برگزاری چهارمین جلسه شورای طب سنتی با حضور وزیر بهداشت/ ساماندهی عطاریها و گذراندن ۲ واحد طب و داروسازی سنتی برای دکترای حرفه ای داروسازی از مصوبات این جلسه

مديركل دفتر طب سنتي ايراني- اسلامي وزارت بهداشت  از برگزاری چهارمین جلسه شورای طب سنتی با حضور وزیر بهداشت خبر داد و ساماندهی عطاریها را یکی از مهمترین مصوبات این جلسه عنوان کرد.


به گزارش خبرگزاري سلامت دکتر محمود خدادوست  ضمن اعلام این خبر گفت: برای حفظ هویت حرفه ای عطاری ها و همچنین جلوگیری از سوء استفاده هایی که بعضا برخی از عطارنما ها انجام می دهند، مقرر شد عطاری ها ساماندهی شوند.

وی در ادامه افزود: براساس این مصوبه مقرر شد با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان غذا و دارو و معاونت های بهداشت و درمان و اداره کل طب سنتی و همچنین صنف عطاران ضوابط و باید و نبایدها یی که لازم است در عطاری ها رعایت شود تعیین و اجرا شوند تا به سلامت جامعه آسیب نرسد.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت در ادامه افزود: تدوین و اجرای ضوابط باعث می شود هم مردم از رسیدن به خدمات ایمن مطمئن شوند و هم آسیبی به حرفه عطاری وارد نشود.

دکتر خدادوست در خصوص موضوع تاسیس داروخانه های طبیعی و سنتی نیز گفت: مقرر شد که حداکثر ظرف یکماه ضوابط اجرایی این آیین نامه توسط سازمان غذا و دارو تصویب شود و برای اجرایی شدن به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شود.

وی افزود: با این تدبیر هم یک فرصت شغلی برای داروسازان جوان ایجاد می شود و هم دسترسی مردم به فراورده های طبیعی ، سنتی و گیاهان دارویی دارای حداقل استاندارد و کنترل کیفی شده، راحتتر می شود ضمن این که در راستای اقتصاد مقاومتی می توانیم در دراز مدت مصرف بی مورد داروهای شیمیایی را تقلیل دهیم.

ضرورت گذراندن ۲ واحد طب و داروسازی سنتی برای دکترای حرفه ای داروسازی
مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت در ادامه ضرورت گذراندن ۲ واحد طب و داروسازی سنتی برای دکترای حرفه ای داروسازی را از دیگر مصوبات چهارمین جلسه شورای طب سنتی دانست و گفت: درحال حاضر در برنامه آموزشی داروسازی دکترای داروسازی ۲ واحد اختیاری طب سنتی و مکمل وجود دارد که بر اساس این مصوبه در برنامه آموزشی دکترای حرفه ای داروسازی ۲ واحد طب و داروسازی سنتی به صورت تخصصی و اجباری ایجاد می شود تا داروسازان ما به توانمندی های طب سنتی و داروسازی سنتی در دوران تحصیل دوره عمومی اشان آگاه شوند و بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

استفاده از فارغ التحصیلان طب سنتی و داروسازی سنتی در سلامتکده های دانشگاه ها و بخش خصوصی
دکتر خدادوست افزود: برای تشویق ورود پزشکان و داروسازان به رشته های تخصصی طب و داروسازی سنتی از یک سو و از طرف دیگر امکان بهره مندی هرچه بیشتر و سریعتر جامعه از خدمات فارغ التحصیلان این دو حوزه ، مقرر شد که اولا پزشکان متخصص طب سنتی و داروساز سنتی که درحال گذراندن تعهدات قانونی خود هستند در صورتی که در دانشگاه ها امکان ایجاد سلامتکده میسر باشد از ظرفیت آنها در خارج از وظایف آموزشی و پژوهشی که در ساعات موظف دارند، استفاده شود و در صورتی که امکان ایجاد فعالیت این افراد در خارج از ساعت موظف آموزشی پژوهشی برای دانشگاه وجود ندارد امکان بکارگیری آن ها در سلامتکده های بخش خصوصی میسر شود.

تعدیل تعهدات قانونی فارغ التحصیلان طب سنتی و داروسازی سنتی
مشاور وزیر و مدیرکل دفتر طب سنتی ایرانی- اسلامی وزارت بهداشت به دیگر مصوبات این جلسه اشاره کرد و گفت: مقرر شد دوران تعهدات قانونی فارغ التحصیلان طب سنتی و داروسازی سنتی هرچه سریعتر در کارگروه آموزشی که در معاونت آموزشی است بررسی شود و مدت تعهدات قانونی این دسته از فارغ التحصیلان هم بر اساس ظرفیت مناطق تعدیل شود تا ضمن اینکه تشویقی برای ورود بیشتر به این رشته تخصصی فراهم می شود، جامعه نیز زودتر بتواند از ظرفیت تخصصی این گروه استفاده کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha