کد خبر: برای-ارتقای-بیشتر-دانشگاههای-علوم-پزش
۳۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۷

دکتر باقر لاریجانی اعضای هیات علمی را مجریان اصلی تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی خواند و گفت: برای ارتقای نظام سلامت کشور نیازمند ارتقای کمی و کیفی اعضای هیات علمی و جبران کمبودها در این زمینه هستیم.

به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در همایش منطقه ای هیات های اجرایی جذب اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی استان تهران که در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، تربیت نیروی انسانی توانمند را یکی از شاخص های توسعه پایدار برشمرد و گفت: این امر اهمیت حوزه آموزش را در عرصه های مختلف مشخص می کند.

دکتر لاریجانی آموزش عالی را زیربنای توسعه جوامع بیان کرد و اظهار داشت: سرمایه گذاری در این بخش، به دلیل دستاوردهای ارزشمندی که نصیب جامعه می کند؛ بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال 2010 جمهوری اسلامی ایران با کسب رتبه 70 در توسعه انسانی در زمره کشورهای با درجه بالای توسعه یافتگی انسانی طبقه بندی شده، اضافه کرد: در فاصله سالهای 2005 تا 2010 کشور ما با ده رتبه ارتقاء در شاخص توسعه انسانی جزء کشورهای برتر در این حوزه محسوب می شود.

دکتر لاریجانی با اشاره به تغییر رویکرد جوامع از مبتنی بر منابع طبیعی به سوي ارزش افزوده دانش ،گفت: امروز پیشرفت جوامع براساس ورود به عرصه اقتصاد دانش بنیان و جامعه دانش بنیان سنجیده می شود و مرور تجربیات سایر کشورها موید این موضوع است که هیچ کشوری مراحل توسعه یافتگی خود را بدون سرمایه گذاری پایدار بر روی علم و فناوری و گسترش آموزش عالي طی نکرده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به نقش دانشگاهها در توسعه علم و فناوری جوامع اشاره و اعلام کرد: در حال حاضر  2 هزار دانشگاه و موسسه آموزش عالی دولتي و غير دولتي در ایران فعالیت می کنند و بدین ترتیب کشور ما با دارا بودن نسبت 32 مرکز آموزش عالی به ازای هر میلیون جمعیت از نسبت بالایی برخوردار است که البته سهم وزارت بهداشت از تعداد کل این مراکز بالا نمی باشد.

دکتر لاریجانی اعضای هیأت  علمی دانشگاهها را مهمترین زیرساخت برای توسعه آموزش عالی کشور برشمرد و اظهار داشت: بار عمده تربیت دانشجو، تولید علم و تولید ثروت دانش بنیان بر عهده اعضای هیأت علمی است و در این بین نسبت دانشجو به هیأت علمی دانشگاهها از جمله شاخص هایی است که در توسعه یافتگی علمی جوامع  باید به آن توجه شود.

وی افزود: در نظام سلامت کشور ما نسبت کل دانشجو به هیأت علمی 11 و نسبت دانشجوی بالینی به هیأت علمی بالینی 18 است و این نسبت ها نشان دهنده لزوم برنامه ریزی مناسب در این زمینه است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: از سال گذشته برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی رویکرد جدیدی را در این حوزه ایجاد کرده و در بستر دانشگاهها و مناطق آمایشی کشور در دست اجرا است.

وی اعضای هیات علمی را خط مقدم اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و تاکید کرد: تامین هیات علمی مناسب یکی از الزامات تحقق این برنامه ها در سطح ملی است.

 

دکتر لاریجانی اظهار داشت: همانطور که ذکر شد نسبت دانشجو به عضو هیات علمی در کشور ما بسیار با استانداردهای جهانی فاصله دارد و  بر اساس ميانگين 200 دانشگاه برتر دنيا برای رسیدن به حد مطلوب حدود 10 هزار هیات علمی در کشور کمبود داریم .

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: نیاز دانشگاهها به اعضای هیات علمی سالیانه افزایش می یابد و این درحالی است که جذب اعضای هیات علمی با این روند متناسب نبوده و بعضا در برخی موارد سیر نزولی داشته است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه از سال 92 تنها هزار مجوز هیات علمی در سطح کشور توزیع شده است، اذعان داشت: این در حالی است که برخی چالش ها داخلی همانند عدم تمایل افراد به جذب در برخی مناطق غیربرخوردار و همچنین برخی رشته های خاص، عدم تمايل به خدمت در قالب هيات علمي تمام وقت جغرافيايي و درخواست رو به تزاید بازنشستگی اساتید به کمبود اعضای هیات علمی در نظام سلامت دامن می زند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت این نوید را داد که در قالب برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برنامه ریزی هایی برای تامین اعضای هیات علمی حوزه علوم پزشکی شده و  تمهیداتی از جمله توانمندسازی گروههای آموزشی به منظور ارتقای کیفی اعضای هیأت علمی، تلاش برای توسعه مقاطع تحصیلات تکمیلی برای جذب و انگیزش اعضای  هیأت علمی در دست پیگیری است.

دکتر لاریجانی تسهیل روند جذب اعضای هیات علمی و بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی آنها را از دیگر راهکارهای وزارت بهداشت برای جذب اعضای هیات علمی حوزه علوم پزشکی برشمرد و ابر

 از امیدواری کرد با تامین اعضای هیات علمی مناسب و کیفی به عنوان بدنه اصلی نظام سلامت کشور زمینه های دستیابی به اهداف متعالی برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی فراهم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha