کد خبر: انواع-انسولین-و-مزایای-آن-برای-بیماران
۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱

متخصص بیماری‌های غدد با اشاره به این‌که قند عامل کثیفی خون و تضعیف سلسله اعصاب است، مزایای استفاده از انسولین برای بیماران دیابتی را تشریح کرد.

 

مهران زمان زاده  در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری  سلامت در ارتباط با موضوع دیابت گفت: درون لوزالمعده يا پانکراس، سلول‌هايي هستند که سلول‌هاي بتا ناميده مي‌شوند. اين سلول‌ها انسولين مي‌سازند. با خوردن غذا، سلول‌هاي بتا به داخل خون انسولين آزاد مي‌کنند که اين انسولين موجب مصرف يا ذخيره قندخون مي‌شود.

وی افزود: به دليل اين‌که سلول‌هاي بتاي افراد ديابتي نوع اول آسيب ديده است، بدن‌ آنها به خوبي انسولين نمي‌سازد و در نتيجه به تزريق انسولين نياز دارند. در افراد ديابتي نوع دوم، سلول‌هاي بدن به انسولين موجود در خون پاسخ نمي‌دهد و به تدريج توليد انسولين به وسيله سلول‌هاي بتا هم کاهش خواهد يافت.

این متخصص غدد گفت: بنابراين بعضي از افراد مبتلا به ديابت نوع دوم به مصرف قرص‌هاي خوراکي پايين آورنده قندخون نياز پيدا مي‌کنند و در نهايت دير يا زود اين افراد نياز به انسولين درماني نيز پيدا مي‌کنند و در نهايت دير يا زود اين افراد نياز به انسولين درماني نيز پيدا مي‌کنند.

به گفته زمان زاده، انسولين هورموني است که در لوزالمعده توليد و درون خون ترشح مي‌شود و ورود قند از خون به داخل سلول‌هاي بدن را تسهيل مي‌کند. در صورت کمبود انسولين يا مقاومت به انسولين، قند وارد سلول نشده و ميزان آن در خون بالا مي‌رود.

 وی در مورد انواع انسولين افزود:انسولين‌ها بر اساس رنگ، شروع اثر، حداکثر اثر و مدت زمان اثر تقسيم‌بندي مي‌شوند. به ياد داشته باشيد که پاسخ بدن هر فرد به انسولين با فرد ديگر متفاوت است. انسولين سريع‌الاثر؛ انسولين ليسپرو و انسولين آسپارت (اپيدرا) هستند که 15 دقيقه يا مدت کمتري بعد از تزريق فعاليت خود را آغاز مي‌کنند.

این متخصص غدد گفت: این انسولین ها  در حدود يک ساعت بعد به اوج اثر مي‌رسند و دو تا چهار ساعت هم در بدن فعال هستند. در واقع نبايد پس از تزريق اين انسولين‌ها غذا خوردن خود را به تاخير بيندازيد. همچنين به علت اينکه اين انسولين‌ها به سرعت وارد جريان خون مي‌شوند، تا چند ساعت پس از خوردن غذا احتمال افت قندخون کمتر است. اين انسولين‌ها فقط از سوي پزشک تجويز مي‌شوند.

زمان زاده در مورد انسولين رگولار گفت: اين انسولين که به نام انسولين انساني هم معروف است، 30 دقيقه پس از تزريق وارد جريان خون مي‌شود. دو تا سه ساعت پس از تزريق به اوج اثر خود مي‌رسد و به مدت سه تا شش ساعت هم در خون فعال باقي مي‌ماند.

وی در مورد انسولين متوسط‌الاثر افزود: اين انسولين اغلب دو تا چهار ساعت پس از تزريق وارد جريان خون مي‌شود. 4 تا 12 ساعت بعد به اوج اثر خود رسيده و به مدت 12 تا 18 ساعت هم موثر است. ان.پي.اچ يک نمونه از انسولين‌هاي متوسط‌الاثر است و اغلب در ترکيب با انسولين رگولار استفاده مي‌شود.

مهران زمان زاده  با اشاره به انسولين‌هاي طولاني‌اثر گفت: گلارژين يا لانتوس از نمونه‌ انسولين‌هاي طولاني‌اثر با مدت اثر 24 ساعته است. اگرچه اين انسولين‌ها طولاني اثر هستند اما شروع اثر انسولين گلارژين بين دو تا چهار ساعت است. انسولين گلارژين براي کاهش قندخون بهتر است، چرا که ميزان قندخون را در طول شب تنظيم مي‌کند. انسولين گلارژين رنگ روشني دارد و نبايد با ساير انسولين‌ها مخلوط شود. اين انسولين همچنين نبايد به صورت داخل وريدي مصرف بشود.

 به گفته زمان زاده از نکات جالب در خصوص انسولين لانتوس اين است که اين انسولين اوج اثر ندارد. يعني اينکه احتمال افت قند خون که از عوارض شايع مصرف ساير انسولين‌ها است در اين نوع انسولين بسيار کمتر از ساير انسولين‌ها است.

این متخصص غدد در پایان با تاکید بر اینکه عامل کثیفی خون و تضعیف سلسله اعصاب خاطر نشان کرد: بیماران دیابتی حتما باید به جای قند از خرما یا توت خشک استفاده کنند.

 

کد خبرنگار: 41070

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha