محققان برای بررسی این موضوع در فوریه سال گذشته یک بازی آنلاین را با عنوان اخبار بد طراحی و به اجرا گذاشتند که تکمیل آن 15 دقیقه به طول میانجامید. بازی یادشده تا به حال توسط 15 هزار کاربر اجرا شده و هدف از انجام آن افزایش خشم و ناراحتی کاربران از سواستفاده از اینترنت برای انتشار اخبار جعلی بوده است.
در بازی یادشده کاربران به طور غیرمستقیم با روشهای مختلف انتشار اخبار جعلی هم آشنا میشوند. پژوهشگران بعد از انجام بازی یادشده اخبار جعلی و واقعی مختلفی را در اختیار کاربران قرار داده و مشاهده کردند که این افراد در مقایسه با افراد عادی توانایی بیشتری برای شناسایی اخبار جعلی دارند.
بر همین اساس افرادی که بازی آنلاین مذکور را اجرا کرده بودند تا 21 درصد کمتر فریب خبرهای جعلی را خوردند. محققان امیدوارند با استفاده از روشهایی از این دست بتوانند مقابله با اخبار جعلی را تسهیل کنند.(فارس)
نظر شما