کد خبر: اهمیت-اعتماد-به-نفس-و-روحیه-مقاوم-و-مبار
۵ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۰۴

خبرگزاری سلامت: اعتماد به نفس، زره و سلاح كودك در مقابله با دنیای خارج و دست و پنجه نرم كردن او با مسائل و مشكلات آن است. كودكانی كه احساس خوبی نسبت به خود دارند  در برخورد و مبارزه با تعارضات و فشارهای منفی موفق ترند، به سهولت لبخند زده و از زندگی لذت می برند. این كودكان واقع گرا و خوش بین هستند. در مقابل، كودكانی كه اعتماد به نفس كمتری دارند، مقابله با مسائل و مشكلات، منبع اصلی و عظیم اضطراب و ناكامی آنها به شمار می رود.

دکتر فربد فدائی، روانپزشک و عضو هیأت مدیره انجمن علمی روانپزشکان ایران می گوید: جامعه سالم و کارآمد، جامعه ای است که اعضای آن نیز سالم و کارآمد باشند. سلامتی و کارایی افراد از دوران شیرخوارگی و کودکی آغاز می شود و در صورت بنیاد درست در طول زندگی ادامه می یابد. از این رو مهم است که روش صحیح پرورش و آموزش از همان بدوتولد برای کودکان نیز به کار گرفته شود.

وی بیان می کند: در دوران شیرخوارگی مهم است که کودکان به درک، ثبات، قابلیت اعتماد و قابلیت پیش بینی نسبت به مراقبان خود که به طور عمده پدر و مادر هستند نائل شوند. اگر آنان احساس کنند مادر با ثبات و قابل اتکاء است یک حس اعتماد بنیادی به او پیدا خواهند کرد. آنان به این درک می رسند که هرگاه احساس سرما، خیس بودن یا گرسنگی کردند نیز می توانند برای رفع ناراحتی خود روی دیگران حساب کنند. در این موارد برخی والدین بی‌درنگ به سراغ کودک می روند، در حالی که برخی دیگر این کار با طبق برنامه انجام می دهند. اما در هر دو مورد کودکان می آموزند که والدین، قابل اتکا و بنابراین قابل اعتماد است. مورد دیگر احساس عدم اعتماد به نفس است یعنی این احساس که والدپیش بینی نشده و غیرقابل اطمینان می باشد و هنگامی که به او نیاز است امکان دارد در دسترس نباشد.

وی ادامه می دهد: هنگامی که در کودکان یک حس اعتماد نسبت به مادر و به طور کلی مراقب پدید آید، آنگاه آنان این احساس اعتماد را در رفتار خود نشان می دهند. نخستین نشانه اعتماد به مادر هنگامی پدیدار می شود که کودک بدون اضطراب یا خشم نا به جا اجازه می دهد که مادر از جلوی دیدگان او دور شود، زیرا کودک این اطمینان را دارد که در صورت لزوم مادر به نزد او خواهد شتافت. اما اگر پرستاران قابل اتکاء نباشند کودک نمی تواند رفتن آنان را تحمل کند و زمانی که والدین دور شوند این کودکان دچار دلهره و خشم می شوند. بعدها در بزرگسالی هم کودکانی که احساس اعتماد به والد نائل شده اند نسبت به دیگران هم احساس اعتماد دارند و با اعتماد به نفس و روحیه مثبت با افراد دیگر رو به رو می شوند که طبعا در موفقیت آنان نقش دارد و زیربنای یک جامعه کارآمد است.

روانپزشک مطرح و سرشناس کشورمان عنوان می کند: به تدریج که توانایی های جسمی و ذهنی کودک افزایش می یابد، مادر از مراقبت خود به همان میزان کم می کند و برخی کارها را به عهده خود کودک می گذارد و یا بلافاصله برای رفع نیاز کودک نمی شتابد. اما کودکی که اعتماد بنیادی پیدا کرده است قادر به تحمل تأخیر در ارضای خواسته های خود می باشد و یا کارهایی که بر عهده او گذاشته شده را انجام می دهد و از شروع کار نمی هراسد، زیرا اطمینان قلبی دارد که در صورت لزوم دیگران او را تنها نخواهند گذاشت. چنین کودکی در دوران بزرگسالی هم با روحیه مقاوم و اعتماد به نفس با مشکلات رو برو می شود و چالش ها او را نمی ترساند، بلکه با اطمینان به موفقیت با آنها رو برو خواهد شد.

 

کد خبرنگار: 410100

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha