کد خبر: افزایش-رشد-تومورها-در-اثر-اختلال-ریتم-ش
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۳:۰۱

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، محققان در مطالعه‌ای، مفهوم جدیدی را در مورد چگونگی تاثیر اختلال ریتم شبانه‌روزی بدن بر افزایش رشد تومورها، ارائه کردند.

براساس گزارش «نیواطلس»، آنان همچنین نشان دادند که اثربخشی درمان‌ سرطان با زمان‌بندی ویژه‌ مصرف داروها بهبود می‌یابد.

ما می‌دانیم که اختلال در ریتم شبانه‌روزی بدن می‌تواند خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش دهد، از جمله این اختلالات می‌توان شیفت‌های کاری شبانه‌روزی طولانی مدت را نام برد.

تحقیق جدید محققان دانشگاه پنسیلوانیا، مفاهیم قابل توجهی را در مورد مکانیسم‌های زیربنایی که اختلالات ریتم شبانه‌روزی را با سرطان مرتبط می‌سازد، بیان کردند.

 طبق این گزارش، محققان در ابتدا با دقت، کشت سلول‌های انسان را با استفاده از هورمون «دگزامتازون»، آزمایش کردند تا به طور مصنوعی اختلالی را در ساعت شبانه‌روزی سلول‌ها ایجاد کنند؛ سپس متوجه تغییراتی در بیان برخی ژن‌ها و به خصوص فعالیت پروتئین « CDK4/6 » در سلول شدند.

گفتنی است؛ فعالیت بیش از اندازه پروتئین « CDK4/6 » منجر به افزایش میزان تقسیم سلولی می‌شود. از همین رو درمان‌های سرطان بیشتر بر روی جلوگیری از فعالیت این پروتئین تمرکز دارد.

براساس این گزارش، محققان برای انجام تحقیق خود از داروی درمان سرطان سینه به نام «palbociclib» استفاده کردند زیرا این دارو به طور مستقیم فعالیت پروتئین  CDK4/6  را هدف قرار می‌دهد. سپس آنان دریافتند که اثربخشی داروها در زمان‌‌های مختلفی از روز، متفاوت بوده و بیشترین اثربخشی داروهای سرطان در صبح است.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha