کد خبر: ایران-یکی-از-10-کشور-موفق-در-کنترل-بیماری
۲۰ تیر ۱۳۹۵، ۱۵:۱۱

معاون بیماری های غیرواگیر و سلامت روان سازمان بهداشت جهانی گفت: ایران یکی از 10 کشوری است که بالاترین میزان پیشرفت را در کنترل این بیماری ها داشته است.


به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر اولگ چستنوف در همایش بین المللی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر که صبح امروز در ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، از وزیر بهداشت کشورمان به دلیل حمایت های خود از پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر قدردانی کرد.

 

وی در ادامه افزود: البته ایران از نظر بیماری های قلبی و عروقی وضعیت مناسبی ندارد اما ایران توانسته از سال 2011 به بعد در روندهای سیاسی سازمان بهداشت جهانی نقش بسیار مهمی داشته باشد زیرا شبکه بسیار مناسبی از دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر این کشور وجود دارد و مشکلات موجود را با کمک سازمان های چهانی می توان برطرف کرد.


دکتر چستنوف با اشاره به سفر سال گذشته رییس سازمان بهداشت جهانی به ایران، گفت: وی به نظام سلامت کشور شما امید بسیار زیادی دارد و به خاطر همین نیز برنامه سفر خود را عوض کرد تا بتواند چندین روز در ایران حضور داشته باشد. ایشان معتقد است پیشرفت ایران در حوزه سلامت بسیار چشمگیر بوده و ادامه این موفقیت ها بسیار مهم و اساسی است.
معاون بیماری های غیرواگیر و سلامت روان سازمان بهداشت جهانی ضمن تاکید بر اهمیت توجه سیاستمداران و تصمیم گیرندگان سطح کلان به بیماری های غیرواگیر، گفت: بیماریهای واگیر هیچ مرزی نمی شناسد و بسیاری از انسانها را از بین می برد اما بیماری های غیرواگیر بسیار مهم و متفاوت است و بسیاری از سیاستمداران اهمیت آن را درک نمی کنند اما ممکن است یک کشور را از نظر اقتصادی به ورشکستگی بکشاند.
وی گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده جهانی در سال 2013 میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری های غیرواگیر در مقایسه با بیماریهای واگیر در جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه در حال افزایش بوده است البته این الگو در تمامی کشورها یکسان نیست.
دکتر چستنوف به برنامه عمل جهانی در زمینه پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر در سالهای 2013 تا 2020 که شامل 9 هدف جهانی است اشاره کرد و افزود: در این برنامه به چهار عامل خطر اصلی یعنی مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی و مصرف الکل پرداخته شده زیرا این عوامل خطر با چهار بیماری قلبی و عروقی، سرطان ها، بیماریهای مزمن تنفسی و دیابت ارتباط بسیار نزدیکی دارد.
وی از نقشه راه سازمان ملل متحد و ضرورت تهیه گزارش جهانی پیشرفت این برنامه و ارائه آن به دبیرکل جدید سازمان ملل متحد در سومین نشست بلند پایه این سازمان در سال 2018 خبر داد.
دکتر چستنوف در پایان بر ضرورت و اهمیت اتخاذ رویکردهای مبین بخشی، مشارکت بخش خصوصی و انجمن های مردم نهاد در کنار بخش دولتی و همچنین ادغام برنامه ها به دلیل اثر گذاری آنها تاکید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha