کد خبر: اهدای-عضو-نماد-بخشش-و-ایثارفرهنگ‌ساز
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۱۵

اهدای عضو، یک تا هشت نفر را از مرگ حتمی و یک تا 53 نفر را نیز با اهدای نسوج از معلولیت نجات می‌دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري سلامت آلبوم عکس هایش را که ورق میزند چشمانش پر از اشک میشود،نگاه مادرانه اش را این بار به عکسهایی دوخته که پر از خاطرات گذشته است.

با همان بغض با ما صحبت میکند.از پسر  جوانش میگوید که یک ماه مانده بود تا بهار 20 سالگی اش را ببیند اما...

میگوید همه چیز از یک تصادف شروع شد.روزی که علی برای رفتن به دانشگاه از خانه خارج شد و دیگر برنگشت.

سرعت غیر مجاز یک خودرو  باعث برخورد سر علی با جدول کنار خیابان و ضربه ی مغزی وی شد و در همان ساعات اولیه انتقالش به بیمارستان مرگ مغزی وی تایید شد.

مادرش میگوید برایمان پذیرفتن مرگ علی کار ساده ای نبود اما در همان ساعت ها یاد 2 سال پیش افتادم .زمانیکه علی در یک روز سرد زمستان به خانه آمد و یک کارت را به من و پدرش نشان داد و گفت چقدر یک انسان میتواند خوشبخت باشد که بعد از مرگش نیز خیرش به دیگران برسد.بالای کارت نوشته بود  "کارت اهدای عضو"

شاید علی هیچ وقت فکرش را نمیکرد خودش یکی از همان افراد خوشبختی باشد که تعریف میکرد.حالا در همان روز زمستانی که کارت اهدای عضو گرفت خانواده اش به اهدای اعضای بدنش رضایت دادند تا همانی بشود که علی میخواست .

همینطور که عکسهایش را ورق میزند از بخشندگی علی میگوید و اینکه هیچ وقت هیچ چیز را از دیگران دریغ نمیکرد و حالا بخشندگی اش حتی پس از مرگ هم برایش به یادگار مانده است.

حالا که علی با بخشیدن  قلب کبد و کلیه هایش جان 5  نفر را نجات داده است.

قلب علی در سینه ی یک پسر جوان است.او لیسانس معماریست و حالا ارتباط صمیمی با خانواده ی علی دارد.

از سختی های گذشته میگوید از اینکه 6 ماه در لیست پیوند بوده و امیدی به زندگی نداشته.اما به یکباره تپش قلب علی را در سینه اش حس میکند.

مادر علی میگوید هیچ وقت از اهدای عضو علی پشیمان نمیشوم و به پسرم افتخار میکنم .من کاری را کردم که علی آرزویش را داشت .

✍️فرهنگ‌سازی حلقه مفقوده در اهدای عضو

اهدای عضو، یک تا هشت نفر را از مرگ حتمی و یک تا 53 نفر را نیز با اهدای نسوج از معلولیت نجات می‌دهد.

این اقدام فداکارانه  بیش از هر چیز  نیازمند فرهنگ‌سازی و آگاهی جامعه است. و اخذ رضایت از خانواده مرگ مغزی نیز خود مهارت ویژه‌ای را می‌طلبد.

 باید توجه داشت که برخی از اعضا مانند کبد و کلیه را می‌توان تا 18 ساعت بیرون از بدن نگهداری کرد اما برای قلب و ریه زمان زیادی وجود ندارد  و باید به سرعت عمل پیوند انجام شود.

دکتر سید محمد کاظمینی رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت درباره چالش های پیوند اعضا در کشور گفت: رشد استفاده از مبتلایان به مرگ مغزی افزایش پیدا کرده و پیوند اعضای این افراد سبب می شود افراد سالم با اهدای کلیه خود دیگر دچار نقص عضو نشوند.

سالانه حدود 800  اهدای عضو از مرگ مغزی در کشور انجام می‌شود و این رقم تنها یک چهارم تعداد افرادی است که می‌توانند اهدای عضو داشته باشند.

این درحالی است که چیزی حدود 75 درصد اعضای بدن قابل اهدا از افراد مرگ مغزی در کشورمان دفن میشوند.

✍️تفاوت مرگ مغزی با کما

زمانی‌که فرد دچار مرگ مغزی شود به اصلاح پزشکی فرد از دنیا رفته است بنابراین اعضای بدن او تا 14 روز پس از مرگ قابل اهدا و استفاده است

اما در حالت کما شانس بهبود برای برخی بیماران وجود دارد، در صورتی که در مرگ مغزی بهبود بیمار غیرممکن و مرگ وی ظرف چند روز حتمی است..

✍️تأسیس شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوندی راه حل افزایش اهدای عضو

نجفی زاده مدیر سابق اداره ی پیوند وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی رئیس اداره شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش تشکیل شبکه فراهم آوری اعضای پیوندی در وزارت بهداشت را بهترین کار برای افزایش اهدای عضو در کشور دانست و گفت: شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوندی در وزارت بهداشت (IRNOPT) با هدف ایجاد عدالت و مساوات برای بیماران نیازمند، استفاده بهینه از ارگان‌های مرگ مغزی، ثبت دقیق اطلاعات و نظارت و بازرسی ایجاد شده است.

وی با تاکید به کاهش پیوند کلیه از افراد زنده و حرکت به سمت پیوند از بیماران مرگ مغزی، گفت: اکنون حدود 56 درصد از پیوندهای کلیه در کشور از طریق اهدای عضو از سوی افراد مرگ مغزی صورت می‌گیرد علاوه بر اینکه در اهدای کلیه از فرد زنده رتبه ششم در دنیا و در اهدای کلیه از افراد مرگ مغزی رتبه 35 دنیا را به خود اختصاص داده‌ایم.

گفتنی ست هر ۳ ساعت یک بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور ‌جانش را از دست می‌دهد و این درحالیست که با اهدای عضو بیماران مرگ مغزی میتوان صف های انتظار پیوند را کوتاه و بسیاری   بیماران نیازمند را از مرگ نجات داد.31 اردیبهشت در تقویم کشورمان به نام روز ملی اهدای عضو ثبت شده است تا یادمان بماند بخشندگی و ایثار در حافظه ی تاریخ ماندنیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha