کد خبر: انتظارات-جامعه-پرستاری-کشور-از-دوازده
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۱۱

عضو شورایعالی سازمان نظام پرستاری گفت: شاید تنها دستاورد جامعه پرستاری در دولت یازدهم تصویب تعرفه‌های پرستاری در منزل باشد که البته هنوز هم اجرایی نشده است و می‌توانست بسیار زودتر مصوب و اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاري سلامت حسین علی‌نسایی اظهار کرد: در دولت یازدهم در حوزه‌ی پرستاری به‌علت بی‌مهری‌ها پسرفت نیز داشتیم و در دستور کار قرار گرفتن طرح‌هایی چون کمک پرستاری یک‌ساله که به دخالت افراد غیر حرفه‌ای در امور حرفه‌ای پرستاری و افت شدید کیفیت خدمات تخصصی و آسیب به سلامت مردم منجر می‌شود. یکی از فجایع این دوره است.

وی ادامه داد: اقدام مخرب دیگر در دستور کار قرار گرفتن تربیت پرستار بیمارستانی است که این رشته را از محیط آکادمیک خارج و به افت شدید کیفیت آموزش منجر می‌شود. هم‌چنین الزامی که این طرح دارد که مدرک هر فرد برای  اشتغال صرفاً در بیمارستان محل آموزش و تحصیل خود باشد که عملاً به استثمار پرستاران منجر می‌شود.

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور گفت: در دولت آقای روحانی بسیاری از قوانین در حوزه‌ی پرستاری از جمله قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری حتی با وجود اجرای طرح تحول سلامت اجرا نشد. جامعه پرستاری بیش از ۶۰ درصد جمعیت بهداشت و درمان کشور را تشکیل می‌دهد و در مراکز درمانی خدمات ۲۴ ساعته ارائه می‌کند و با این وجود در طرح تحول سلامت که فازهای مختلفی اجرایی شد، هیچ فاز و مرحله‌ی از این تحول به پرستاری اختصاص نیافت.

علی‌نسائی افزود: با وجود ایثار جامعه پرستاری در ارائه خدمات بی‌وقفه و طاقت‌فرسا و ترافیک مراجعات و بیماران، به‌علت توجه نکردن مسئولین بالادستی به حوزه پرستاری، مردم رضایت کافی از این خدمات ندارند و از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و جا داشت که حداقل در جریان طرح تحول توجه جدی به این بخش صورت می‌گرفت، چون معتقدیم تحول سلامت بدون تحول در حوزه‌ی پرستاری امکان‌پذیر نیست و به سرانجام رضایت بخشی برای مردم نخواهد رسید.

وی گفت: در نهایت این که ما ریشه مشکلات حوزه سلامت و حوزه پرستاری کشور را در تسلط بی حد و حصر افراد ذینفع و انحصارطلب و بر زمین ماندن قوانین مصوب در این حوزه می‌دانیم و یقیناً اکثریت جامعه پرستاری کشور از فردی برای ریاست جمهوری حمایت خواهند کرد که تعهد دهد در دولتش «قوانین بر زمین مانده اجرایی خواهد شد و وزیر ذینفع منصوب نخواهد کرد تا همه گروه‌ها را با دید منصفانه بنگرد».(ذینفع در بخش خصوصی و یا گروهی خاص و انحصارطلب(

عضو شورایعالی نظام پرستاری کشور افزود: در سال پیش رو که از سوی رهبر معظم انقلاب شعار اشتغال و تولید در دستور کار قرار گرفته است می‌توان با توسعه‌ی پرستاری و قدم گذاشتن در یکی از نقش‌های مهم و عقیم مانده‌ی پرستاری در ایران یعنی پرستاری جامعه می‌توان نقش‌های پیشگیری و خدمات عمومی درمانی در حیطه‌ی پرستاری را قوت بخشید و با این کار از هزینه‌های سنگین درمانی کاست.

علی‌نسائی افزود: تاکنون پتانسیل بالقوه و بالای پرستاری در حوزه‌های مدیریتی سلامت شهری و اجتماع با وجود تخصص این گروه و نقش خاصی که دارند به منصه ی ظهور نرسیده است. پرستاری با ویژگی‌های خاص و نگاه جامع و جامعه‌نگری که دارد می‌تواند از بهترین گزینه‌ها برای تصدی مدیریت شهری خصوصاً به‌لحاظ سلامت شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha