کد خبر: بیماری-اتواسکلروز-را-بشناسید-علائم-و-د
۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۲۶

متخصص گوش، حلق و بینی گفت: به طور معمول بیماری اتواسکلروز در خانم ها رخ می دهد و به طور قطعی قابل پیشگیری نیست.

دکتر مجید نصیری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهارداشت: به طور معمول اتواسکلروز در خانم ها رخ می دهد و با شکایت از وزوز گوش یا کاهش شنوایی و یا با هر دو مورد به پزشک مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: این بیماری با معاینه خیلی قابل تشخیص نیست اما بعد از گرفتن نوار گوش افت شنوایی در فرکانس های بالا دیده می شود، علت بروز اتواسکلروز ایجاد بافت استخوانی در داخل زنجیره استخوانی است.

دانش آموخته دانشگاه بن آلمان با اشاره به این که زنجیره استخوانی شامل 3 استخوانچه کوچک از جمله استخوان چکشی، سندانی و رکابی می شود، تصریح کرد: یکی از مفاصل یعنی مفصل بین چکشی یا سندانی یا مفصل بین سندانی یا رکابی و یا مفصل بین رکابی و گوش داخلی دچار استخوان سازی می شوند که این استخوان سازی باعث جلوگیری از حرکت نرمال زنجیره استخوانی می شود.

وی در همین رابطه بیان داشت: حال آن که در چنین صورتی فرد دچار صداهای اضافه در گوش، کاهش شنوایی و گاهی هم سرگیجه می شود، بیمار مبتلا باید تحت نظر باشد تا اتواسکلروز رسیده شود تا عمل جراحی را انجام داد.

نصیری تأکید کرد: بیماری اتواسکلروز به صورت قطعی قابل پیشگیری نیست و ارث در بروز آن دخالت دارد، افراد مبتلا به اتواسکلروز در محیط های شلوغ نسبت به محیط های آرام و ساکت شنوایی بهتری دارند.

وی اذعان داشت: برای انجام عمل جراحی باید بررسی کرد که کدام مفصل دچار مشکل شده اما در اکثر مواقع مفصل بین استخوان رکابی و گوش میانی دچار مشکل خواهد شد که آن تیکه برداشته و در صورت نیاز پروتز تعبیه می شود.

 

کد خبرنگار: 410100

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha