کد خبر: افزایش-11-درصدی-ظرفیت-کلی-پذیرش-دانشجو-و
۳۱ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۸

مهمترین اقدامات حوزه آموزش پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سه سال گذشته اعلام شد.


به گزارش خبرگزاري سلامت  شاخص ظرفیت کلی پذیرش دانشجو در دولت يازدهم تا كنون رشد 11.1 درصدی داشته است به نحوی که تعداد كل دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور وابسته به وزارت بهداشت از سال تحصيلي93-1392 تا 95-1394 روند افزايشي داشته است و و از 171022 نفر در سال تحصيلي 92-1391 به 189967 نفر در سال تحصيلي95-1394 افزایش یافته است.

بنابر این گزارش ظرفیت پذیرش دانشجويان تحصيلات تكميلي نیز سير صعودي داشته به طوري كه در آغاز دولت يازدهم از سال تحصیلی 93-92 تا سال 95-94، حدود 20.3 درصد افزایش پیدا کرده است.

بنابر اعلام معاونت آموزشی وزارت بهداشت، با توجه به توسعه هرم ظرفیت تحصیلی از پایه به تکمیلی _ تخصصی، ظرفیت مقطع کاردانی از سال تحصيلي93-1392 تا سال 95-1394، حدود 9.1 درصد کاهش و به دنبال آن ظرفیت مقطع کارشناسی (پيوسته و ناپيوسته) افزایش یافته است بطوریکه در سال تحصيلي 95-1394، حدود 44 درصد از کل دانشجویان (83365 دانشجو) در این مقطع تحصیل میکنند.

همچنین شاخص نسبت دانشجويان تحصيلات تكميلي به كل دانشجويان: از 21.4 درصد در سال تحصيلي93-1392 به 23.2 درصد در سال تحصيلي 95-94 رسيده است. بهبود اين شاخص در راستاي بند ب ماده 16 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه مي باشد و در دولت يازدهم 8.31 درصد افزايش داشته است

شاخص سهم دانشجویان پزشكي و دكتري (پزشكي عمومي و دكتري تخصصی، فوق تخصصی) از کل دانشجویان علوم پزشكي از 38.8 درصد در سال تحصيلي93-1392 به 42.5 درصد در سال تحصیلی95-94 رسیده است. اين شاخص در دولت يازدهم 3.7 درصد افزايش داشته است.

بنابراین گزارش تعداد اعضای هیات علمی از سال 1387 تا 1394 افزایش پیدا کرده و رشدی معادل 55 درصد داشته به نحوی که در سال 94 تعداد اعضای هیات علمی به 16863 افزایش یافته است. اين شاخص در دولت يازدهم 26.19 درصد افزايش داشته است.

شاخص نسبت استاد به دانشجو نیز از 10.3 در سال 90-89 به 10.7 درصد در سال تحصيلي 95-94رسیده است.

براساس اعلام معاونت آموزشی مهم ترين ويژگي قطب علمي، توليد علم و نوآوري، ارتباط با صنعت و تولید ثروت و دستیابی به کیفیت برتر(مرجعیت) علمی و آموزشي در سطح ملي، منطقه اي يا بين المللي و پاسخگويي به نيازهاي اساسي كشور و منطقه، در ارتباط با علوم پزشکی و در راستاي تحقق اهداف سند چشم انداز بيست ساله و نقشة جامع علمي كشور خواهد بود. و از سال 1389 تا 1394 قطبهای علمی به لحاظ کمی رشد 72 درصدی داشته است
براساس این گزارش انجمنهای فعال علمی نیز از سال 1389 تا 1394 رشدی معادل 12 درصد داشته است و در دولت يازدهم انجمن ها معادل 4.5 رشد داشته اند.

بنابر اعلام معاونت آموزشی در مورد تاسیس موسسات آموزشی نیز این موسسات در 7 دسته شامل؛ دانشگاه، دانشکده علوم پزشکی، مجتمع آموزش عالی علوم پزشکی، دانشکده (شامل دانشكدههاي پزشكي،داروسازي، دندانپزشكي، پرستاري، مامايي، بهداشت، پیراپزشکی، توانبخشی)، مرکز تحقیقات، پژوهشکده ، پارک فناوری، و مرکز رشد فناوری طبقه بندی شده است .

گفتنی است وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي داراي 47 دانشگاه وابسته و 3 دانشگاه غيروابسته، 480 دانشكده، 19 دانشکده علوم پزشكي، 26 مجتمع آموزش عالی علوم پزشکی، 951 مرکز تحقیقاتی، 46 پژوهشكده، 1 پژوهشگاه، و 12 پارک و مرکز رشد فناوری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha