کد خبر: ایران-رتبه-اول-پیوند-اعضاء-در-منطقهپیو
۱۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۲۴

در نشست هم اندیشی واحدهای فراهم آوری و شناسایی مرگ مغزی کشور اعلام شد:  ایران رتبه اول پیوند اعضاء در منطقه است.

 به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از وبدا  دکتر محمد کاظمینی در حاشیه این نشست با اشاره به محورهای این برنامه گفت:  چون اعضا پیوندی از جایی به جای دیگر و از استانی به استانی دیگر منتقل می شوند و دارای مراحل مختلفی از جمله انتخاب مورد، هدایت گیری، نتیجه برداشت و اینکه گیرنده چه کسی هست و نقل و انتقال است که این ها از بحث های اصلی برنامه امروز است.

 یکی دیگر از دلایل آموزش هماهنگ کنندگان، برای هماهنگی اجزاء و افراد شبکه است و مهم است که دائم با مطالب روز آشنایی پیدا کنند و این قضیه مدام ارتقاء پیدا کند.

 رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت با بیان اینکه ممکن است حتی عضوی که برداشته شده به علت نقل و انتقال از کیفیتش کاسته شود یا اصلا بی فایده شود گفت: بنابراین نحوه ی بسته بندی، مواد نگه دارنده و نوعی که باید بسته بندی شود از موضوعات مورد بحث این نشست است.

وی  افزود: بعد از تشکیل مرکز مدیریت پیوند که خوشبختانه در سال گذشته مصوب گردید یکی از بخش های این مرکز، شبکه فراهم آوری اعضا پیوندی است این شبکه در واقع شمار واحد هایی است که واحدهای شناسایی مرگ مغزی و واحدهای فراهم آوری اعضا مرگ مغزی هستند.

دکتر کاظمینی گفت: در این نشست سه کارگروه تشکیل شده که در راستای ارتقاء شاخص کیفیتی خدمات می باشد.

رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت موضوع تعرفه های فراهم آوری پیوند را با اهمیت دانست و گفت این موضوع از طرف دولت حمایت می شود ولی بایستی تعرفه آن مشخص شود که کارگروهی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر وضعیت فراهم آوری از حیث کمی در حد قابل قبول است و در زمینه پیوند می توانم بگویم در منطقه اول هستیم.

 رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از پنجاه درصد کلیه هایی که باید پیوند شوند از مرگ مغزی بوده است گفت: این امر در منطقه بی سابقه است که از 1500 کلیه جسد استفاده بشود ولی مهمترین اصل کیفیت ارگان هان است زیرا اگر ارگان در مسیر نقل و انتقال و پیوند دچار مشکل شود تمام این زحمت ها از بین می رود و نتیجه کار مخدوش می شود زیرا این اعضا سال های سال در بدن ها کار بکند و بماند بنابراین دائم نیاز است تا موضوعات را بررسی بکنیم تا مطابق وضعیت جدید این ها بازآموزی شود.

 دکتر کاظمینی در پایان خاطر نشان کرد: شبکه فراهم آوری اعضاء پیوندی که زیر مجموعه مرکز مدیریت پیوند هست از همه متخصصین پیوند تشکیل شده است. این کار از سال 81 شروع شد ولی واقعیت این است که این موضوع خیلی رسمیتی نداشت در این دوره و با عنایت وزیر بهداشت تثبیت و هم شورای عالی پیوند تشکیل شد. مرکز از نظر تشکیلاتی مصوبه دارد بنابراین خیلی راحت تر می توان کارهای ارتقاء را انجام دهند به همین دلیل ما امیدواریم که در آینده کارها از نظر کیفی و کمی بهتر پیش برود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha