کد خبر: بایستی-نسبت-به-دولتهای-پیرامونی-و-همسا
۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۶:۳۸

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: بایستی نسبت به دولتهای پیرامونی و همسایه از سطح اطلاعات بالاتری برخوردار باشیم و اشراف اطلاعاتی داشته باشیم و  این اشراف اطلاعاتی منجر به آن می شود تا  رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی بتوانند ، سیاست تقابل  و یا تعامل و یا رقابت  را برای آن دولت اتخاذ نمایند و  بتوانند در تصمیمات خود  مواضع اصولی و صحیح را بکار گیرند.

به گزارش  خبرگزاری سلامت به نقل از سپاه نیوز؛سردار سرلشکر پاسدار دکترسیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در اولین یادواره شهدای اطلاعات قرارگاه منطقه ای عاشورای نیروی زمینی سپاه  که در محل دانشگاه تبریز  برگزار گردید ، با اشاره به سابقه حضور خود در دانشگاه تبریز گفت: حضور در دانشگاه تبریز همیشه برای بنده  توام با خوشحالی و افتخار بوده است چرا که 45 سال قبل  در این دانشگاه  از سالهای 1350 تا 1354  و بمدت 4 سال  درس خواندم  و سپس در حماسه قیام بزرگ مردم تبریز  در 29 بهمن 1356  به همراه مردم در مبارزه  با رژیم ستمشاهی شرکت داشتم و مورد اصابت تیر قرارگرده و پس از آن مجبور به خروج از ایران شدم.


وی با اشاره به شروع جنگ تحمیلی گفت: در آغاز جنگ در شهریور 1359  مسئولان سیاسی کشور  دچار غافلگیری اطلاعاتی و یا استراتژیک شدند ، آنها تصور نمی کردند  که دولت بعثی عراق از زمین و هوا  و دریا  حمله سراسری را  بر علیه ملت و کشور ما آغاز کند.


سر لشکر صفوی افزود: فرماندهان  نظامی کشور ، یعنی ارتش که بایستی  از مرزهای  ایران دفاع می کرد  و اطلاعات ارتش  در اداره دوم ستاد مشترک  ارتش که  عراق را رصد می کردند  پیش بینی حمله نظامی را نکرده بودند  و بنابراین دشمن ده ها هزار کیلومتر  از سرزمین ایران  را اشغال کرد .


دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در ادامه با بیان ضرورت اشراف اطلاعاتی نسبت به تحرکات دشمنان گفت: اشراف اطلاعاتی به مجموعه تلاشها و اقداماتی که در اثر اجرای آن یک سیستم اطلاعاتی احاطه و تسلط کامل در روند گذشته ، حال و آینده وقایع و حوادث پیرامونی  یافته  و به منظور پیشگیری ، دفع و مقابله با تهدیدات و آسیب پذیری های احتمالی  جهت استفاده تصمیم گیران بکار می‌رود را گویند.


وی افزود: در حقیقت اشراف اطلاعاتی تولید فرصت و اقدام به موقع برای دسترسی به پیروزی در صحنه‌ های مختلف  سیاسی نظامی اقتصادی و فرهنگی و آسیب پذیری های کمتر در مقابل انواع تهدیدات  است .


سرلشکر صفوی در ادامه سطوح مختلف اشراف اطلاعاتی را در سه سطح  راهبردی و بین الملل و سطح منطقه ای و سطح ملی بر شمرد و گفت:نداشتن  اطلاعات راهبردی ضربه های جبران ناپذیری را  به منافع  حیاتی  یک حکومت  وارد می نماید .


وی در ضرورت و لازمه اشراف اطلاعاتی در سطح منطقه ای گفت: بایستی نسبت به دولتهای پیرامونی و همسایه از سطح اطلاعات بالاتری برخوردار باشیم و اشراف اطلاعاتی داشته باشیم و  این اشراف اطلاعاتی منجر به آن می شود تا  رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی بتوانند ، سیاست تقابل  و یا تعامل و یا رقابت  را برای آن دولت اتخاذ نمایند و  بتوانند در تصمیمات خود  مواضع اصولی و صحیح را بکار گیرند.


این استاد دانشگاه  در ضرورت های اشراف اطلاعاتی در سطوح ملی گفت: حکومت و دولت بایستی  نسبت به منابع و عوامل قدرت ملی خود  آگاهی داشته باشد که از جمله این منابع  ظرفیت های اقتصادی و تولید کشاورزی و صنعتی و سطوح تکنولوژی – سیستم بانکی، منابع انرژی و منابع انسانی تحصیل کرده و کارآمد برای مدیریت کشور  و ملت و بسیاری از موضوعات دیگر می باشد.


وی در ادامه از عواملی همچون  سرزمین و جغرافیایی  مانند موقعیت ژئوپلیتیکی ، وسعت سرزمینی  و وضعیت اقلیمی  و عوامل تولید قدرمت ملی و... بعنوان   الزامات   برای  اشراف اطلاعاتی برنامه ریزان  و مدیران در سطح ملی نام برد و با اشاره به نقش شهدای اطلاعات در جنگ ، گفت: یکی از عوامل پیروزی های بزرگ در عملیتهای فتح المبین ، بیت المقدس  وفتح فاو  اطلاعات صحیح از وضعیت دشمن ، زمین منطقه و اوضاع جوی و اقلیمی منطقه بود  و مسئولان اطلاعاتی جنگ دست راست  فرماندهان و طراحان جنگ بودند .


سرلشکر صفوی در ادامه مهمترین اصول و عوامل اطلاعاتی که در جنگ پیروزی آفرین بود را برشمرد و گفت: بدست آوردن نقاط ضعف ارتش عراق و تمرکز قدرت نیروهای خودی برای  استفاده از این نقاط ضعف و همچنین شناخت عوامل جغرافیایی و استفاده از عوارض طبیعی  برای دور زدن دشمن و محاصره و اسیر گرفتن از مهمترین اصول و عوامل اطلاعاتی بود که پیروزی های بزرگی را رقم رد.


وی تلاش برای کسب اطلاعات از اسرای گرفته شده  را از دیگر  کارهای ارزشمند مسئولان اطلاعات  دانست و در بخش دیگری از سخنان خود  با اشاره به ضرورت داشتن اطلاعات صحیح و کارآمد در جلوگیری از غافلگیری و در تشریح وضعیت دولت ترکیه گفت:دولت ترکیه در این کودتای نظامی غافلگیر شد اگرچه دستگاههای اطلاعاتی ترکیه(میت)چند ساعت قبل از آغاز کودتا، از تحرکات نیروی هوایی و نیروهای مسلح و ارتباطات آنها با فتح الله گولن مطلع شده بودند و همین فرصت کافی بود تا کودتا را با شکست مواجه کنند.


دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا  در  ادامه  با اشاره به موضع گیری به هنگام و اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص وقایع ترکیه گفت: متأسفانه رسانه های ترکیه موضعگیری صریح و به موقع مسئولان ایران در رابطه با محکومیت کودتا را بازتاب ندادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha