کد خبر: بیش-از-600-مرکز-تحقیقاتی-در-رشته-های-مختلف
۲۲ تیر ۱۳۹۵، ۹:۲۹

دکتر ملک زاده با بیان این که بیش از 600 مرکز تحقیقاتی در رشته های مختلف علوم پزشکی در کشور فعال هستند، افزود: از میان این مراکز تحقیقاتی بیش از 21 مرکز با سازمان بهداشت جهانی همکاری می کنند.
به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در حاشیه نشست مشترک با معاون سازمان بهداشت جهانی بر توسعه همکاری ها با سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف این نشست، رسیدن به تحقیقاتی با هدف ارتقاء سطح سلامت است.
وی افزود: ما می خواهیم تحقیقاتی را داشته باشیم که علاوه بر چاپ مقاله در این تحقیقات بتوانیم سلامت را نیز ارتقا بخشیم و در این راستا توجه ویژه‌ای به بیماری‌های مزمن غیر واگیر مثل سکته های قلبی، مغزی، سرطان‌ها و سایر بیماری‌های مزمن داریم.
دکتر ملک زاده با اشاره به همکاری 20 ساله ایران با سازمان بهداشت جهانی، افزود: هر سال چندین همکاری جدید بین ایران با سازمان بهداشت جهانی در راستای ارتقای سلامت افراد ایجاد می شود و امروز توانستیم چندین همکاری جدید را با WHO شروع کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این که ایران در بین کشورهای خاورمیانه و کشورهای اسلامی بالاترین تولید مقاله‌های علوم پزشکی را داشته است، افزود: خوشبختانه کشور ما در تحقیقات علوم پزشکی توانسته از نظر کمیت و کیفیت بالاترین تولیدات را داشته باشد.
دکتر ملک زاده با اشاره به کاربردی بودن تحقیقات در حوزه علوم پزشکی، اظهار داشت: تحقیقات علوم پزشکی در ارتقای سلامت افراد و تشخیص و درمان بیماری ها تاثیر زیادی دارد.
وی در ادامه یکی از توفیقات در حوزه تحقیق و پژوهش برای اولین بار را اختصاص بودجه خیلی خوب به تحقیقات علوم پزشکی بیان کرد و افزود: در این راستا طی دو سال گذشته بودجه خوبی برای انجام تحقیقات اختصاص داده شده که با استفاده از این فرصت می‌توان همکاری بین تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مطالعات تیمی را افزایش داد.
دکتر ملک زاده یکی از مطالعاتی که منجر به ارتقای سلامت می شود را مطالعه روی سکته های قلبی و مغزی بیان کرد و گفت: در ایران سالانه 90 هزار نفر در اثر سکته قلبی و مغزی فوت می کنند که نزدیک به 50 هزار نفر از آنها مرگ زودرس یعنی زیر 55 سال دارند که البته با پیشگیری می توانیم جلوی این مرگ های زودرس در اثر سکته های قلبی و مغزی را بگیریم.
وی در پایان گفت: مطالعات خوبی در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه در حال پیگیری است که از جمله آن می‌توان به ضریب تعیین خطر برای افراد مستعد انواع سکته‌ها اشاره کرد. بر اساس تحقیقات انجام شده ضریب خطری برای افراد مستعد به انواع سکته‌ها تعیین می‌شود که می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش مرگ و میر داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha