کد خبر: ایران-جزء-کشورهای-موفق-در-تولید-داروها
۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۰۴

رییس سازمان انتقال خون گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران و برزیل به عنوان کشورهای موفقی معرفی شده‌اند که مازار پلاسما را در تولید دارو به کار گرفته‌اند.

 

علی اکبر پورفتاح رییس سازمان انتقال خون ایران، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت بیان داشت: موفقیت‌های سازمان انتقال خون را از ابعاد مختلف می‌توان مورد بررسی قرار داد که مهم‌ترین آن، تحقق شعار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر تامین خون سالم و کافی در کشورهای دنیا است؛ بدان معنا که بیماری به دلیل کمبود خون و فرآورده‌های آن با مشکل مواجه نشود و سلامت خون نیز تضمین گردد.

پورفتاح با اشاره به همت قابل تقدیر داوطلبین در اهدای خون که در سطح بین‌الملل شناخته شده است، گفت: علاوه بر این‌که موفق شده‌ایم آمار اهدای خون را به 27 واحد به ازای هر یکهزار نفر جمعیت افزایش دهیم، بیش از دو میلیون و یکصد هزار اهدای خون داوطلبانه و بدون پاداش در سال ثبت شده است.

 وی افزود: همچنین بیش از 3.5 میلیون فرآورده خونی در اختیار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قرار گرفته است.

 

موفق به تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی شده‌ایم

رییس سازمان انتقال خون متذکر شد: به جز بحران‌های فصلی مثل تغییرات آب و هوا و پیک‌های مسافرتی، گزارشی از کمبود خون و فرآورده‌های خونی در کشور دریافت نشده و موفق به تامین خون مورد نیاز مراکز درمانی شده‌ایم.

 

ایران جزء کشورهای برجسته در حفظ سلامت خون است

پورفتاح به اشاره به این‌که ایران در بعد سلامت خون نیز جزء کشورهای برجسته است که موفق به حفظ شاخص‌های سلامت خون شده‌ایم، یادآور شد: بر اساس آمار، 20 هزار نفر در کشور به تالاسمی مبتلا هستند که روند درمان آنها وابسته به خون و فرآورده‌های خونی می‌باشد. این افراد طی سال به طور تقریبی 15 واحد خون دریافت می‌کنند که طبق مطالعات انجام شده، تاکنون موردی مبنی بر ابتلا به HIV گزارش نشده و این حاکی از سلامت کامل خون تامین شده در داخل کشور می‌باشد.

معاون وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که در حال حاضر شاخص هپاتیت B، C و HIV در اهدا کنندگان 10 برابر کمتر از جمعی عادی جامعه است، تصریح کرد: به همین دلیل امروزه سازمان انتقال خون از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان مرکز همکاری‌های این نهاد بین‌المللی در زمینه کفایت خون برای کشورهای منطقه مدیترانه شرقی انتخاب شده است.

پورفتاح اذعان داشت: با ارسال پلاسمای مازاد به کارخانه‌های معتبر تولید داروهای مشتق، امروز در زمینه فاکتورهای انعقادی این داروها به استثنای فاکتور 8 انعقادی، به خودکفایی دست یافته‌ایم و موفق به تولید فاکتور 8 و IVIG و آلبومین را با پلاسمای ایرانی و البته یاری اهداکنندگان داوطلب شده‌ایم.

این مقام مسؤل در پایان یادآور شد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی که ماه گذشته میلادی منتشر شد، از 90 میلیون اهدای خون انجام شده در کشورهای جهان، 9.5 میلیون لیتر پلاسما به دلیل کاهش مصرف این ماده معدوم می شود.

 پورفتاح تصریح کرد: در این گزارش ایران و برزیل به عنوان کشورهای موفقی معرفی شده‌اند که مازار پلاسما را در تولید دارو به کار گرفته‌اند.

این مقام مسؤل گفت: تولید دارو از پلاسما، سالانه حدود 17 میلیون دلار صرفه‌جویی اقتصادی به دنبال دارد که علاوه بر بعد اقتصادی، به جهت تغییر جغرافیای بیماری‌ها نیز حائز اهمیت می‌باشد.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha