کد خبر: ایران-برای-توسعه-همکاری-ها-با-بلغارستا
۲۱ تیر ۱۳۹۵، ۱۳:۱۹

معاون اول رییس جمهور با تاکید براین‌که مبارزه با افراطی گری و تروریسم باید از حالت شعار خارج شده و به یک واقعیت تبدیل شود، گفت: امیدوارم دنیا با عزم جدی برای مقابله با گروه های تروریستی و ریشه کن کردن آنها وارد عمل شود که البته راه تحقق این امر گفتگو و مذاکره است.

 


به گزارش خبرگزاری سلامت، دکتر اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در مذاکرات مشترک جمهوری اسلامی ایران و بلغارستان اظهار داشت: ایران آمادگی خود را برای تقویت بیش از پیش روابط دیرینه و دوستانه دو کشور که از اشتراکات تاریخی و فرهنگی نیز برخوردار هستند، اعلام می کند.
وی افزود: مناسبات دو جانبه میان ایران و بلغارستان باید گسترش پیدا کرده و از فرصت های سیاسی، اقتصادی و تجاری موجود در جهت منافع دو کشور استفاده شود.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه تحرک خوبی در گسترش روابط میان تهران و صوفیه به وجود آمده است، اظهار امیدواری کرد سفر نخست وزیر بلغارستان به ایران نقطه عطفی در توسعه روابط و ارتقای سطح همکاری های دو کشور باشد.

جهانگیری ضمن قدردانی از مواضع مثبت بلغارستان در دوره مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 خاطرنشان کرد: پس از ایجاد توافق هسته ای، با اشتیاق فراوان کشورهای اروپایی برای توسعه همکاری ها با ایران روبرو بوده ایم.
وی با تاکید براین‌که ایران برای توسعه همکاری ها با بلغارستان اراده جدی دارد، افزود: بلغارستان به عنوان یکی از دوستان سنتی ایران در اروپا است و تهران آمادگی دارد همکاری های خود را در زمینه های مختلف با صوفیه ارتقاء دهد.
معاون اول رییس جمهور همچنین سفر نخست وزیر بلغارستان به ایران را بیانگر اراده سیاسی دو کشور برای توسعه روابط فیمابین ارزیابی کرد و گفت: این اراده باید به مسئولین اجرایی دو کشور و بخش خصوصی منتقل شود.
جهانگیری با تاکید براین‌که باید زمینه های همکاری میان دو کشور به طور دقیق تعریف شود، اظهار داشت: باید با شناسایی ظرفیت ها و بسترهای مناسب، توافقات لازم را برای همکاری در بخش های مختلف انجام دهیم.
وی اضافه کرد: روابط ایران و بلغارستان از سابقه مثبتی برخوردار است و باید تلاش کنیم ظرفیت های گذشته را احیا و ظرفیت های جدید تعریف کنیم.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان این‌که ایران در منطقه ای مهم و حساس واقع شده است، تصریح کرد: ایران دارای جمعیت 80 میلیون نفری و بازار بزرگی است که این بازار و نیز بازار کشورهای اطراف در منطقه آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه می تواند در اختیار تولیدات مشترک ایران و بلغارستان باشد.

جهانگیری با یادآوری این‌که ایران از ظرفیت های خوبی در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع سنگین و الکترونیک برخوردار است، گفت: قادر هستیم با توجه به ظرفیت های خود، بخشی از انرژی مورد نیاز اروپا را تامین کنیم.
وی ادامه داد: بلغارستان با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد می تواند در این زمینه نقش موثری ایفا کند.
معاون اول رییس جمهور با یادآوری این‌که مسیر ارتباط حمل و نقلی میان ایران و اروپا تنها از طریق ترکیه انجام می شود، گفت: یکی از مباحثی که در سالهای گذشته در خصوص آن مذاکره شده است ارتباط میان خلیج فارس و دریای سیاه است که اگر این کریدور به خوبی تعریف و فعال شود، می تواند در جابجایی کالا و ارتباط میان آسیا و اروپا نقش موثری داشته باشد.
جهانگیری خاطرنشان کرد: این موضوع در سطح کارشناسی میان ایران، ارمنستان، گرجستان و بلغارستان مذاکره شده که البته لازم است در سطح بالاتری پیگیری تا به نتیجه مطلوب برسد.
وی با تاکید براین‌که کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور باید فعال تر از گذشته عمل کنند، گفت: کمیسیون هیجدهم مصوبات خوبی به همراه داشته که باید پیگیری های لازم انجام شود تا این مصوبات اجرایی گردد.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ایران آمادگی دارد زمینه های لازم را برای سرمایه گذاری تجار و بازرگانان بلغارستان در زمینه های مختلف نفت، گاز، صنعت، کشاورزی و حمل و نقل فراهم کند، گفت: ایران برای ایجاد شرکت های مشترک میان دو کشور در جهت تولید و صادرات به کشورهای منطقه آمادگی دارد.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه خاورمیانه از لحاظ سیاسی امروز با تروریسم خشن روبرو است، گفت: متاسفانه امروز گروه های تروریستی که در منطقه وجود دارند کشورها و جان انسانها را به خطر انداخته اند.
وی افزود: امروز مردم عراق، سوریه و لیبی گرفتار این تروریسم هستند و لازم است از دولت های قانونی این کشورها حمایت شود.
معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: متاسفانه امروز گروه های افراطی و تروریستی باعث شده اند که در دنیا، اسلام هراسی بوجود آید اما بلغارستان به عنوان یک کشور اروپایی با برخورداری از تعداد زیادی مسلمان توانسته است به گونه ای عمل کند که روابط برادرانه ای میان ادیان مختلف در این کشور برقرار باشد.
نخست وزیر بلغارستان نیز با تاکید بر علاقمندی کشورش برای گسترش روابط دو جانبه آمادگی و اراده جدی بلغارستان برای افزایش مناسبات با ایران در بخش های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را اعلام کرد.
وی با تشریح مزایا و ظرفیت های اقتصادی بلغارستان اظهار امیدواری کرد این دیدارها منجر به ایجاد رابطه ای پایدار در حوزه های بانکی، انرژی، کشاورزی و گردشگری شده و سطح مبادلات مالی دو کشور را به رقم سالهای پیش از تحریم بازگرداند.
نخست وزیر بلغارستان با معرفی هیات عالی رتبه همراه خود تصریح کرد: بلغارستان و ایران در دو منطقه استراتژیک اتحادیه اروپا و خاورمیانه قرار دارند و می توانند دروازه صادرات محصولات یکدیگر به این دو بازار بزرگ باشند.
وی با اشاره به افزایش سفر گردشگران دو کشور گفت: ایران بعنوان کشوری باستانی مورد توجه مردم بلغارستان است و امیدوارم با فراهم شدن فضا روابط فرهنگی دو ملت بیش از پیش گسترش یابد.
بویکو بوریسف با اشاره به این‌که کشورش در مسیر ترانزیت کالا و انرژی به اروپا و غرب آسیا قرار دارد، زیرساخت های مهیا شده در بلغارستان برای ایفای نقش بهتر در این خصوص را خاطرنشان ساخت و ابراز امیدواری کرد با سفر مسئولان دو کشور در چارچوب کمیسیون مشترک بتوان از این فضا استفاده بهتری کرد.
نخست وزیر بلغارستان سپس به موضوع تروریسم و اثرات آن در کشورهای اروپایی اشاره کرد و با تاکید براینکه عبور از این بحران تنها با اتکا بر عقلانیت امکانپذیر است، گفت: بدون تردید رهبران جهان باید با تصمیمات جدی در این خصوص اقدام کنند.
وی با انتقاد از سیاست هایی که منجر به درگیری و خونریزی و تخریب ساختارها در کشورهای افغانستان، عراق و لیبی شد، گفت: راه صلح از مسیر جنگ و خشونت نمی گذرد و نمی توان صلح پایدار را با موشک و بمب مستقر کرد.
نخست وزیر بلغارستان همچنین به تشریح اثرات حضور پناه جویان به کشورهای اروپایی نظیر افزایش دیدگاه های نژاد پرستانه پرداخت و گفت: تبعات این وقایع بر روی کشورهای کوچک نظیر بلغارستان بسیار زیاد است با این حال ما سعی کرده ایم در کشورمان بیشترین همگرایی میان اقوام و اقلیت های قومی و مذهبی را برقرار کنیم.
در این نشست وزرای راه و شهرسازی، اموراقتصادی و دارایی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و جهاد کشاورزی نیز گزارشی از زمینه های همکاری میان دو کشور ارایه کردند و به تشریح مذاکرات صورت گرفته با همتایان بلغاری خود پرداختند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha