کد خبر: ایده-حلال-در-رسانه،-فرهنگ-و-هنر-برای-ا
۵ تیر ۱۳۹۵، ۲۲:۰۷

همزمان با روز جهانی حلال، ایده «حلال در رسانه، فرهنگ و هنر» از سوی دبیرکل مؤسسه حلال جهانی مطرح شد.

به گزارش  گروه فضای مجازی خبرگزاری سلامت به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سه سال پیش، روز ۱۷ ماه رمضان از سوی شورای جهانی حلال که مقر آن در استانبول است، به عنوان روز جهانی حلال انتخاب شد.

دلیل انتخاب این روز نزول آیه ۶۹ سوره انفال در روز هفدهم ماه رمضان سال ۶۲۴ میلادی است که می‌فرماید: «فَكُلُواْ مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلاَلاً طَيِّبًا وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ؛ اكنون از آنچه غنيمت گرفته‌ايد حلال و پاكيزه بخوريد و از خدا بپرهيزيد، خداوند آمرزنده و مهربان است».

اما طی این سه سال توجه چندانی از سوی کشورهای اسلامی به این روز صورت نگرفته است و به صورت پراکنده در کشورهای مختلف برخی مراسم‌ها برگزار می‌شود.

در ایران نیز علی‌رغم دعوای چند نهاد دولتی بر سر اینکه چه کسی مسئول صدور مجوز حلال محصولات است، اما هیچ کدام از این نهادها به روز جهانی حلال توجهی نکردند و تنها «موسسه حلال جهانی» که یک نهاد خصوصی و غیر دولتی است همانند دو سال گذشته به برگزاری مراسمی در این زمینه در ایران اقدام کرد.

حلال در رسانه، فرهنگ و هنر

موضوع امسال مراسم روز جهانی حلال که از سوی مؤسسه حلال جهانی برگزار شد، «حلال در رسانه، فرهنگ و هنر» بود که برای اولین بار توسط کشور ما پیشنهاد می‌شود و میهمانان اولین هم اندیشی «حلال در رسانه، فرهنگ و هنر» اصحاب رسانه بودند که بر ضرورت و سپس راهکارهای اجرایی ایجاد برند حلال در این حوزه به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند.

عبدالحسین فخاری، دبیرکل مؤسسه حلال جهانی نیز در این نشست ضمن ارائه تجربه ایجاد استاندارد غذای حلال در سازمان همکاری های اسلامی (OIC) گفت، می‌شود از این تجربه برای ایجاد استاندارد حلال در رسانه، فرهنگ و هنر استفاده کرد که پایه اصلی آن تاکید بر مشترکات فقهی مذاهب اسلامی باشد.

وی اضافه کرد: همانطور که برای غذای جسم لازم بود استاندارد حلال تدوین و بر آن نظارت شود باید در زمینه معنوی و روحی نیز استانداردی تدوین و بر کلیه آثار رسانه‌ای، هنری و فرهنگی نظارت شود.

در این نشست تصویب شد که پیش‌نویس استاندارد حلال در این حوزه جدید ظرف دو ماه آینده توسط مؤسسه حلال جهانی تدوین و برای ارائه به متخصصان این حوزه آماده شود.

لازم به ذکر است: مراسم امسال روز جهانی حلال و هم اندیشی حلال در رسانه، فرهنگ و هنر با همکاری کانون اسلامی انصار و در محل ساختمان مرکزی این کانون برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha