کد خبر: اهمیت-ورزش-و-فعالیت-بدنی-در-دوران-باردا
۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۵۹

خبرگزاری سلامت: بسیاری از صاحب نظران تغییر سبک زندگی و افزایش فعالیت بدنی و ورزش را در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مفید و ضروری تلقی می‌کنند.  

انجام ورزش و فعالیت بدنی در مادران باردار که از لحاظ جسمی مشکلی ندارند با صلاحدید پزشک معالج نه تنها ضرری ندارد، بلکه منافع بسیاری برای مادر و جنین در پی خواهد داشت.

بر اساس تحقیقات انجام شده، نوزادان مادرهایی که طی بارداری ورزش و فعالیت بدنی پیوسته داشته‌اند باهوش‌تر هستند. از طرفی دیگر ورزش کردن در این دوران منجر به بهبود تعادل، کمک به کاهش درد کمر و ایجاد آمادگی بدن برای تحمل فشار زایمان، کمک به بدن در حمل موثرتر باراضافی در دوران بارداری، بهبود گردش خون، کم کردن فشارخون و استراحت ضربان قلب، برگشت سریع بدن به شکل طبیعی و ... خواهد شد. ضمن این‌که ورزش در پیشگیری و درمان افسردگی مادران باردار و افسردگی بعد از زایمان بسیار موثر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، دکتر ویدا تقی‌پور بازرگانی، متخصص زنان و زایمان می‌گوید: به شرط این‌که ورزش برای مادر باردار ایجاد خستگی نکند و حاملگی اش با فشار خون بالا و خونریزی همراه نباشد، انجام آن نه تنها ضرری ندارد بلکه ضروری هم می‌باشد.

ورزش به ویژه در ناحیه لگن مادر را برای یک زایمان طبیعی خوب آماده می‌کند؛ علاوه بر این‌که گردش خون و گردش قلبی-تنفسی را در مادر بهبود می‌بخشد، از لختگی خون در عروق پا جلوگیری می‌کند و از طرفی دیگر اکسیژن رسانی به مادر و جنین هم بهتر خواهد شد. بنابراین انجام فعالیت‌های بدنی در دوران بارداری باید حساب شده باشد و موجب نشود که ضربه‌های نامناسب به ناحیه شکم یا لگن وارد شود.

دکتر حسن رادمهر، فوق تخصص جراحی قلب کودکان معتقد است: در دوران بارداری، ورزش در خانم‌هایی که ممنوعیت فعالیت از جهت بیماری‌های خاصی نداشته باشند بسیار مناسب است. به طور کلی ورزش کردن برای همه افراد درهر سنی بسیار مفید است و اثبات شده که انجام فعالیت بدنی و تحرک‌های اصولی و مرتب از بروز بیماری‌های قلبی، فشار خون و افزایش وزن جلوگیری می‌کند.
در ادامه دکتر شهرزاد خسروی، متخصص پزشکی ورزشی می‌گوید: در خصوص خانم‌های باردار توصیه بر ادامه فعالیت ورزشی در این دوران است، اگر خانمی قبل از بارداری فعالیت ورزشی را به صورت حرفه‌ای انجام می‌داده در این دوران هم با کاهش شدت انجام دهد.

خانم‌هایی که قبل از بارداری فعالیت بدنی نداشته‌اند، اما در این دوران قصد انجام ورزش دارند توصیه ما بر شروع شدت کم و حداکثر متوسط فعالیت ورزشی است، فعالیت‌های هوازی نظیر پیاده‌روی با سرعت کم تا متوسط یکی از ورزش‌های مناسب دوران بارداری به شمار می‌رود.
استفاده از استخر هم برای زنان حامله مفید است، اما در 3 ماه اول نباید از آب گرم استفاده شود، زیرا گرمای آب برای جنین مضر است. در این دوران ورزش‌های پربرخوردی که خطر سقوط و افتادن را در پی دارند ممنوع است. از آنجا که در دوران بارداری تاندون‌های مادر شل است احتمال آسیب به مفاصل و پیچ خوردگی مچ پا در آنها بیشتر است. بنابراین هنگام پیاده روی از سطوح صاف و کفش‌های مناسب استفاده شود.
نظر به این که امکان دارد برخی از فعالیت‌های ورزشی برای مادر باردار موجب ایجاد عارضه شود، بهتر است که قبل از انجام هرگونه فعالیت بدنی با پزشک معالج مشورت‌های لازم انجام گیرد.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha