کد خبر: برگزاری-کارگاه-سلامت-جنسی-به-همت-پژوهش
۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی از برگزاری کارگاه سلامت جنسی و مهارت‌های مشاوره در حوزه سلامت جنسی خبر داد که با همکاری مشترک انجمن علمی مامایی ایران و پژوهشگاه ابن سینا در مرکز درمان ناباروری ابن سینا برپا شده است.

 

دکتر سیدعلی آذین در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: سلامتی با تعریف رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی ابعاد مختلفی پیدا کرده و طی چند دهه اخیر، تمرکز ما فقط بر روی بیماری‌ها نیست.

وی تصریح کرد: چندین دهه است در ایران هم به بحث حوزه سلامت روان به شکل جدی‌تر پرداخته شده و برای این موضوع در دانشگاه‌ها نیرو تربیت می‌شود؛ اگرچه بهره‌مندی مردم از این خدمات به دلایلی مطلوب نبوده است. یکی از حیطه‌های سلامت افراد، بحث سلامت جنسی است که ابعاد بسیار گسترده‌ای در مسائل جسمی، بدنی، سلامت روان و بحث روابط و تعاملات اجتماعی دارد.

متخصص پزشکی اجتماعی و فلوشیپ پزشکی جنسی خاطرنشان کرد: اصولا جنسینگی دارای ابعاد بسیار وسیعی است که صرفا به تعاملات جنسی مربوط نمی‌شود و موضوعی بسیار فراتر است، اما متأسفانه به این موضوع در دانشگاه‌ها هم خیلی خوب و مطلوب پرداخته نشده است.
وی افزود: حتی در تربیت نیروهای تخصصی مانند پزشکی، مامایی، پرستاری و مشاوره این بحث مغفول مانده است. شاید علت این امر ناشی از نداشتن تعداد کافی اساتید در این حوزه باشد و به همین دلیل زمانی که این افراد فارغ التحصیل و وارد جامعه می‌شوند، نمی‌توانند خدمات لازم در حوزه سلامت جنسی را به مردم ارائه دهند. بنابراین در درجه اول باید این نقص در دانشگاه‌ها حل شود و به نوعی در کوریکولوم‌های موجود تصحیحی انجام گیرد تا تمام افراد ارائه کننده خدمات سلامت در این حوزه خاص هم بسته به نوع تکلیف و مأموریتی که از آنها خواسته شده اطلاعات، آگاهی و مهارت نسبی داشته باشند.

آذین اذعان داشت: قدر مسلم سال‌ها تعدادی نیرو تربیت شده و آنها مشغول ارائه خدمت هستند. بنابراین در یک اقدام کوتاه مدت و میان مدت‌تر باید به نیروهای موجود آموزش داده شود تا آن خلأ درسی و آموزشی که در دوره‌های آموزشی داشته‌اند در قالب بازآموزی‌ها و کارگاه‌ها جبران شود تا بتوانند این نیاز به روز جامعه را که متأسفانه سال‌ها به آن پاسخ مناسبی داده نشده برطرف کنند.

وی گفت: بنابراین در این خصوص تعاملات مختلفی با ارگان‌های مختلف داشته‌ایم و در این راستا کارگاه‌های گوناگونی طی یک دهه اخیر برگزار شده و در حال حاضر کارگاه سلامت جنسی و مهارت‌های مشاوره در حوزه سلامت جنسی با همکاری مشترک انجمن علمی مامایی ایران و پژوهشگاه ابن سینا جهاد دانشگاهی در مرکز درمان ناباروری ابن سینا در حال برگزاری می‌باشد.

رییس پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به این که این کارگاه مقداری از کارگاه‌های قبلی مفصل‌تر است، تأکید کرد: در واقع تصمیم بر این است این کارگاه طی 3 روز آخر سه هفته متوالی در اسفند ماه برگزار شود تا همکارانمان از شهرستان هم در این کارگاه شرکت نمایند. قدر مسلم تلاش ما بر این است که چنین کارگاه‌هایی ادامه یابد، زیرا حجم نیروهایی که باید در این حوزه تربیت شوند به اندازه‌ای بالا است که باید به صورت مستمر به این موضوع پرداخته شود. البته برای دوره های بعدی که در بهار سال آینده برگزار می‌شود، از طریق پژوهشگاه ابن سینا برای ثبت نام اطلاع رسانی خواهد شد.

وی یادآور شد: در واقع بحث ما این است که ملاحظات سلامت جنسی متعلق به جنسیت یا سن خاصی نیست. تمام افراد اعم از زن و مرد از بدو تولد تا زمان مرگ ملاحظاتی در حوزه سلامت جنسی دارند، زیرا سلامت جنسی تنها به رفتارهای جنسی مربوط نیست. بنابراین سنین مختلف از جمله کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و سالمندی ملاحظات خاص خود را دارد.

گفتنی است برای پزشکان و ماماهای شرکت کننده در این کارگاه از طریق پژوهشگاه ابن سینا و انجمن علمی مامایی امتیاز بازآموزی پیش بینی شده است. نکته مهم آن که اگر همکاران بر این باورند که نظام آموزشی رسمی یا مطالعات قبلی آنها برای پاسخگویی همه جانبه به مراجعین کفایت نمی‌کند، به طور حتم برای شرکت در دوره‌هایی که اعتبار علمی مناسبی هم داشته باشند، به هیچ عنوان دچار شک و ابهام نشوند.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha