کد خبر: اهمیت-وعده-صبحانه-کامل-برای-دانش-آموزا
۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۹:۳۵

خبرگزاری سلامت: مصرف صبحانه به ویژه برای دانش آموزان یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وعده‌های غذایی به شمار می‌رود. به طور معمول بچه‌ها هنگامی که از خواب بیدار می‌شوند اشتهایی برای میل صبحانه ندارند و برای حل این موضوع باید زودتر از خواب بیدار شوند، زیرا در صورت دیر از خواب بیدار شدن و خواب آلودگی میلی به مصرف صبحانه ندارند. از طرفی دیگر دانش آموزان نباید شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانند و شام را خیلی دیر میل نکنند.

برای خوردن صبحانه اعضای خانواده باید در کنار یکدیگر بنشینند و یک وعده کامل میل کنند؛ در صورتی که والدین صبحانه میل نکنند از کودکان هم انتظار نمی‌رود این کار را انجام دهند. اگر صبحانه استفاده نشود دانش آموزان به ویژه در ساعات اولیه کلاس خواب آلوده خواهند بود و کارآیی مفید درسی آنها افت می‌کند، زیرا مصرف مواد قندی در وعده صبحانه با افزایش قند خون موجب بیدار شدن سلول‌های مغزی می‌شود. یک وعده صبحانه کامل باید شامل موادق ندی و مواد پروتئینی باشد. بنابراین باید در وعده صبحانه در کنار نان، تخم مرغ، شیر یا پنیر به عنوان منابع خوب پروتئین هم سرو شود و در کنار آنها می‌توان از کره یا مربا هم استفاده کرد، اما بیسکویت و کیک به عنوان وعده صبحانه مصرف نشوند.

به طور حتم یکی از میان وعده‌های دانش آموزان در ساعات تفریح مدرسه میوه باشد،.به کودکان دچار اضافه وزن مصرف کیک توصیه نمی‌شود، زیرا کیک‌ها از بیسکویت‌های ساده انرژی بالاتری دارند،.مصرف شیرهای پاکتی کم چرب نسبت به شیر کاکائو اولویت دارد و به طور حتم باید در یکی از وعده‌ها گنجانده شود. بسیاری از خانواده ‌ا بر این باورند که شیرهای پاکتی مواد نگهدارند هدارند در حالی که این گونه نیست، فقط به دلیل این که حرارت زیادی به آنها داده شده و استریل شده‌اند به خاطر میزان بسیار کم باکتری داخل شیر مدت ماندگاری بالاتر است.

خوشبختانه اکثر مدارس مصرف چیپس و پفک را ممنوع کرده و دانش آموزان هم اجازه ندارند این خوراکی‌ها را همراه خود ببرند. به طور کلی چیپس و پفک به عنوان مواد غذایی مضر و دارای کالری بسیار بالا و ارزش غذایی بسیار پایین هستند و روغنی که برای سرخ شدن چیپس استفاده می‌شود مواد مضر و سرطانزای بسیار زیادی را وارد بدن بچه ها می‌کند. یکی از اشتباهات والدین در زمان مسافرت، پیک نیک و تفریح استفاده از چیپس و پفک است. در این صورت ناخواسته به این موادغذایی کم ارزش بهای بسیاری داده‌اند و با توجه به الگوبرداری فرزندان از والدین نباید مصرف چنین مواد غذایی کم ارزش و مضر را به صورت ناخواسته و خیلی راحت ترویج داد.

نکته مهم آموزش فرزندان در خصوص مواد غذایی مضر و مفید همراه دلایل صحیح و منطقی است. والدین تا حدودی می‌توانند خوراکی های مصرفی کودکان را کنترل نمایند و از آنجا که بسیاری از بوفه‌ها مواد غذایی نا سالم را ارائه می‌دهند اعمال آموزش در راستای انتخاب‌های مناسب‌تر و سالم‌تر خوراکی‌ها بسیار حائز اهمیت است.

 

دکتر شیرین عادل/ متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی

 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha