کد خبر: بازنگری-قوانین-نظام-پزشکی-ضروری-است
۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۴۲

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: بازنگری در قوانین سازمان نظام پزشکی لازم و ضروری است؛ اما نباید عجله به خرج داد و دقت را فدای سرعت کرد.

 

دکتر محمدرضا خردمند در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: در تدوین قوانین سعی می شود آن مجموعه قوانین سال های طولانی پاسخگوی نیازهای جامعه ای که قانون برای آن مورد تصویب قرار گرفته باشد.

وی افزود: حال آن که متأسفانه یا در تدوین قوانین نظام پزشکی دقت کافی صورت نگرفته یا این که تغییر اوضاع محیط و امور مربوط به جامعه پزشکی، مردم و حوزه سلامت آنقدر سریع بوده که قانون فعلی نظام پزشکی پاسخگوی نیازهای جامعه نیست.

وی  با بیان این که  بازنگری در قوانین نظام پزشکی امری لازم  و ضروری به نظر می رسد، توصیه کرد: در بازنگری به هیچ عنوان عجله ای صورت نگیرد،در فرآیند بازنگری پیشنهادهای کلیه صاحب نظران و دستگاه های ذیربط نظیر وزارت بهداشت، قوه قضائیه، سازمانهای بیمه گر وامثالهم اخذ و مورد توجه قرار گیرد.

 

مشاور عالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در امور قضایی و انتظامی تصریح کرد: مهم ترین بخش هایی که نیازمند بازنگری می باشد بازگرداندن برخی از اختیارات به نظام پزشکی مانند تعیین تعرفه ها، واگذاری بسیاری از اموری که در حال حاضر بر عهده دولت است نظیر صدور پروانه تأسیس داروخانه، آزمایشگاه و... هستند.

وی اذعان داشت: سازمان نظام پزشکی می تواند در صدور تأسیس پروانه بیمارستان ها، مراکز جراحی و همچنین درمانگاه شبانه روزی به طور موثری وارد شود.

خردمند متذکر شد: از طرفی دیگر شکایات از جامعه پزشکی در مراجع مختلف مورد رسیدگی قرار می گیرد و نظریات صادره از طرف این مراجع گاهی با یکدیگر متفاوت است بنابراین لازم است وضعیتی تمهید شود تا پزشکان و بیماران در مراجع مختلف سرگردان نشوند و یک مرجع کارشناسی واحد بتواند به طور عادلانه و دقیق درمورد شکایات جامعه پزشکی اظهار نظر نماید.

همچنین گفتنی است قانون نظام پزشکی آخرین بار در سال 1383مورد بازنگری قرار گرفت و تأسیس این سازمان به سال 1335 بر می گردد و طی این مدت بارها توسط مجلس شورای ملی و مجلس شواری اسلامی مورد تجدید نظرقرار گرفته است.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha