کد خبر: برای-رفع-تشنگی-در-ماه-رمضان-چه-کنیم؟
۱۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۴:۵۵

افراد روزه‌دار برای این که کمتر دچار تشنگی شوند، بهتر است چه موادغذایی‌ای مصرف کنند؟

 

به گزارش خبرگزاری سلامت، روزه‌ داران برای اینکه کمتر هنگام روزه‌داری تشنه شوند بهتر است در برنامه غذایی سحری از خوردن غذاهایی مانند انواع کوکو، بادمجان، سوسیس و کالباس، سس مایونز‌و همچنین غذاهای چرب و پرنمک که سبب تشنگی زیاد در طول روز می‌شود پرهیز کنند و از غذاهای آب پز شده و خورش‌های آبدار و کم نمک استفاده کنند.
مصرف کربوهیدرات‌ هایی همچون نان و غلات و ماکارونی سبوس‌دار در وعده افطار و سحر سبب می‌شود؛ گلیکوژن بدن در حد نرمال حفظ شده و فرد کمتر دچار تشنگی شود. برخی به اشتباه فکر می‌کنند که در وعده سحری باید مقدارزیادی آب نوشید، درحالی که توصیه می‌شود به جای مصرف مقدار زیاد آب، از مواد غذایی‌ای استفاده شود که سبب دفع آب از بدن نشود.
مصرف چای به‌دلیل دارا بودن مقادیر بالای کافئین، دفع ادرار را افزایش می‌دهد و به همین دلیل فرد دچار کم آبی و تشنگی می‌شود.
نوشابه‌های گازدار یا نوشابه‌های خیلی شیرین هم چون بیشتر باعث از دست دادن آب بدن می‌شوند توصیه نمی‌‌شود. چنانچه روزه‌داران علاقه‌مند به مصرف چای در وعده سحری هستند، باید چای را کمرنگ بنوشند تا غلظت کمتری از کافئین به بدنشان وارد شود.
بهترین مواد غذایی که سبب نگهداری آب در بدن و جلوگیری از تشنگی در ساعات روز‌ ماه مبارک رمضان می‌شود، سبزی‌ها و میوه‌های آبدار نظیر زردآلو، آناناس، انگور، هندوانه و هلو است. اسفناج، تربچه، گوجه فرنگی، کاهو، هویج، کلم و انواع سالاد نیزبسیار مفید هستند.
روزه‌داران بهتر است هنگام افطار از مخلوط آبلیموی تازه با آب یا چای کمرنگ یا شربت خاکشیر به جای قهوه و چای پررنگ استفاده کنند. چای نعنا هم از نوشیدنی‌هایی است که در این‌ماه بسیار مفید است ضمن اینکه بایداز خوردن قهوه هنگام سحر پرهیزشود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha