کد خبر: تأثیر-موسیقی-در-افزایش-حافظه-و-تمركز-ش
۲ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۶

یک مدرس موسیقی با اشاره به اینکه امروزه ثابت شده كه حافظه می‌تواند از طریق موسیقی تقویت شود، گفت: استفاده از موسیقی‌های نامناسب همانند وارد‌كردن زهر به بدن است همچنین اگر به شیوه‌‌ای صحیح موسیقی را وارد زندگی خود كنیم، می‌توانیم تا سالیان سال از اثرات مثبت آن بهره مند شویم.

سارا شهرابي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در ارتباط با تأثیر موسیقی بر افزایش حافظه و تمركز اظهار داشت: موسیقی از طریق تحریك فرد برای دقت بیشتر نسبت به نوع صدا‌، ریتم، ملودی، آهنگ، جهت صدا و... در افزایش حافظه و تمركز مؤثر است لذا به همین دلیل، اغلب دانش‌آموزانی كه به نوعی با موسیقی در ارتباط اند در مدرسه و دانشگاه موفق‌تر هستند.

*با ریتم و ملودی حافظه خود را تقویت کنید

وی افزود: امروزه ثابت شده كه حافظه می‌تواند از طریق موسیقی تقویت شود لذا افرادی كه از كودكی در معرض آموزش و بازی‌های موسیقی بوده‌اند‌، حافظه بسیار بهتری دارند همچنین ریتم، ملودی، هارمونی و... جزو عواملی بوده كه موجب تقویت حافظه می‌شود.

این مدرس موسیقی با اشاره به آزمایشی كه در دانشگاه هنگ‌كنگ‌ انجام شد و در آن ۴۵‌ نوازنده اركستر بین سنین ۶ تا ۱۵‌سال از لحاظ قدرت حافظه و به‌خاطر‌سپردن كلمات، مورد بررسی قرار گرفتند، گفت: كودكان نوازنده نسبت به هم‌سن ‌و ‌‌سالان غیرنوازنده خود به‌مراتب كلمات بیشتری را حفظ می‌كنند.

شهرابی ادامه داد: پس از یك‌سال، آزمایش دیگری از این گروه گرفته و مشخص شد كه حافظه كودكانی كه هنوز نوازنده اركستر هستند نسبت به سال گذشته توانمند‌تر شده‌، درحالی‌كه حافظه كسانی كه از اركستر جدا شده‌اند‌، در همان سطح باقی مانده است همچنین موسیقی كمك به درک و انتقال بهتر مفاهیم به افراد کرده و از اركان مهم موفقیت در زندگی است.

وی با تاکید بر اینکه برخی موسیقی‌ها به‌طور عكس عمل كرده و حتی باعث بیماری می‌شوند، گفت: استفاده از موسیقی‌های نامناسب همانند وارد‌كردن زهر به بدن است؛  در این زمینه دانشمندان آزمایشی را روی تعدادی از گیاهان انجام و تعدادی گیاه از یك نوع و در شرایط آب‌و‌ هوایی یكسان، به 2 گروه تقسیم کردند.

شهرابی ادامه داد: برای گروهی از آنها، موسیقی راك را با صدای بلند پخش كردند و مشاهده کردند كه پس از مدتی گیاهان پژمرده و تعدادی نیز خشك شدند لذا برای گیاهان گروه دوم، موسیقی كلاسیك ملایم پخش و شاهد رشد سریع‌تر آنها بودند.

این كارشناس موسیقی عنوان کرد: موسیقی، عنصر بسیار قدرتمندی بوده كه همانند یک داروی شفابخش عمل می‌كند و حتی ممكن است به آن وابسته شوید همچنین دیوید تیم، نویسنده كتاب «راز تاثیر‌گذاری موسیقی» در مقدمه كتاب خود می‌نویسد؛"موسیقی بیش از یك زبان است؛ در واقع موسیقی رب‌النوع زبان‌هاست."

وی افزود: موسیقی در میان تمام هنر‌ها منحصر به فرد است زیرا به‌طور قدرتمندانه‌ای روی سطح هوشیاری افراد اثر می‌گذارد لذا اگر شما به شیوه‌‌ای صحیح موسیقی را وارد زندگی خود كنید، می‌توانید تا سالیان سال از اثرات مثبت آن روی خود و فرزندانتان بهره گیرید اما فراموش نكنید، به همان اندازه كه موسیقی می‌تواند تاثیرات خوب بگذارد‌، قادر است زیان‌بخش نیز باشد.

*رابطه انسان و موسیقی در بدو تولد

وی با اشاره به رابطه انسان و موسیقی در بدو تولد گفت: ضربان قلب مادر آغازین نوای دلنشین و ریتمیکی است که انسان می شنود و آرام می گیرد لذا ناز و نوازش، صدای لالایی و آوازهای آرامبخش مادران نواک هایی از ارتفاع صوت، زیر و بمی صداهستند که انسان از زمان جنینی و بدو تولد به آن خو می گیرد و به آن واکنش نشان می دهد.

این مدرس موسیقی اضافه کرد: نوزادان به نواک حساس هستند بطوری که مطالعات نشان می دهد که انسان در دوران جنینی با شنیدن صدای بسیار بلند و ناگهانی واکنش دارد و به عبارت ساده ممکن است " یکه " بخورد لذا نوزادان، قدرت بسیار بالایی برای تشخیص نواک‌های مختلف دارند و در سه ماهگی می تواند نواک‌های مشخص را با دقت بسیار تکرار کند و حتی عکس‌العمل‌های گوناگون به سبک‌های متفاوت موسیقی داشته باشند.

شهرابی خاطر نشان کرد: موسیقی در رشد شخصیت، یادگیری، شنوایی، تکلم، رشد عواطف و... کودک موثر بوده لذا همین مسئله موجب شده تا در سال های اخیر با افزایش سطح آگاهی، دانش و تحصیلات والدین توجه به موسیقی و آموزش آن به کودکان رشد قابل توجه ای پیدا کند.

*تأثیرات موسیقی بر شكل گیری شخصیت كودک

وی در پایان گفت: حساسیت انسان به موسیقی از دوران جنینی آغاز شده لذا موسیقی و هنر تا به امروز در آموزش دوران اولیه كودكی جایگاهی بلندمرتبه داشته  چنانچه از این هنر در جهت صحیح و سالم خود استفاده شود تأثیرات شگرفی در شكل گیری شخصیت سالم كودك خواهد داشت در غیر این صورت اثرات مخرب  آن جبران ناپذیر است.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha