کد خبر: تأثیر-شرکت-در-انتخابات-در-حفظ-سلامت-روا
۸ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۲۹

یک روانشناس با اشاره به تأثیر شرکت در انتخابات در حفظ سلامت روان گفت: یکی از شاخص های سلامت روان مشارکت در اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی است البته کاندیداها نباید با وعده‌ها و شعارهای بی اساس سبب بروز افسردگی و یأس در جامعه شوند.

دکتر مجتبی انصاری شهیدی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت بااشاره به اینکه افرادی که در انتخابات شرکت می کنند افراد سالم تری هستند گفت: با توجه به اینکه کماکان داریم به روزهای انتخابات نزدیک می شویم طبیعتا از نظر روانشناختی افرادی که تصمیم دارند در انتخابات شرکت کنند و حتما هم شرکت می کنند از نظر روانشناختی سالم تر هستند.

وی تاکید کرد: ما هر چقدر از افسردگی فاصله بگیریم به طبع فعالیت هایمان بیشتر می شود و در سطح جامعه و تعیین سرنوشت خودمان سهیم هستیم بنابراین افرادی که تمایل دارند در انتخابات شرکت کنند به لحاظ افسردگی در سطح کمتری نسبت به کسانی که نمی خواهند شرکت کنند قرار دارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه عنوان کرد: افرادی که نمی خواهند در انتخابات شرکت کنند دلایلی مانند سطح ناامیدی، بدبینی، کسالت، بی انرژی بودن، افکار منفی و یاس داشته که همگی نشانه ایی از افسردگی است بنابراین کسانی که در انتخابات شرکت می کنند از نظر روحی و روانی سالم تر هستند.

انصاری شهیدی با اشاره به اینکه افرادی که در انتخابات شرکت می کنند، شاداب تراند گفت: افراد شرکت کننده در انتخابات سلامت روان بهتری داشته و از نظر بهداشت روان بالاتر هستند چون یکی از شاخص های سلامت روان مشارکت در اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی است همچنین این افراد به طبع شخصیت سالم تر، امیدوارتر و با نشاط تری دارند.

وی در پاسخ به این سوال که گاهی کاندیدها وعده هایی می دهند که عملی شدن آنها غیر ممکن به نظر می رسد و یا به آن عمل نمی کنند چه تبعات روحی و روانی بر مردم جامعه دارد گفت: این وعده و وعید ها آثار روحی و روانی  زیادی را برای افراد شرکت کنند در انتخابات که سلامت روان بهتری نسبتا به افرادی که شرکت نمی کنند ایجاد می کند.

این روانشناس ادامه داد: افرادی که در انتخابات شرکت می کنند با توجه به وعده و وعید هایی که کاندیدها داده اند اما پس از رای آوردن به وعدهای خود عمل نمی کنند افراد شرکت کنند دچار یک وضعیتی شده که ما اصطلاحا درماندگی آموخته شده می گوییم.

انصاری شهیدی تصریح کرد: درماندگی آموخته شده این احساس را در افراد به وجود می آورد که شرکت کردن در انتخابات و رای دادن به کاندید مورد نظرشان با توجه به عمل نکردن ان کاندید به قول هایش باعث می شود فرد  شرکت کنند احساس کند هیچ نقشی را در تعیین سرنوشت خودش ندارد.

وی افزود: درماندگی آموخته شده در این افراد به این معنا می شود که اگر هم بیاید و در انتخابات شرکت کند و عملی برای جامعه و خودش با رای که می دهد انجام دهد هیچ تاثیری ندارد و عوامل بیرونی هستند که سرنوشت او را تعیین می کنند نه چیزی که شامل اراده، تلاش و عمل خودش است.

این روانشناس عنوان کرد: گاهی کاندیداهایی که وعده دروغین می دهند و به ان عمل نمی کنند حالت یاس را برای فرد شرکت کنند ایجاد خواهد کرد همچنین این افراد ممکن است دچار افسردگی، ناامیدی و درماندگی آموخته شده می شوند و  پیش خود فکر می کند که اگر سری بعد هم شرکت کنند فایده ای ندارد.

وی در پایان گفت: این  افراد احساس می کنند چیزی که زندگی آنها را کنترل می کند باعث تعیین سرنوشت آنها هم می شود و اراده خودشان نبوده بلکه عوانلی که هیچ تاثیری برآن ندارند تعیین کننده سرنوشت آنها است و همین فکر باعث سرخوردگی، یأس و نامیدی که از علل مهم افسردگی هست می شود.

کدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha