کد خبر: افزایش-قیمت-دارو-از-زیرساخت‌های-اقتصا
۱۱ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۲

رییس انجمن مدیریت اقتصاد و داروی ایران: افزایش قیمت دارو در حدی که بیمار به عنوان کالای ارزشمند به آن نکاه کند و در حد نیاز خریداری نماید، یکی از زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی است.

 

دکتر مهدی محمدزاده، رییس انجمن مدیریت اقتصاد و داروی ایران، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، توانایی پاسخ به نیازهای واقعی مردم فارغ از توان پرداخت را به عنوان تعریفی جامع و کوتاه از اقتصاد دارو عنوان و تصریح کرد: تشخیص نیاز مردم در حوزه سلامت بر عهده پزشکان است.

محمدزاده با تاکید بر این‌که در اقتصاد دارو نباید نیاز افراد را با توان پرداختی‌شان ربط دارد، افزود: عدالت در سلامت به معنای تامین نیازهای بیمار است و برای پرداخت هزینه‌ها نیز می‌بایست حمایت مالی مناسبی وجود داشته باشد. علاوه بر تامین نیاز مردم، باید امکانات را به گونه‌ای فراهم کرد که دسترسی به دلیل مسائل مالی، برای عده‌ای غیر ممکن باشد.

وی متذکر شد: موجود بودن خدمات، در دسترس بودن و تنظیم قدرت پرداخت مردم با بهای خدمت، سه اصل مهم در اقتصاد مقاومتی حوزه سلامت است.

عضو گروه اقتصاد و مدیریت داروی دانشکده داروسازی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که اطلاعات مصرف کننده و تامین کننده خدمات سلامت در یک سطح نیست، ممکن است تقاضا بیش از نیاز باشد و همین امر، اهمیت فرهنگسازی را به وضوح تبیین می‌نماید. در صورت تحقق این مهم، قطعا شاهد خواهیم بود خود درمانی در میان مردم کم رنگ‌تر می‌شود.

محمدزاده گفت: خود درمانی علاوه بر هزینه‌هایی که به چرخه اقتصاد کشور تحمیل می‌کند، عارضه‌هایی را بر سلامت افراد دارد.

رییس انجمن مدیریت اقتصاد و داروی ایران تصریح کرد: در حوزه داروسازی، عنوان کالا به دارو اطلاق نمی‌شود؛ بلکه دارو سمی است که در اندازه و شکل معین که قابل آشامیدن و یا بلعیدن باشد برای درمان ناخوشی استفاده می‌شود.

وی بیان داشت: دارو کالایی نیست که خودسرانه مصرف شود و مردم باید به یاد داشته باشند که داروخانه‌ها انبار مهمات هستند که مملو از سموم خطرناک می‌باشند.

محمدزاده یادآور شد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، حدود 18 درصد داروهایی که خریداری می‌شود، در خانه‌ها تلمبار شده است.

وی با اشاره به این که در سال گذشته، مردم ایران معادل 12 هزار میلیار تومان دارو خریداری کردند که تمام آن مصرف نشده است، اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی علاوه بر فرهنگسازی برای اصلا تقاضا، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که داروهای خریداری شده حتما مصرف شود.

عضو گروه اقتصاد و مدیریت داروی دانشکده داروسازی شهید بهشتی گفت: افزایش قیمت دارو در حدی که بیمار به عنوان کالای ارزشمند به آن نکاه کند و در حد نیاز خریداری نماید، یکی از زیرساخت‌های اقتصاد مقاومتی است.


کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha