کد خبر: افشار-میزان-ماندگاری-درمان-معتادان-در
۲۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۵:۵۳

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت هاي مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه میزان ماندگاری درمان معتادان در ایران، 15 تا 20 درصد است، گفت: ولع معتادان ٦٠ درصد بالاتر از ولع گرسنگي است.


به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از  روابط عمومي ستاد مبارزه با مواد مخدر، دكتر پرويز افشار در اولین نشست هم‌اندیشی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر كه با حضور اهالی فرهنگ و هنر، ورزشکاران، خيرين و نمایندگانی از سازمان‌های مردم‌نهاد در مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شد، گفت: یکی از جامعه‌شناسان معروف می‌گوید که هیچ ولعی بالاتر از ولع یک معتاد در اوج خماری نیست که بر اساس پژوهش‌های علمی این ولع بین 40 تا 60 درصد بالاتر از ولع گرسنگی است.


وی ادامه داد: در حال حاضر 250 میلیون نفر در دنیا مصرف‌کننده مواد مخدر هستند، ضمن اینکه 170 کشور در سال گذشته هم اعلام کرده‌اند که مشکل اول و اصلی آنها اعتیاد به مواد مخدر است.


معاون كاهش تقاضاي ستاد افزود: بعد از پایان جنگ 8 ساله تحمیلی، مقام معظم رهبری (مدظله العالي) بحث اول نظام را اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی عنوان کردند، ایشان در دو سال اخیر هم مطالبه جدی از مسئولان کشور در این خصوص دارند و در همین راستا هر 6 ماه یک‌بار جلسه‌ای در حضور ایشان برگزار می‌شود.


افشار اظهار داشت: 11 بند سياست هاي كلان مبارزه با مواد مخدر ابلاغي رهبري در سال 85 در خصوص مبارزه با مواد مخدر، جامعیت کاملی دارد، به‌طوری‌که در این ابلاغ علاوه ‌بر مقابله بر عرضه مواد مخدر، پیشگیری، درمان، صیانت از معتاد و بازگشت معتاد بهبود‌یافته به اجتماع وجود دارد.


وی گفت: طي سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی در راستای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است.


معاون کاهش تقاضای ستاد بيان داشت: گروه‌های مرجع جامعه نظیر اهالی فرهنگ، هنر، ورزشکاران، فرهیختگان، خیرین و متنفذین اجتماعی می‌توانند برای درد مشترک مبارزه با مواد مخدر و تأثیر بر معتادان و عدم تجربه این بلای خانمانسوز از سوی جوانان، کارهای مشترکی انجام دهند.


افشار افزود: در بهترین شرایط و بر اساس میانگین جهانی بین 30 تا 40 درصد معتادان بهبودیافته به جامعه می‌توانند بازگردند، در حالی‌که در جامعه ایران که همه شرایط کامل نیست، این میزان 15 تا 20 درصد است.


وی در پایان گفت: اولویت اول کشور ما آسیب‌های اجتماعی و ام‌الفساد آسیب‌های اجتماعی، مواد مخدر و اعتیاد است، لذا باید در برابر مسئولیت خودمان در خانواده‌، جامعه، محل و کشورمان اقدامات مشترکی صورت گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha