کد خبر: بانک-اطلاعاتی-مدونی-از-زنان-سرپرست-خان
۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۰

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با کاهش آسیب‌های اجتماعی، یکی از مواردی که در این زمینه می‌تواند کمک کننده باشد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است.

دکتر زهرا ساعی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت بیان داشت: از سال 92 طرحی در استانداری تهران با نام «طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار» آماده شد و بنده دو سال در سمت مدیرکل بانوان و خانواده استانداری انجام وظیفه می‌کردم.

ساعی با اشاره به این‌که طرح مذکور در کارگروه بانوان و خانواده استانداری تهران با توجه به ضرورت‌ها و نیازها به تصویب رسید، گفت: از شهریور 93 این طرح در شهرستان ری به عنوان نقطه پایلوت اجرایی شد که نتیجه آن در برنامه ششم توسعه لحاظ خواهد شد.

وی افزود: با توجه به بررسی آماری که در کل کشور انجام شده، متاسفانه تعداد زنان سرپرست خانوار رشد صعودی داشته است. در سال 85 تعداد این زنان معادل یک میلیون و 280 هزار نفر بود که در سال 90 به دو میلیون و 500 هزار نفر افزایش یافت.

ساعی متذکر شد: زن سرپرست خانوار با توجه به شرایطی که به وی تحمیل شده است، وارد گردونه مسائل اقتصادی خانواده شده است. زنان بی‌سرپرست، بد سرپرست و خود سرپرست سه گروه زنانی هستند که به عنوان سرپرست خانوار حساب می‌شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با ابراز تاسف از این‌که بانک اطلاعاتی مدونی از زنان سرپرست خانوار در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: متولی امر طبق قانون، کمیته امداد و سازمان بهزیستی معرفی شده‌اند.

ساعی با بیان این‌که کمک‌های خوبی صورت می‌گیرد، اذعان داشت: بحث اصلی حمایت از زنان سرپرست خانوار است و متاسفانه به گونه‌ای نیست که توانمندسازی را انتظار داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که بعضا موازی کاری هایی در حمایت از زنان سرپرست خانوار مشاهده می‌شود، بیان داشت: باید تعادل در این موضوع ایجاد شود و ما به دنبال تعیین متولی خاص برای حمایت از این افراد هستیم.

ساعی با اشاره به این‌که طرح مذکور به صورت ملی اعلام شده است، نقص قوانین را مشکل اصلی در تحقق نتایج حاصل از اجرای آن برشمرد و ابراز امیدواری کرد فراکسیون زنان مجلس دهم بتواند راهگشا باشد.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha