کد خبر: امام-صادقع؛طبیبی-که-باید-به-جهانیان-شن
۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۴

یادداشت مدیرمسئول: همه ما در خصوص زندگی پربار و شاگردان فراوان امام صادق(ع) کم و بیش اطلاع داریم اما بسیاری از ما نمی دانیم که ایشان طبیبی توانمند نیز بوده اند.

 

ائمه اطهار(ع) در طول زندگی پر بار خود نه تنها در تلاش برای هدایت معنوی و دینی مردم بودند بلکه به سایر جنبه های زندگی مردم از جمله سیاست، اقتصاد، اخلاق، مسائل اجتماعی و البته سلامت جسم و روح آنها نیز توجه داشتند.

واقعیتی که شاید عموم مردم کم و بیش در خصوص آن اطلاع داشته باشند نقل احادیث مربوط به سلامت از سوی پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) است اما آنچه که بسیاری از آن مطلع نیستند تعدد، تکثر و پایه های علمی است که این احادیث بر اساس آنها نقل شده است.

احادیثی که پایه های اساسی طب اسلامی را بنا نهاده و در طول 14 قرن به مردم در حفظ سلامتی و درمان بیماری ها کمک کرده است اکنون مورد بی مهری قرار گرفته اند.

بیان تأثیر خوراکی ها بر اندام ها و اعضای بدن، بیان تأثیر مواد غذایی مختلف بر درمان بیماری، بیان اصول سلامتی، نحوه حفظ سلامتی، اصول خوردن و آشامیدن، اصول رعایت بهداشت فردی، حکمت های مربوط به شکل و نحوه عملکرد اعضای بدن، بیان فواید گیاهان دارویی، عوامل ابتلا به بیماری ها و نحوه درمان آنها و ... همه مواردی هستند که احادیث مختلفی در خصوص آنها نقل شده است.

بسیاری از این احادیث زمانی نقل شده است که افراد بیمار به امام صادق(ع) مراجعه و در خصوص بیماری خود نسخه ای درخواست می کردند.

علاوه بر احادیث مطرح شده در خصوص طب، مناظره‌های جالبی نیز از امام صادق(ع) با سایر اطبا نقل شده است.

اما مسئله بسیار تأسف برانگیزی که در این خصوص وجود دارد، بی توجهی متخصصان حوزه پزشکی به این احادیث است. با ورود پزشکی جدید به کشور و آموزش آکادمیک پزشکی، از توجه به این مباحث، احادیث و طب اسلامی کاسته شد و اکنون بسیاری از پزشکان از حوزه طب اسلامی غفلت کرده اند.

این در حالی است که بنا به فرموده امام صادق(ع) ریشه طب اسلامی از پروردگار است که مصالح همه اجسام را می داند. هزاران حدیث نقل شده از پیامبر (ص) و ائمه اطهار(ع) به ویژه امام صادق(ع) گنجینه های ارزشمندی هستند که می توانند تحولات عظیمی در پزشکی نوین ایجاد کنند. به شرط آنکه این احادیث ابتدا در مطالعاتی بین رشته ای توسط پژوهشگران حوزوی مورد بررسی و ترجمه دقیق قرار گرفته، زمان، دلیل و مخاطب احادیث استخراج شود و سپس در کنکاش و پژوهشی علمی ریشه های علمی احادیث اثبات و به جهانیان عرضه شود.

این اقدام نه تنها دریچه های جدیدی را در علم پزشکی و به ویژه پیشگیری از بیماری ها خواهد گشود بلکه از منظری کاملاً علمی و متفاوت به اثبات حقانیت اسلام می پردازد.

کتاب «طب الصادق(ع)» کتابی است که دکتر محمد دریایى با جمع آوری احادیث طبی امام صادق(ع) به رشته تحریر در آورده است. این کتاب بهترین کتاب برای برداشتن اولین گام ها از سوی پژوهشگران حوزه پزشکی برای مطالعه احادیث طبی و در ادامه احیای طب اسلامی و جهانی کردن این طب است که مطالعه آن را به همه دانشجویان رشته پزشکی و محققان و صاحب نظران این رشته توصیه می کنیم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha