کد خبر: به-زودی-طرحی-برای-رفع-مشکلات-نظام-بانکی
۱۷ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۳۹

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلات و مسائل نظام بانکی کشور نظیر مطالبات معوق بانکی و بدهی های دولت به بانک ها گفت : دولت برای رفع مشکلات نظام بانکی طرح مهمی تدوین کرده که بزودی از آن رونمایی خواهد شد و معتقد هستیم با اجرای این طرح، مشکلات نظام بانکی مرتفع خواهد شد .

به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نهاد ریاست جمهوری دکتر اسحاق جهانگیری ظهر امروز (پنجشنبه) در همایش اقتصاد مقاومتی استان مازندران ضمن تبریک عید سعید فطر اظهار داشت : در مقطع فعلی، اقتصاد اولویت نخست کشور است و این موضوعی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کرده اند .

 

معاون اول رئیس جمهور افزود : رهبر معظم انقلاب در سخنان خود بر این موضوع نیز تاکید کرده اند که اهمیت اقتصاد کشور تا حدی است که عدم توجه به آن می تواند مسائل امنیتی را برای کشور به همراه داشته باشد و از این رو لازم است توجه ویژه ای به موضوع اقتصاد معطوف گردد .

 

دکتر جهانگیری همچنین از اقتصاد به عنوان یکی از مهمترین مؤلفه اقتدار ملی هر کشور نام برد و اظهار داشت : هیچ کشوری نمی تواند مدعی قدرت و اقتدار باشد و در عین حال از اقتصاد ضعیف برخوردار باشد.

 

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با یادآوری اینکه اقتصاد ایران با چالش های متعددی روبرو است که در راس آن بیکاری نسل جوان قرار دارد، تصریح کرد : ایران کشوری است که بیش از 4.5 میلیون دانشجو دارد و این جمعیت اشتغال و فرصت شغلی از ما مطالبه می کنند که البته مطالبه ای به حق است .

 

وی افزود : البته پاسخ به همه این مطالبات نباید تنها بر عهده دولت باشد، بلکه همه بخش ها باید برای بسترسازی و فراهم شدن زمینه پاسخگویی به این مطالبات تلاش کنند زیرا اگر برای نسل جوان اشتغال ایجاد نشود، جوانان اين مرز و بوم که باید موتور محرک برای توسعه کشور باشند، می توانند به ابزاری برای اتفاقات منفی تبدیل شوند.

 

معاون اول رئیس جمهور کاهش قدرت خرید و درآمد مردم را از دیگر چالش های اقتصاد کشور برشمرد و افزود: درآمد مردم در سالهای گذشته با وجود درآمد های سرشار نفتي کشور با کاهش مواجه شد كه در حقیقت به معني كوچك شدن سفره زندگي مردم است.

 

دکتر جهانگیری ادامه داد: ما مکلف هستیم با سیاستگذاری صحیح قدرت خرید مردم را افزایش دهیم و سفره زندگی آنها را بزرگتر کنیم که تحقق این امر مستلزم برنامه ریزی دقیق است.

 

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایران در منطقه ای قرار گرفته که رقبای فراوانی دارد، خاطرنشان کرد: بر اساس سند چشم انداز 20 ساله، ایران باید قدرت نخست منطقه باشد اما متاسفانه امروز که 10 سال از این سند می گذرد، رقبای ما به لحاظ اقتصادی از ما پیشی گرفته اند .

 

دکتر جهانگیری اضافه کرد: بخش اصلی توطئه هایی که در منطقه شکل گرفته با هدف آسیب رساندن به ایران بوده و ایجاد داعش و گروه های تکفیری، با هدف زمینگیر کردن ایران بوده است و در این میان برخی کشورهای منطقه نیز از این گروه ها حمایت های مالی و ایدئولوژیک کرده اند .

 

وی هدف اصلی تحریم های قدرت های بزرگ علیه ملت ایران را تضعیف قدرت اقتصادي ایران دانست و گفت: متاسفانه بی تدبیری های سال های گذشته باعث شد درآمدهای سرشار نفتی کشور به شیوه غلط هزینه شود و ذخایر ارزی کشور که باید برای شرایط سخت نظیر دوران تحریم ها پس انداز می شد، به هدر رفت .

 

معاون اول رئیس جمهور گفت: مجموعه این چالش ها که پیش روی اقتصاد کشور قرار دارد باعث شد که مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد را نخستین اولویت کشور در مقطع فعلی اعلام کنند و با وجود اهمیت موضوع فرهنگ، اقتصاد را اولویت نخست کشور در شرایط کنونی بدانند و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ نمایند .

 

دکتر جهانگیری اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی مجموعه سیاست هایی است که همه اقتصاد دانان کشور با گرایش های مختلف نسبت به آن اجماع و اتفاق نظر دارند و معتقد هستند که این سیاست ها می تواند کشور را به نقطه روشن رهنمون سازد .

 

معاون اول رئیس جمهور افزود: خوشبختانه عزم و اراده ای جدی در سراسر کشور برای اجرای اقتصاد مقاومتی شکل گرفته و همه ارکان نظام مصمم هستند که اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنند .

 

دکتر جهانگیری ادامه داد: مقام معظم رهبری دولت را مجری اصلی اجرای اقتصاد مقاومتی دانسته اند و از دولت خواسته اند که ستادی برای فرماندهی اقتصاد مقاومتی ایجاد کند و معاون اول رئیس جمهور را نیز به عنوان فرمانده این ستاد معرفی کرده اند و خوشبختانه امروز مسئولیت اجرا و تقسیم وظایف نیز مشخص شده است.

وی اظهار داشت: اینکه برخی افراد از اقتصاد مقاومتی برداشت شخصی می کنند و دیگران را متهم می نمایند، این فقط اظهار نظر سیاسی است و دولت نیز به سخن این افراد به اندازه یک اظهار نظر سیاسی اهمیت می دهد .

 

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: دولت مصمم است اقتصاد مقاومتی را برای برون رفت از چالش های اقتصادی کشور عملیاتی و اجرا کند و در همین راستا برای بندهای مختلف آن برنامه های بلند مدت، کوتاه مدت و سیاست های اجرایی تدوین کرده است .

 

دکتر جهانگیری خاطر نشان کرد: نمی توان انتظار داشت که اقتصاد مقاوتی در کوتاه مدت عملیاتی شود چرا که بسیاری از محورهای آن نظیر بهره وری، نیازمند برنامه ریزی بلندمدت و کار فرهنگی است .

 

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه دولت راه اندازی تولید و اقتصاد کشور را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: برای این کار باید بازار داخلی به صورت جدی فعال شود و با تهدیدات بازار داخلی و بخش تولید نظیر قاچاق کالا مبارزه جدی صورت گیرد .

 

وی افزود: واردات بی رویه نیز از آسیب های جدی بخش تولید است که لازم است برای حمایت از بخش تولید، واردات کشور را مدیریت کنیم .

 

 جهانگیری همچنین توسعه صادرات را از دیگر برنامه های دولت در سال جاری عنوان و خاطرنشان کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته تصمیم گرفته ایم که میزان صادرات غیرنفتی را 10 میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش دهیم .

 

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر لزوم حمایت از بخش خصوصی برای راه اندازی تولید و توسعه صادرات گفت: وقتی می گوییم که بخش خصوصی باید مدار و محور اقتصاد کشور باشد یعنی باید درب اتاق مدیران به روی بخش خصوصی باز باشد .

 

وی با بیان اینکه توفیقات خوبی در دوره پسابرجام برای کشور ایجاد شده است، تصریح کرد: در سه ماهه نخست سال جاری میزان فروش نفت و میعانات گازی به بیش از دو میلیون و پانصد هزار بشکه در روز رسید که این توفیق بزرگی براي كشور است .

 

معاون اول رئیس جمهور درادامه سخنان خود به استان مازندران نیز اشاره و خاطرنشان کرد: مازندران از ظرفیت هایی فراوانی نظیر کشاورزی، گردشگری و آبزی پروری برخوردار است که باید این ظرفیت ها در مسیر توسعه ایران قرار گیرد و مازندران باید پشتیبان توسعه کشور باشد .

 

جهانگیری در بخش دیگری از اظهارات خود به اهتمام دولت برای مقابله جدی با فساد نیز اشاره کرد و گفت: باید مشخص شود که چگونه یک جوان 30 ساله می تواند 10 هزار میلیارد تومان پول کشور را ببرد و هیچ کس هم پیگیری نمی کند که این فرد چگونه و با حمایت چه کسانی توانسته است به این پول دست پیدا کند .

 

وی همچنین با اشاره به موضوع حقوق های غیر متعارف برخی مدیران کشور خاطرنشان کرد: دولت بابت این اتفاق از مردم عذرخواهی کرده است چرا که اطلاع داریم افکار عمومی جریحه دار و ذائقه مردم تلخ شده است. بر اساس سیاستگذاری های صورت گرفته تمامی راه های تکرار این اتفاق و منافذ آن مسدود شده و دیگر شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود .

 

معاون اول رئیس جمهور افزود: البته اینگونه اتفاقات نباید باعث شود که فسادهای بزرگ فراموش شود زیرا مردم موضوع 10 هزار میلیارد تومان را هیچگاه فراموش نخواهند کرد .

 

در این مراسم نماینده ولی فقیه در استان مازندران نیز در سخنانی با قدردانی از حضور معاون اول رئیس جمهور در ایام تعطیل در این استان گفت: این نشان می دهد که مسئولین دولت از اراده و انگیزه فراوان برای خدمتگذاری برخوردار هستند.

 

استاندار مازندران هم گزارشی از وضعیت استان ارائه و به اقدامات صورت گرفته برای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان مازندران اشاره کرد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha