کد خبر: بارزترین-علائم-حمله-قلبی-را-بشناسید
۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۵۴

خبرگزاری سلامت: هر اتفاق عروقي که منجر به  انسداد در رگ‌های قلب شود، بالطبع تبعات ناشی از آن تحت عنوان سکته حاد قلبی تعريف مي‌شود. اگرچه اختلالات ناگهانی ضربان قلب به صورت تندی ناگهانی ضربان، افت تعداد ضربان و يا اختلالات خطرناك ريتم و مواردی از این دست مي‌تواند موجب بروز شرايطي مشابه حمله قلبی شود. احساس ناگهانی درد،ف شار، سوزش منتشر و انتشار آن به پشت و شانه‌ها یا چانه و یا حتی سر دل می‌تواند علامت شروع يك سکته قلبی نزد فرد به حساب  آید. مرگ و میر در سکته قلبی وابسته به شرایط ایجاد سکته، نوع پیگیری بیمار و امکانات در دسترس براي بیمار هنگام تشخیص و درمان سکته قلبی است.
دکتر مسعود قاسمی رییس انجمن آترواسکلروز ایران می‌گوید: گاهی اوقات امکان دارد كه در تشخیص افتراقی یک علامت در قفسه سینه علاوه بر حمله قلبی، مشکلات مربوط به التهاب انتهای تحتانی مری به دلیل برگشت اسید (ریفلاکس) یا بيماري‌هاي حاد ریه مانند آمبولی ریه یا مواردی از این دست، تظاهرات شبیه حمله قلبی در بیمار را تقليد كند كه اين امر بعد از رساندن بیمار به امکانات و تجهیزات پزشکی قابل اثبات است. اگر فردی دچار تنگی زمینه‌ای در رگ‌های قلب باشد، معمولا علائمي از جمله درد قلب و تنگی نفس هنگام فعالیت زمانی مبرهن مي‌شود که تنگی رگ قلب از مرز 70 درصد بیشتر شده باشد. به عبارت ديگر، زمانی که تنگی رگ قلب فردی در زندگی عادی و فعالیت‌های روزمره‌اش  كمتر از 70 درصد است، اغلب علامت بالینی وأضحي دال بر وجود تنگي عروقي پیدا نمی‌کند. در اين حالت باید توجه شود که نبود علامت نزد فرد مستعد به بیماری قلبی به هیچ عنوان به معنی عدم وجود بيماري نیست.
وی در تفسیر بیشتر توضیح می‌دهد: بنابراین  افراد در معرض خطر بیماری‌های قلب و عروق مانند مردان بالای 40سال (حتی بدون سابقه بیماری قلبي)،  افراد داراي عوامل خطرساز، نظیر چربی خون بالا یا فشار خون کنترل نشده و  يا افرادی كه زمینه فامیلی و ژنتیک در بیماری‌هاي قلبی عروقي دارند و نيز استعمال كنندگان دخانیات مي‌بايست خيلي بيشتر به این نکته توجه به خرج دهند.

 حال بر اساس مطالب فوق اگر در نظرگرفته شود که تنگی زمینه‌ای در رگ‌های قلب فردي وجود دارد (حتی اگر این تنگی زمینه ای کمتر از 70درصد باشد) همواره اين احتمال وجود دارد كه در شرایط مستعد لخته‌ای  در رگ قلب تشکیل  شود و رگ را به صورت حاد و آنی ببندد که متأسفانه ماحصل آن سکته قلبی خواهد بود.
متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اینترونشنال آنژیوپلاستی والولو پلاستی در ادامه سخنانش چنین عنوان می‌کند: معمولا نفوذ چربی در لایه داخلی و میانی رگ قلب كه مي‌تواند ناشی از افزایش چربی در گردش خون و نيز استفاده از مواد دخانی باشد، براي بيمار بعد از مصرف غذاي چرب شرایطی ایجاد می‌كند که با نفوذ این چربی‌ها در لابلای سلول‌های دیواره رگ احتمال تنگي و نهايتا انسداد در رگ قلب فراهم خواهد شد. حال در صورتی که فشارخون فردی خوب درمان نشده یا دچار افزایش وزن، کاهش تحرک و ... باشد، احتمال اين كه لایه داخلي رگ که میزان قابل توجهی از کلسترول اکسیده شده را در درون خودش انبار كرده  (و در واقع بايد مانع از ارتباط این توده پلاک حاوی چربی داخل رگ با مجراي عبوري خون شود)، دچار نامنظمي، تضريس و نهايتا تَرَک و آسیب می‌شود. لذا چنانچه جدار داخلی رگ در محلی که تنگی وجود دارد ترک بخورد، سیستم دفاع از خونريزي بدن به صورت جبراني چنين تحولي را به عنوان آسیب رگ قلمداد نموده و برای اجتناب از خونریزی عوامل انعقادی و تشکیل لخته  را به سرعت وارد عمل می‌کند.  اين امر به معناي آن است كه عملا يك واکنش جبرانی برای بدن منجر به بروز حادثه‌اي عروقی شده و ماحصل آن به وقوع پيوستن سکته قلبی خواهد بود. مواردي از انسداد رگ قلب به ويژه نزد افراد مُسن و يا مبتلايان دیابت كه دچار سکته می‌شوند وجود دارد و بيمار علايم رایج مانند درد، تنگي نفس و ... را كه از مشخصات بارز سكته قلبي است پيدا نمي‌كند. در اين حالت بيمار بدون علامت دچار سكته شده كه تحت عنوان سكته ساكت نامگذاري مي‌شود.
 
وی در تفسير بيشتر موضوع می‌گوید: به طور معمول اگر رگ يا رگ‌هاي بیمار شروع به تنگ شدن نمايد، در شرایط خاص كه در موردش توضيح داده شد، بالاخره پدیده تشكيل لخته ایجاد می‌شود. در چنين حالتي به دلیل درد و ناراحتی در قفسه سينه يعني احساس فشار و سنگینی در محدوده سینه، پشت، دست‌ها، گاها فك تحتاني و سر دل و نيز در مواقعي با تعریق سرد، تنگی نفس و همین طور افت فشار خون و حتي شايد اختلال هوشیاری (در صورتی که ضربان خطرناکی متعاقب آن سکته قلبی ایجاد شود و امکان دارد بیمار را به خطر جدي بیاندازد)، بيمار دچار تظاهرات سكته حاد قلبي شده است. تمام این موارد در واقع از اجزای علائم باليني بیماران قلبی دچار سكته قلبي محسوب می‌شود، زیرا چنين يافته‌هايي در زمره علائم حمله حاد قلبی  به شمار می‌روند. در عين حال درصد اندکی از بیماران امکان دارد به رغم حمله قلبی علائم خفیفي از خود بروز دهند و يا حتی كاملا بدون علامت باشند (موضوعي كه در نزد بيماران مبتلا به بيماري  قند خون و نيز افراد مسن به آن اشاره شد.)

دکتر قاسمی اضافه می‌کند: قدر مسلم با ترجيح پيشگيري بر درمان همگي سعي بر اين داشته باشيم با مراقبت‌هاي بيشتر و نگاه صحيح به نحوه زندگي، درمان مستمر و مناسب فشار خون بالا و چربي خون، عدم مصرف سيگار و ساير دخانيات و همچنین برنامه صحيح ورزشي، به دور از سكته قلبي و مشكلات و مصائب ناشي از آن به تكريم جسم و جان خويش كه يك موهبت الهي است، سلامتي را سر لوحه اصول اعتقادي قرار دهيم و عملا به آن پايبند باشيم.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha