کد خبر: بهره-گیری-از-فناوری-های-روز-در-آزمایشگا
۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۰:۴۸

جانشین پلیس آگاهی ناجا گفت: در آزمايشگاه های مرکز تشخیص هویت پلیس آگاهی نیروی انتظامی، علوم و فنون روز به کارگيري شده و در جهت پاسخگويي به پرونده ها و کشف علمي جرم از آنها بهره برداري مي شود.

به گزارش خبرگزاري سلامت ، سردار مسعود منفرد در حاشیه بازديد رئيس اداره مبارزه با مواد مخدر آلمان از مرکز تشخيص هويت آگاهي ناجا، گفت: يکي از قديمي ترين ادارات پليس در ايران مرکز تشخيص هويت پليس آگاهي است که قدمتي 105 ساله دارد؛ واحد انگشت نگاری، اولین سنگ بنای این مرکز است که با گذشت زمان، این مرکز تکامل یافت.

وی به فعالیت مرکز تشخیص هویت در سه حوزه آزمایشگاه جنايي، بررسي صحنه جرم و انگشت نگاري اشاره کرد و گفت: در اين آزمايشگاه ها علوم و فنون روز به کارگيري شده و در جهت پاسخگويي به پرونده ها و کشف علمي جرم از آنها بهره برداري مي شود.

این مقام انتظامی با تاکيد به نقش موثر تيم "دي وي آي"( بررسی هویت قربانیان ناشناس حوادث) که زیر مجموعه اداره بررسی صحنه جرم است، گفت: در حادثه جان باختگان حجاج منا اعزام اين تيم جهت تعیین هویت به عربستان نقش بارزي داشت به طوري که در مدت بسيار کوتاهي بسياري از قربانيان شناسايي و به خانواده هایشان تحویل داده شدند.

جانشين پليس آگاهي ناجا تصريح کرد: تجارب علمي بسيار بالاي اين مرکز، ظرفيتی ايجاد کرده که خدمات خود را به اقصي نقاط کشور و در صورت نياز با هماهنگي سازمان اينترپل به کشورهاي خارجي ارائه دهند.

وي، دانش و امکانات تيم هاي "دي وي آي" را هم راستاي استانداردهاي جهاني دانست و گفت: طبق نظرات کارشناسان کشورهایی از جمله اندونزي، استراليا و ... که از اين مرکز بازديد کرده اند، فناوري هاي آن به روز و قابل توجه است.

وي گفت: از ديگر آزمايشگاه هاي مرکز تشخيص هويت پليس آگاهي ناجا که تخصص خاصي را مي خواهد، شناسايي مواد مخدر و تعيين درصد آن است که بسيار مد نظر است.

در ادامه اين نشست، سرتیپ دوم "کریستین هوپه" رئيس اداره مبارزه با مواد مخدر پلیس جنایی آلمان گفت: در بازديد از مرکز تشخيص هويت پليس آگاهي ناجا از تلاش و ممارست پرسنل آن شگفت زده شدم، آزمایشگاه های جنایی و شیمی این مرکز علاوه بر داشتن توانایی های قابل توجه، نقش مهمي در مبارزه با مواد مخدر ايفا مي کند.

رئيس اداره مبارزه با مواد مخدر پلیس جنایی آلمان تصريح کرد: اين سفر برای تبادل اطلاعات میان پليس آلمان و پلیس جمهوری اسلامی ايران در خصوص مبارزه با ترانزيت مواد مخدر از کشور افغانستان به اروپا انجام شد.

وي بر همکاري پليس ايران و آلمان در راستای تعاملات و تبادل اطلاعات پلیسی تاکید و بیان کرد: هنگامی که تلاش خستگی ناپذیر و مهارت های پليس جنايي و مبارزه با مواد مخدر ايران را در امر مبارزه با پدیده موادافیونی مشاهده می کنم، خوشحال و شگفت زده می شوم.

اين مقام بلند پايه پليس آلمان به اهميت کاربرد مرکز تشخيص هويت و نیز فعالیت چنین مرکزی در کشور متبوعش اشاره کرد و ادامه داد: در حادثه سونامي که در جنوب شرقي آسيا رخ داد، کارکنان مرکز تشخیص هویت آلمان با حضور در محل حادثه نسبت به تعيين هويت اجساد توريست هاي آلماني که در آنجا جان خود را از دست داده بودند، اقدام کردند.

وی ادامه داد: تک تک واحدها و آزمايشگاه هاي مرکز تشخیص هویت  اهميت بي نظيري دارد به گونه ای که در موفقیت یک تحقیق در پرونده پلیسی نقش بسزایی دارد؛ به روز بودن و در دسترس بودن اطلاعات آن، از ویژگی های شاخص این مرکز به شمار می آید.

رئيس اداره مبارزه با مواد مخدر پلیس جنایی آلمان، تعیین هویت قربانیان مجهول الهویه را یکی دیگر از وظایف این مرکز برشمرد و گفت: در آلمان، هنگامی که جنازه مجهول الهويه ای را پيدا مي کنند پي بردن به هويت اصلي قرباني براي پليس جنايي اين کشور از طريق امکانات گروه "دي وي آي" بسيار پراهميت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha