کد خبر: برخورد-قاطع-با-متخلفان-پيگير-وضعیت-محی
۶ شهریور ۱۳۹۵، ۹:۵۳

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در راستاي افزايش وضعیت علمي و معيشتي محیط بانان، برای نخستين بار محیط بانان در دوره های آموزش تخصصي به شکل علمی وکاربردی شركت كرده اند و از سوي دولت براي شان نيز سختي كار تعلق گرفته است.

به گزارش خبرگزاری سلامت، دكتر معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگو با برنامه «صبح و زندگي» شبكه راديويي سلامت با بيان اين كه بحث حفاظت از حیات وحش وگونه های در معرض تهدید همواره مورد بحث در اين سازمان بوده و هست، گفت: بحثِ حفاظت از حیات وحش وگونه های در معرض تهدید ازگربه سانان، پلنگ ایرانی و یوزپلنگ ایرانی به طور ویژه مورد توجه است و براي هرکدام برنامه خاصي وجود دارد.
وي با بيان اين كه برای نجات پلنگ ایرانی یک برنامه ملی مصوب داریم، افزود: برای یوز پلنگ، یک برنامه ملی و همكاری بین الملل داریم که در اين راستا كارهاي زيادي در حال انجام است. همچنين برای خرس سیاه و خرس قهوه ای، کوروکودیل پوزه کوتاه وگاندو برنامه داریم. برای پرندگان در معرض تهدید و پرندگان شکاری که مورد شکار قاچاق غیرقانونی  قرارمی گیرند نيز برنامه های حفاظتی  با همکاری نیروی انتظامی و همکاری قوه قضاییه هم مقابله با متخلفین که شکار و صید  را دنبال می کنند، داریم.
معاون رییس جمهوری در ادامه بيان كرد: در این دوره، با تمام کسانی که متخلف بودند و جرایم زیست محیطی داشتند، چه در عرصه قاچاق حیوانات حیات وحش یا اجزا حیوانات و همچنين بحث های زمین خواری، تصرفات داخل مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محيط زيست با قاطعیت تمام برخورد کرده و موارد بيشماري به دادگاه معرفی شدند و محکومیت گرفتند؛ كه دربحث زمین خواری، در بخش هایی در این دوره و از سالهای گذشته و از قبل، تصرف شده بودند و ما سال گذشته آزاد سازی مناطق را با احکام قضایی و همکاری خوبی که با قوه قضاییه داریم، انجام دادیم.
وي مسأله محیط بانان را از موضوع های مهم دانست و تاكيد كرد: در این دوره، ارتقاي وضعیت محیط بانان و آموزش محیط بانان در دوره های تخصصی برای نخستين بار به شکل علمی وکاربردی انجام شده است. هم چنین دوره های بین الملل برگزار كرديم و علاوه بر این محیط بانان از دولت 3 هزار امتیار سختی کار دریافت کردند که کمکی به بهبود وضعیت معیشتیشان بوده است.
ریيس سازمان حفاظت از محيط زيست در ادامه برنامه راديويي صبح و زندگي با بيان اينكه اين سازمان کارهای جدی بسياري را در این دوره و سال انجام داده است، گفت: در ادامه همكاری دو جانبه ما، حدود 14تفاهم نامه داشتیم. دو جانبه و بین الملل بوده است كه خيلي از آنها را اجرایی کردیم كه یکی از زمینه هاي موفق بین المللي ما، بحث آموزش بوده است كه با کشورها ی چین، ژاپن، کره،  اتریش، نوروژ، و ایتالیا دوره های تخصصی و کارگاه های فنی برگزار کردیم و فکر می کنم بیش از100 نفر در این دوره ها شرکت کردند و در دوره های مجازی سازمان نيز حدود 200 نفرشرکت کردند. البته دوره های مجازی همچنان ادامه دار.
معاون رییس جمهوری در پايان اظهارداشت: در بحث مبادلات بین المللی کارهای خوبی انجام می دهیم. در بحث آموزش، انتقال تجربیات کشورهای دیگر که در حوزه محیط زیست می تواند مفید باشد را انجام می دهیم كه اين امر خوشبختانه خوب نتیجه داده است. علاوه بر آموزش مبادلات احیا و توان افزایی برای صندوق ملی محیط زیست ایران جزيي از برنامه های این دوره بوده است. صندوق یک ساز و کار فعال و قوی در جذب تسهیلات بین المللی و در کمک به حمایت از طرح ها و فناوری های سبز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha