کد خبر: افزایش-اعتماد-مردم-به-پزشکان-داوطلب-نم
۱۰ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۵۸

بررسی ۹ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان دهنده افزایش سالیانه تعداد پزشکان منتخب مردم برای حضور در مجلس است؛اعتمادی که باید دید آیا درانتخابات آتی نیزهمچنان رو به افزایش خواهد بود.

 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در حالی که کشور در انتظار برگزاری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است، بررسی 9 دوره حضور نمایندگان در مجلس شورای اسلامی نشان دهنده انتخاب 174 نماینده پزشک از سوی مردم است.

 

در اولین دور انتخابان مجلس شورای اسلامی که در سال 1358، یعنی یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، 17 نماینده که تحصیلات آنها در حوزه پزشکی بود به مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

 

این رقم در دوره دوم انتخابات مجلس کاهش شدیدی نشان می دهد و در انتخابات سال 1363 فقط چهار نماینده پزشک از سوی مردم برای انتخابان مجلس رأی کسب کردند.

 

اما این کاهش ناگهانی که شاید بتوان بروز جنگ تحمیلی و حضور پزشکان در این عرصه‌ خدمت رسانی را دلیل مهم آن دانست، در انتخابات بعدی مجلس هر دوره بیش از دوره قبل جبران شد به نحوی که در سومین دور انتخابات مجلس که در سال 67 برگزار شد، 11 نماینده پزشک به مجلس راه یافت.

 

این رقم در دور چهارم، افزایش و به رقم 16 پزشک نماینده مجلس رسید. این افزایش در سال 75 که پنجمین دور انتخابات مجلس برگزار شد نیز با انتخاب 19 پزشک از سوی مردم، رخ داد.

 

 در ششمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز که در سال 79 برگزار شد، شاهد حضور 24 پزشک در مجلس بودیم.

 

طی سال‌های پس از انقلاب (به استثنای تفاوت فاحش در تعداد نمایندگان پزشک در دور اول و دوم) هفتمین دور انتخابان مجلس که در سال 83 برگزار شد، اولین دوره‌ای بود که تعداد نمایندگان پزشک نسبت به دور قبل کاهش یافته و به تعداد 18 نفر رسید.

 

البته این کاهش در دور بعد به خوبی جبران و در هشتمین دور انتخابات مجلس(سال 87 ) با رشدی قابل توجه 30 نماینده پزشک منتخب مردم شدند.  این افزایش در دور بعد هم تکرار و در نهمین دور انتخابان مجلس شورای اسلامی 35 پزشک به مجلس راه یافتند.

 

تفکیک تعداد نمایندگان پزشک مجلس به ترتیب سال:

 

مرحله اول مجلس : سال 1358 / نمایندگان پزشک 17 نفر

دومین دوره مجلس سال 1363 / نمایندگان پزشک 4 نفر 

سومین دور مجلس سال 1367 / نمایندگان پزشک 11 نفر

چهارمین دور مجلس 1371 / نمایندگان پزشک 16 نفر

پنجمین دور مجلس سال 1375 / نمایندگان پزشک 19 نفر

ششمین دور مجلس سال 1379 / نمایندگان پزشک 24 نفر

هفتمین دور مجلس سال 1383 / نمایندگان پزشک 18 نفر

هشتمین دور مجلس سال 1387 / نمایندگان پزشک 30 نفر

نهمین دور مجلس سال 1391 /نمایندگان پزشک 35 نفر

 

 

قدر مسلم قانون گذاری وظیفه اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با هر تخصص و تحصیلاتی است. اما نباید از نظر دور داشت که یکی از مهم ترین حوزه های قانون گذاری و اختصاص و واگذاری بودجه، حوزه سلامت،بهداشت و درمان است.حوزه هایی که نمایندگان پزشک مجلس بر اساس تحصیلاتی که دارند می‌توانند بیشترین و تخصصی ترین تأثیرات را بر روی قوانین و بودجه های مربوط به آنها بگذارند.

 

و اینک باید منتظر ماند و دید در دهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی چه تعداد از پزشکان به عنوان منتخبان مردم راهی بهارستان خواهند شد و آیا اعتماد مردم به این قشر از داوطلبان روند رو به افزایش دوره های گذشته را تکرار خواهد کرد؟

 

کد خبرنگار: 41080

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha