کد خبر: تأثیرات-اضطراب-و-افسردگی-بر-باروریمسأ
۲۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۲

خبرگزاری سلامت: امروزه صحبت در خصوص استرس و تبعات ناشی از آن به وفور شنیده می شود، اما با این حال عده ای نمی توانند این عامل مضر را از زندگی روزمره اشان حذف کنند. گاهی اوقات حتی استرس باروری زوج را هم تحت الشعاع قرار می دهد. بنابراین باید اطمینان داشت استرس تأثیر مشخصی بر باروری خواهد گذاشت.

دکتر مصطفی حمدیه، متخصص اعصاب و فلوشیپ روان تنی درباره تأثیرات استرس و سایر مسائل عصبی در باروری می گوید: مسائل عصبی در امر باروری بر مردان و زنان تأثیرگذار است. از سوی دیگر، ناباروری موجب ایجاد مسائل عصبی می‌شود. افسردگی و اضطراب در سیکل قاعدگی زنان و در تولید و تحرک اسپرم مردان اثرات نامطلوبی بر جا می گذارد.

وی ادامه می دهد: زمانی که مرد یا زنی متوجه می شوند که توان باروری ندارند بالطبع در پی درمان ناباروری می روند اما این احساس که فرد نابارور است او را دچار مشکل عصبی خواهد کرد، در فرهنگ ما مرد هویت خود را این گونه تعریف می کند که فرزندی از خود به جا بگذارد تا بدین ترتیب مردانگی ایش را به اثبات برساند بنابراین نابارور بودنش تأثیر بسیار نامطلوبی بر وی خواهد گذاشت و در صورتی که زمینه بیماری های اعصاب و روان را داشته باشد به دلیل احساس ناتوانی،شکست و مقطوع النسل بودن دچار افسردگی و اضطراب خواهد شد.

این روانپزشک عنوان می کند: حال زمانی که فرد به سمت افسردگی و اضطراب می رود پروسه درمان ناباروی را هم با مشکل مواجه می کند. بسیاری از موارد مردان یا زنان دچار افسردگی که در حال درمان ناباروری هستند نسبت به درمان پاسخ مثبتی نمی دهند. بنابراین پرداختن به این مسئله بسیار ضروری است که پزشک درمان کننده ناباروری توجه داشته باشد زن یا مرد به مشکلات عصبی مبتلا هستند یا خیر تا در صورت نیاز درمان مسائل عصبی کلید بخورد، زیرا این ارزیابی قبلی به پیش بینی پروسه درمان ناباروی کمک خواهد کرد.

وی همچنین اضافه می کند: به غیر از افسردگی و اضطراب امکان دارد سندروم هذیان و توهم، بدبینی و پارانوئید هم میان زوج نابارور دیده شود؛ حال آن که به طور کلی اگر فرد زمینه ابتلا به بیماری های اعصاب و روان را داشته باشد با استرس ناباروری، بیدار می شوند. در واقع ناباروری می تواند زمینه های عصبی را در طیف وسیع بیماری های اعصاب و روان نیز بیدار کند.

حمدیه می گوید: بسیاری از مردان به دلیل این که نمی خواهند مشکلشان را در زمینه عدم باروری بپذیرند و سعی در پنهان کردن آن دارند و بر گردن خانم ها می اندازند. در حالی که این امر تابو نیست. بسیاری از مردان فکر می کنند که بی مشکل اند در حالی که 60درصد علت ناباروری به مردان بر می گردد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چنین بیان می کند که برای شکستن تابو دانستن ناباروی باید فرهنگسازی کرد تا مردم بدانند چنین موضوعی قابل درمان است و نباید سعی در پنهان کردن آن داشته باشند.
 
این فرهنگ در همه جای دنیا دیده می شود، اما با این مشکل در کشور ما به شکل تابو برخورد می شود. بسیاری از مردان مشکل باروری‌شان را پنهان می کنند و سال ها از درمان سر باز می زنند و زمان آغاز درمان پاسخ مثبتی دریافت نمی کنند و به شدت سرخورده می شوند و با این فکر که مشکل آنها درمان ناپذیر است آن را رها می کنند.
 
البته خوشبختانه با توجه به فرهنگسازی، آگاهی و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و مطبوعات مردم متوجه شده اند که ناباروی قابل درمان است.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha