایراد است؛ اما متأسفانه همچنان والدین در مورد این گونه مسائل با فرزندان صحبتی رد و بدل نمی کنند. این امرموجب دریافت اطلاعات ناقص فرزندان آنها می شود که برای آنها ایجاد نگرانی می کند و در این صورت خطراتی هم در پی خواهد داشت.

وی ادامه می دهد: زمانی که یک کودک از والدین خود سوال می پرسد من چگونه به دنیا آمدم نباید به او پاسخ های فضایی داد مانند این که تو را خدا در شکم من گذاشت! باید از سنین پیش دبستانی و یا شروع مدارس به این سوالات به تدریج پاسخ داد. زمانی که این مسائل یا بسیاری از مسائل دیگر برای کودکان شرح داده نمی شود امکان دارد آنها از همسالان،هم کلاسی ها و دوستان اطلاعات ناقص یا نادرستی دریافت کنند، اما باید دانست که این امر یک مشکل محسوب می شود. آموزش مسائل جنسی به کودکان ضرورت بسیاری دارد و ابتدا باید خودشان آن را فراگیرند.نباید درباره مسائل جنسی اطلاعات نامفهومی به آنها داده شود. بنابراین در این راستا بهترین کار ترویج آموزش همگانی است، اما در حال حاضر که چنین امری وجود ندارد باید این سوالات توسط والدین از مراکز و منابع تخصصی دریافت و به کودکان انتقال داده شود.

این روانپزشک عنوان می کند: در صورت تغییر سن بلوغ جنسی نیازها و مطالبات جنسی زیاد می شود. اگر والدین این موضوع را به نحو مثبت و درستی در ذهن کودکان آموزش داده و آنها را آماده کرده باشند هیچ اتفاق ناخوشایندی نخواهد افتاد، اما اگر کودکان آموزش های متناقص دریافت کرده باشند در دریافت پاسخ سوالات دچار دوگانگی یا چندگانگی می شوند و این چندگانی ها به کودک حق انتخابی می دهد که یک پاسخ را انتخاب کند و امکان دارد پاسخ درست و یا پاسخ نادرست را مدنظر قرار دهد. در واقع به دلیل این که بلوغ جنسی زودرس با مطالبات جنسی توأم می شود در صورت نگرانی والدین از چنین موضوعی باید آموزش ها سریع تر آغاز شوند.

طبق گفته قربانی، برای کاستن مخاطرات این موضوع باید آمادگی و اطلاعات لازم را از سنین پیش دبستانی و دبستانی به تدریج نه یک باره در اختیار کودکان قرار داد، اما نه به صورت فضایی و تخیلی؛ بلکه باید آناتومی بدن را برای پسر و دختر تشریح کرد و به آنها آموزش داد که از کدام قسمت های بدن محافظت و مراقبت کنند.

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha