کد خبر: بالا-رفتن-اولویت-سلامت-در-نظر-مردم-و-مسئ
۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۶:۵۱

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: یکی از مهمترین دستاوردهایی که در دولت یازدهم در حوزه سلامت اتفاق افتاد، بالا رفتن اولویت سلامت در نظر مردم و مسئولان بود.

به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از وبدا دکتر" علی اکبر حق دوست" در تشریح دستاوردهای دولت یازدهم به مناسبت فرارسیدن هفته دولت افزود: موضوع سلامت در رسانه ها اهمیت خاص پیدا کرده و در مجلس شورای اسلامی نیز همین گونه است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بسیاری از بخش های مختلف خبری که از رسانه ملی پخش می شود به سلامت اختصاص دارد شاید به ظاهر بسیاری از صحبت های آنها نقادانه و به دنبال پیدا کردن مشکلات سیستم باشد که البته آن هم بسیار مهم و مقدس است چون تمام اینها برای ما راهنما خواهند بود و ما با شناخت مشکلات سیستم و یک نظارت مردمی قطعا بهتر عمل خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: در مجلس نیز همانگونه که ملاحظه می کنید پیش از دولت یازدهم نمایندگان هریک نقش مطالبه گری امکانات بهداشتی درمانی در حوزه نمایندگی خاص خودشان داشتند اما اکنون صحبت ها، کلام ها خیلی عمیق تر، گسترده تر و آینده نگارانه تر شده است.

بالارفتن اولویت سلامت قابل فراموش شدن نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد اینکه آیا ممکن است اولویت سلامت با تغییر دولت به فراموشی سپرده شود، گفت: در تاریخ کشور ما همواره این موضوع وجود داشته که بعضی از برنامه ها بعد از تغییرات دولت و مسئولین اصلی نظام و به تبع آن مسئولین محیطی تغییر پیدا کردند اما بالا رفتن اولویت سلامت موضوعی نیست که توسط یک دولت ایجاد شود و در زمان ها و دوره های بعدی قابل فراموش شدن باشد.

وی گفت: در دولت یازدهم و با اجرای طرح تحول نظام سلامت بودجه نشان داری به این حوزه اختصاص یافت و این بودجه های نشان دار هدفمند برای بعضی از مقاصد به کار گرفته شد.

دکتر حق دوست خاطرنشان کرد: البته این تعریف و تمجید نه باید ما را غره کند و احساس کنیم کار ویژه و خاص کردیم و نه ما را از دیدن مشکلات خودمان باز دارد.

لذت طرح تحول نظام سلامت را مردم می چشند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه این گفت وگو بیان کرد: طرح تحول نظام سلامت هم مانند بقیه برنامه ها زائیده فکر بشری است و حتما خطاهایی دارد و در مقام اجرا  شاید بنده حقیر خیلی از مطالب را به درستی نتوانسته ام پیاده سازی کنم و در مرحله طراحی و اجرا ممکن است خطاهایی وجود داشته باشد.

وی با بیان این مطلب که اکنون لذت تحول را مردم می چشند، اظهار کرد: مردم برای کاهش پرداخت هزینه های بیمارستانی نباید شأن انسانی خودشان را زیر پابگذارند، گردن کج کنند و التماس کنند و در بسیاری از موارد جواب منفی بشنوند از جمله این لذت هاست.

وی پرداخت هزینه های کمرشکن درمان توسط مردم را یک نقیصه در سیستم درمانی کشور عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت سیستم به گونه ای تغییر پیدا کرده که قسمت زیادی از هزینه های بیمارستانی به نوعی توسط بیمه ها و سوبسید دولتی پرداخت می شود که البته حق مردم است و در همه جای دنیا درمان های لازم و به جا توسط دولت ها تامین می شود و هزینه های کمرشکنی که می تواند درمان بر دوش مردم بگذارد و باعث گسیختگی ساختار خانوادگی اجتماعی شود را کنترل می کند، ما این نقیصه را داشته ایم و هنوز هم داریم ولی نسبت به گذشته به شدت کاهش یافته است.

وی گفت: بهسازی بیمارستان های فرسوده، تامین تجهیزات و وسایل مورد نیاز بیمارستان ها، توجه به زیرساخت های بهداشتی درمانی در شهرهای دور و نقاط محروم و حضور پزشکان متخصص در نقاط محروم از مزیت های طرح تحول نظام سلامت به شمار می رود و این باعث شده مردم برای دریافت خدمات ابتدایی مجبور نشوند چند صد کیلومتر راه را طی کنند و دردسرهای بزرگ آوارگی در شهرهای بزرگ را ندارند.

پیشگیری یکی از اولویت های طرح تحول نظام سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان پیشگیری از بروز بیمارها را از اولویت های طرح تحول نظام سلامت عنوان کرد و گفت: در حوزه بهداشت و با روی کار آمدن دولت یازدهم و اجرای طرح تحول اتفاقات میمون و مبارکی بوقوع پیوست، آرزو داشتیم زمانی واکسن پنتاوالان داشته باشیم که اکنون این مهم محقق شده است و مکمل های غذایی که به زنان باردار و کودکان داده می شود بی نظیر است.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های جدی ما در حوزه پیشگیری بهداشت دهان و دندان بود، همانگونه که می دانید ارتباط میان بهداشت دهان و دندان و بیماری هایی چون انواع سرطان ها، قلبی و عروقی ثابت شده و هزینه های دندان پزشکی بسیار سنگین و کمر شکن است حتی کشورهای پیشرفته دنیا هم از تامین کلیه هزینه های دندان پزشکی معذوریت دارند.

وی با تاکید بر این مطلب که پیشگیری در بهداشت دهان و دندان مهم تر از درمان است گفت: بهداشت دهان و دندان در بعد پیشگیری یکی از اولویت ها است و در حال حاضر خدمات خوبی به کودکان و دانش آموزان در این زمینه ارائه می شود که اثرات آن چندین سال دیگر روشن شود.

وی افزود: ارائه خدمات به حاشیه شهرها و ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و دهها اقدام دیگری که هرچقدر ما از مرکز شهر و پایتخت خارج شویم اثربخشی آن بیشتر بارز می شوداز جمله اقداماتی است که در حوزه سلامت انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: اختیارات آموزشی و مدیریت متمرکز و غیر منطقه ای و آمایش سرزمینی پرداختن به بعضی از مشکلات کلیدی مانند آموزش پاسخگو و اخلاقیات و دهها اقدام دیگر که در حوزه آموزش صورت گرفته در کنار بسته های بهداشت و درمان بسیار کمک کننده است.

تجهیزات ودارو اولین اقدام ریشه ای در بخش بهداشت و درمان

وی ادامه داد: شاید بشود گفت اولین اقدام در تغییرات ریشه ای بخش بهداشت  و درمان در حوزه تجهیزات و دارو به وجود آمد و با تدبیری که اندیشیده شد هزینه ها و قیمت های تجهیزات پزشکی به شدت کاهش پیدا کرد و این کاهش قیمت ها با یک مدیریت و تدبیر به سرعت توانست قسمتی از نیازهای مردم را جبران کند.

وی در ادامه بار دیگر تاکید کرد: این موفقیت ها و این دستاوردها نباید ما را غره کند و نباید فکر کنیم که سیستم بی عیب و نقص است و این بسته ها ایده آل ترین بسته ها بودند حتما باید به سمت بهبود حرکت کنیم.

روند راضی کننده است

دکتر حق دوست گفت: در راستای بسته های تحول در کل کشور اتفاقات میمون و مبارکی افتاد و البته در استان کرمان بویژه در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تمام تلاشمان را کردیم که از متوسط کشوری جلوتر و بالاتر باشیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی استان بحث زیر ساخت های بهداشتی بود که اکنون فقط در حوزه جنوب استان در منطقه جیرفت بیش از 150 خانه بهداشت ساخته شد و در حال راه اندازی و به بهره برداری رساندن است استان ما از نظر شبکه بهداشتی و خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی یک تحول کاملا اساسی پیدا کرده است.

وی گفت: در زمینه پرونده الکترونیک سلامت اقدامات خیلی خوبی صورت گرفت تمام مراکز، شهرستان ها، دهستان و روستاها وارد سیستم شدند که پرونده مردم را الکترونیکی کنند و طبیعی است بعد از یکی دو سال لذت استفاده ازاین سیستم به کام مردم، پزشکان و پرسنل می رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تمام بیمارستان های ما فرایند اصلاح هتلینگ را انجام دادند بیش از 65 درصد اصلاحات در بیمارستان های کوچک و بزرگ استان انجام شده و اگر خدا بخواهد در پایان این دوره سعی ما بر این است که این موضوع را به 100 درصد برسانیم.

وی بیان کرد: بیمارستان های متعددی در حال  ساخت داریم، ساخت بسیاری از آنها یا تمام شده و یا در مرحله نهایی قرار دارد.

وی عنوان کرد: بیمارستان شهید باهنر کرمان بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و  امیدواریم تا پایان دوره به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به آماده و افزوده شدن بیش از شش هزار متر مربع فضای جدید به  بیمارستان افضلی پور کرمان گفت: این فضاها تا دهه فجر به بهره برداری می رسد و طرح بیمارستان بزرگ شدن افضلی پور به جریان افتاده و ان شاء الله فرایند رسیدن این بیمارستان به هزار تخت اجرایی خواهد شد.

وی افزود: بیمارستان جایگزین شفا به لطف خدا به سرعت در حال برنامه ریزی است و انجام می شود بیمارستان جایگیزین سیرجان نیز بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دکتر حق دوست در ادامه با بیان این مطلب که در طرح تحول نظام سلامت  بیمارستان ها از نظر تجهیزات پزشکی نیز تجهیز شدند، اظهار کرد: در حال حاضر در شهرستان های کوچک دانشگاه تقاضای تجهیزاتی آنها به مسائل تقریبا لوکس رسیده و در مورد تجهیزات پایه رضایت نسبی وجود دارد البته این به این معنی نیست که ما کمبودنداریم قطعا کمبودها زیاد است اما سرعت اصلاحات قابل مقایسه با گذشته نیست.

مقیم شدن پزشکان متخصص در مناطق محروم انقلاب در حوزه سلامت

وی مقیم شدن پزشکان متخصص در مناطق محروم استان را یک انقلاب در حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: اکنون در شهرستان شهربابک بیش از 15 متخصص حضور دارند و در شهرستان هایی مانند راور و ارزوئیه نیز همینگونه است.

وی بیان کرد: شهرستان هایی که قبلا به ندرت پیدا می شد یک پزشک متخصص تمام وقت را داشته باشند، در حال حاضر چندین تخصص در این شهرستان ها به مردم خدمت رسانی می کند و این از دستاوردهای مهم طرح بوده و به رضایتمندی مردم کمک کرده و خدمات لازم را در منطقه دریافت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: در حوزه آموزش هم دستاوردها چشمگیر بوده است تفاهم نامه های متعددی با خارج از کشور منعقد شده، برنامه ریزی های خوبی انجام گرفته که بعضی از شرکت ها محصولات دانش بنیان با ارزش افزوده بالا در استان به مرحله تولید برسانند و این هم به درآمدزایی استان کمک خواهد کرد و هم جایگاه علمی دانشگاه را ارتقاء خواهد داد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha