کد خبر: ایران-پیشگام-تحقیقاتِ-سل-در-جهان-روش‌
۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۰۶

رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر، ایران را پیشگام تحقیقاتِ سل در جهان اعلام کرد و گفت: شایع ترین علّت مرگ و میر بیماران ایدزی سل است.


به گزارش خبرگزاري  سلامت به نقل از  وبدا، دکتر محمد مهدی گویا  گفت: حدود 30 درصد مبتلایان به ایدز بر اثر سل می میرند. ارتباط سل با برخی بیماری های مثل هپاتیت، اعتیاد و دیابت ثابت شده است و این بیماران بیشتر در معرض سل هستند.


وی گفت :برای اینکه به اهداف جهانی 2030 در خصوص کنترل بیماری سل برسیم باید سه برابر میزان فعلی کار کنیم. زیرا باید به کاهش 80 درصدی ابتلا به سل در موارد جدید برسیم.


رييس مركز مديريت بيماري هاي واگير افزود: طبق برآوردها تا سال 2030 باید مرگ ناشی از سل 90 درصد کاهش یابد. هم اکنون روند کاهش سالانه 1.5 درصد است که باید این رقم به 5 درصد برسد.


وی بیان کرد: طبق اهداف جهانیِ سال 2030 باید از همه گیری در 4 بیماری جلوگیری شود. این 4 بیماری سل، ایدز، مالاریا و بیماری های گرمسیری است که عمدتا در آفریقا وجود دارند.
دکتر گویا عنوان کرد: امکانات تشخیصی در کشور 3 برابر شده و روش‌های شناسایی بیماری سل در طرح تحول سلامت افزایش یافته است.


وی خاطرنشان کرد: هر بیمار سل می تواند 12 نفر را بیمار کند. پیشگیری از سل در ابتدای ابتلا بسیار کم هزینه تر از سل مقاوم به درمان است.


دکتر گویا افزود: تا سه سال پیش فقط بیمارستان مسیح دانشوری مرکز درمان سل مقاوم بود ولی هم اکنون در شیراز و مشهد هم مراکزی وجود دارند و سه مرکز دیگر در حال تجهیز است.
رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: سال گذشته 350 هزار زندانی در خصوص هپاتیت واکسینه شدند و بیماریابی سل نیز در زندان ها در حال انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha