کد خبر: بیمارستان-های-ضرر-ده-چالش-اصلی-دانشگاه
۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۲۰:۵۰

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نشست مجمع نمایندگان گیلان با قائم مقام وزیر بهداشت، گفت: امیدواریم در سالی که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با نام اقدام و عمل متبرک شده است بتوانیم گام های موثری در جهت نیل به اهداف ترسیم شده، برداریم.


به گزارش خبرگزاری سلامت   به نقل از وبدا یوسف زاده وی افزود: استقرار طرح تحول سلامت و استقبال کم نظیر مردم از این طرح،  مسئله بود که ما طی سال های اخیر شاهد آن بودیم تا مردم جز بیماری دغدعه دیگری نداشته باشند . در حال حاضر این طرح مراحل تکامل خود را طی می کند و در آینده  از ثمرات این نهال بیشتر بهره مند خواهیم شد.
وی با اشاره به وضعیت کنونی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خاطر نشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی با داشتن بالغ بر 15هزار نفر پرسنل که اکثرا دارای تحصیلات عالی هستند بیشترین سرمایه های استانی را به خود اختصاص داده است. بنابراین با توجه به صرف هزینه و بیت المال، انتظار می رود برای بارور شدن این منابع انسانی ، برنامه ریزی ها به درستی انجام پذیرد.


رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان  با بیان این که ، در سال های اخیر رسالت دانشگاه علوم پزشکی گیلان تحت الشعاع شرایط نامناسب اقتصادی به ویژه تامین منابع مالی قرار گرفت، افزود: گیلان نتوانست از ثمرات طرح تحول سلامت آنچنان که شایسته است استفاده کند.  در این زمینه برای بهره مندی از طرح های این چنین و برای پیشتاز شدن نیاز است که زحمت بیشتری متقبل شویم تا افق های جدیدی باز کنیم زیرا حق مردم گیلان است که همواره در مسایل فرهنگی و علمی پیشتاز باشند. بافت مراکز درمانی در گیلان فرسوده است و زیر ساخت های درمانی مناسب نیستند و این زحمات ما را دو چندان می کند. به طوری که در حال حاضر بیمارستان پورسینای رشت به عنوان تنها سانتر ترومای گیلان بعد از بیمارستان سینای تهران جزو اولین بیمارستان های کشور است.


این مقام مسوول اذعان کرد: ما برای این که بتوانیم مسیر درستی  را طی کنیم باید وضعیت فعلی و ظرفیت ها و پتانسیل ها را شناسایی کنیم . در غیر این صورت برای برنامه ریزی دچار مشکل خواهیم شد. به همین منظور طی چهارماه گذشته شاخص ها و وضعیت موجود مورد بازنگری قرار گرفت و طبق قولی که در زمان معارفه داده بودم، ظرف سه ماه، برنامه راهبردی دانشگاه با کمک کادر مدیریتی دانشگاه تدوین شد.


رییس دانشگاه با بیان این مطلب که صرفا داشتن نقشه راه به معنای دستیابی به موفقیت نیست، یادآور شد: برای رسیدن به برنامه ها نیاز به عزم جدی داریم . با روحیه جدیدی که در دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شده، مصمم هستیم این مسیر را به درستی طی کنیم.


دکتر یوسف زاده ضمن ارایه گزارشی از وضعیت چهار ماهه اخیر دانشگاه ، بدهی دانشگاه در بخش پرسنلی و غیر پرسنلی را 313 میلیارد تومان عنوان کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بعضی از بیمارستان های گیلان ضریب اشغال تخت بالایی دارند ولی برخی بیمارستان ها ضریب اشغال تخت پایین دارند که ضررده هستند . این بیمارستان ها نه تنها درآمدزایی ندارند بلکه منایع دیگر را نیز مصرف می کنند.


وی عمده ترین چالش های دانشگاه را منابع انسانی، منابع مالی ، منابع فیزیکی و تجهیزات ذکر کرد و افزود: در این زمینه، مهمترین چالش، نابسامانی در توزیع و ساماندهی نیروی انسانی است.
رییس دانشگاه ، انباشت متخصص در برخی شهرهای استان؛ جدب بی رویه و بدون برنامه ریزی نیروهای غیر رسمی و فربه شدن دانشگاه، بلا تصدی ماندن برخی از پست های سازمانی را از جمله چالش های مهم منابع انسانی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در بحث منابع انسانی ایجاد تحرک، انگیره، وفاداری حایز اهمیت است .
وی مهمترین چالش در بحث منابع مالی را نیز نبود انضباط مالی، پراکندگی و وسعت عملیات دانست و با اشاره به چالش های موجود در بخش منابع فیزیکی ، وجود 7 بیمارستان در سطح رشت را با هفت تخصص مجزا ،نابسامانی در املاک و مستغلات و وجود بیمارستان های کوچک ضررده را که دارای ضریب اشغال تخت 12 درصدی و نظیر این هستند را از مهمترین معضلات سلامت برشمرد.


وی با اشاره به فرسوده بودن تجهیزات بیمارستان و خرابی دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان پورسینا، اظهار کرد: دستگاه سی تی اسکن بیمارستان پورسینا که یکی از فعال ترین مراکز درمانی در سطح کشور و سانتر تروما این استان است، در شان این دانشگاه و استان نیست .


رییس دانشگاه با اشاره به نقاط قابل بهبود دانشگاه گفت: واگذاری پست های بلاتصدی و تبدیل نیروهای قراردادی به پیمانی ،توانمند سازی ، ایجاد بانک اطلاعاتی مدیران، تبیین مسیر ارتقای شغلی ،شناسایی افراد توانمند منطبق با سیاست های دانشگاه و جانشین پروری مدیران، از دیگر نقاط قابل بهبودی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان این که تفکر ما به سمت تمرکز گرایی است، خرید متمرکز در ابعاد وسیع برای جلوگیری از پراکندگی و نظارت بهتر را یکی از کارهای در دست اقدام دانشگاه عنوان کرد و افزود:درخواست ما در بحث منابع فیزیکی از مسوولین ،نوسازی تجهیزات و ساخت  یک بیمارستان بزرگ هزار تختخوابی و درکنار آن،یک بیمارستان جامع برای موارد اورژانس و همچنین آزمایشگاه مرجع است.



وی با اشاره به محول شدن وظیفه توسعه دانش در زمینه گیاهان دارویی، به دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خاطرنشان کرد: این دانش باید به تولید ثروت منجر شود و استان گیلان این ظرفیت را دارد که نه تنها درکنار تولید چای و برنج، بلکه با تولید گیاهان دارویی در دراز مدت، با درامد نفت رقابت کند.


رییس دانشگاه با اشاره به وجود اقلیم های متعدد در استان گیلان، گفت: استان گیلان دومین تولید کننده داروی کشور است اما در حال حاضر ، گیاهان دارویی بصورت سنتی در این استان برداشت و به صورت فله صادر می شود که با توجه به پتانسیل های موجود در استان، باید این منابع ساماندهی شود .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha