به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، در پی اعلام حذف نماد یوزپلنگ آسیایی از پیراهن تیم ملی، فدراسیون فوتبال برند آدیداس را عامل این حذف معرفی کرد و مدعی شد آدیداس مخالف قرار گرفتن طرح یوز روی پیراهن تیم ملی است. همچنین فدراسیون در آخرین اظهار نظرها اعلام کرد که نماد یوز مانع خنککنندگی (کولینگ) لباس ملیپوشان میشود.
پیش از این هم وزارت ورزش و جوانان ضمن مخالفت با این تصمیم فدراسیون اعلام کرد که پیگیر بازگشت یوزپلنگ آسیایی به پیراهن تیم ملی فوتبال است. سازمان حفاظت محیط زیست نیز از فدارسیون فوتبال درخواست کرد تا طی مذاکرات مکتوب با شرکت آدیداس، ثبت تصویر یوز بر پیراهن تیم ملی را مجددا مطالبه کند و در نهایت پاسخ مکتوب آدیداس در این باره را به منظور رفع ابهامات کنونی در اختیار رسانهها قرار دهد.
در این باره آرش نورآقایی - ایدهپرداز طرح یوزپلنگ آسیایی - در گفتوگو با ایسنا در مورد دلایل مطرح شده از سوی فدراسیون فوتبال برای حذف تصویر یوز از پیراهن تیم ملی اظهار کرد: هیچ یک از ایراداتی که فدراسیون فوتبال به نشان یوز روی پیراهن تیم ملی میگیرد منطقی نیست و میتوان گفت فدراسیون فوتبال دوست ندارد یوز روی لباس ملیپوشان باشد؛ همان طور که در دوره قبل هم تمایل و علاقهای از سوی فدراسیون برای اجرای این طرح محیط زیستی نبود.
وی تاکید کرد: در دوره قبل هم اگر فشارها و مطالبات فعالان محیط زیست و موافقت فیفا نبود، فدراسیون فوتبال تن به اجرای طرح یوز نمیداد. در حال حاضر هم حتما اتفاقات دیگری افتاده است که ما از آن خبر نداریم وگرنه دلیلی که فدراسیون برای حذف یوز از پیراهن تیم ملی بیان میکند، منطقی نیست چون شاهدیم که لباس تیم ملی کشورهای مختلف دارای طرح، نقش و رنگهای متنوعی است و اینکه آدیداس قبول نکرده، بهانه است.
برند آدیداس مهمتر است یا تیم ملی یک کشور؟
ایدهپرداز طرح یوزپلنگ آسیایی در مورد این ادعای فدراسیون که برند آدیداس مخالف حضور یوز روی پیراهن تیم ملی است، گفت: آدیداس نمیتواند چنین چیزی بخواهد چون فوتبال ملی یک کشور نمیتواند در خدمت یک برند باشد. سئوال این است که برند آدیداس مهمتر است یا تیم ملی یک کشور؟ ارزش تیم ملی فوتبال کشور ما به حفاظت از محیط زیست است نه به پوشیدن برند آدیداس.
نورآقایی با بیان اینکه ادعای فدراسیون مبنی بر اینکه آدیداس با طرح یوز مخالفت کرده، عذر بدتر از گناه است، تصریح کرد: این آدیداس نیست که به تیم ملی کشور ما ارزش میدهد بلکه این تیم ماست که به آدیداس جایگاه میدهد. این عذر بدتر از گناه است و باید خجالت کشید چگونه میشود که برند یک لباس به ما بگوید که ما چه کار کنیم؟
وی در ادامه در مورد اینکه طرح یوزمانع سیستم کولینگ لباسها میشود، اظهار کرد: نماد یوز به عنوان طرح روی لباس و در بافت آن قرار میگیرد، نه اینکه به عنوان برچسب باشد. اگر طرح یوز مانع خنک شدگی لباس میشود فدراسیون میتوانست با استفاده از ایدههای خلاق این مشکل را رفع کند. به عبارت سادهتر اگر میخواست میتوانست هر طور شده این طرح را اجرا کند. کمترین کار این است که به طراحان داخلی فراخوان بدهد تا طرحهای خود را با برای پیراهن تیم ملی ارائه دهند تا ضمن حفظ نماد یوز، راحتی و زیبایی لباس نیز تضمین شود. این همه طراح باهوش و خلاق در این کشور وجود دارد حتی امکان کوچکتر طراحی کردن نماد یوز وجود داشت.(ایسنا)
نظر شما