کد خبر: اهمیت-تشخیص-و-درمان-اسکولیوز-قبل-از-سن-ب
۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۹:۳۸

خبرگزاری سلامت: در گذشته نوع فعالیت های بدنی افراد در سنین پایین، بازی کردن در کوچه و ورزش در مدارس همراه با فضای زیاد آموزشی بود و دانش آموزان می‌توانستند در آن فضا فوتبال، والیبال و بستکبال بازی کنند؛ در حالی که هم اکنون بازی‌های کامپیوتری، بازی‌های نشسته و کم تحرکی جای فعالیت‌های ورزشی را گرفته و نکته مهم آن که چنین عواملی منجر به کاهش توان بدنی و آمادگی جسمانی خواهد شد و یکی از مشکلاتی که حادث می‌شود، انحراف جانبی ستون فقرات یا اسکولیوز است که تشخیص به موقع و درمان آن بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

فیزیوتراپیست پرهام پارسانژاد، عضو هیأت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران می‌گوید: انحراف جانبی ستون فقرات یا اسکولیوز باید قبل از سن بلوغ از طریق رادیوگرافی تشخیص داده و به آن رسیدگی شود تا پس از بررسی‌های مورد نیاز، آموزش تمرین‌های لازم در اختیار بیمار قرار گیرد؛ ضمن این که وضعیت فرد مبتلا به اسکولیوز برای جلوگیری از پیشرفت آن باید هر 2 تا 3 ماه پیگیری شود. مسائل ارثی و ژنتیکی در استحکام، ساختار ستون فقرات،جنس ستون فقرات و استحکام لیگامان‌ها، ربات‌ها و مهره‌های ستون فقرات تأثیر دارد. بنابراین ارث در ایجاد اختلالات اسکلتی عضلانی موثر است.

 به دلیل این که برخی از دانش آموزان کیف‌های سنگین را بر دوش های خود می‌اندازند، طولانی مدت پشت میز و نیمکت‌های غیر استاندارد می‌نشینند و از بازی‌های کامپیوتری در وضعیت‌های نامطلوبی استفاده می‌کنند، دچار اسکولیوز می‌شوند.

وی ضربه، تصادف و یا زمین خوردن و صدماتی که به ستون فقرات وارد می‌شود را از دیگر عوامل موثر در ایجاد اسکولیوز می‌داند که در پی یک ضربه یا صدمه کل ستون فقرات دچار انحراف خواهد شد.

وی یکی از علائم بارز اسکولیوز را بالا و پایین بودن شانه‌ها می‌داند و ادامه می‌دهد: با توجه به وجود مسائل هورمونی دختران در سن بلوغ امکان دارد این تغییرات هورمونی در زمان حاملگی موجب شُلی لیگامان‌ها شود .بنابراین احتمال دارد میزان بروز اسکولیوز یا انحراف جانبی ستون فقرات بیشتر باشد، زیرا بخشی از ثبات ستون فقرات را بافت‌های نرم، لیگامان‌ها و ربات‌ها فراهم می‌کنند.

این فیزیوتراپیست گنجاندن یکسری از ورزش‌ها نظیر شنا و پیاده روی را در زندگی روزمره افراد مبتلا به اسکولیوز موثر می‌داند وچنین عنوان می‌کند که اگر دخترهای جوان دچار انحراف جانبی ستون فقرات در درجات بالا شوند، در زمان بارداری دچار مشکلاتی نظیر کمردرد، گردن در و دردهای اسکلتی عضلانی بسیاری خواهند شد. بنابراین باید در سنین قبل از بلوغ از آنها پیشگیری شود که در این راستا خانواده‌ها قبل از سن بلوغ وضعیت ستون فقرات و  چگونگی نشستن دختران خود را مورد توجه قرار دهند. این در حالی است که در بسیاری از اوقات خانواده‌ها پس از سن بلوغ متوجه این مشکل می‌شوند.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha