کد خبر: اعتراض-پاتولوژیست-ها-به-تخصص-افراد-دار
۷ خرداد ۱۳۹۶، ۹:۱۴

نائب رئیس انجمن آسیب شناسی ایران با اشاره به این تجمع گفت: متاسفانه اخیرا وزارت بهداشت آیین نامه ای را به امضای وزیر رسانده که phd های علوم پایه پزشکی که پزشک نیستند، بتوانند بدون طی مراحل طب عمومی متخصص آزمایشگاه شوند. به عبارتی در حقیقت یک راه میان بری برای متخصص شدن ایجاد کنند.

فرید کرمی نائب رئیس انجمن آسیب شناسی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سامت درباره تجمع صورت گرفته مقابل سازمان نظام پزشکی، گفت: در کشور ایران مثل تمام کشورهای پیشرفته جهان، الگوی تربیت متخصص آزمایشگاه، به این ترتیب است که یک فرد در ابتدا در دانشگاه علوم پزشکی قبول می شود، 7 سال طب می خواند و مدرک پزشک عمومی می گیرد. بعد از آن در امتحان دستیاری شرکت می کند و تخصص آزمایشگاه را مثل سایر تخصص های پزشکی، اخذ می کند و در پایان نیز امتحانی به اسم برد می دهد.

این متخصص اظهار داشت: این الگویی است که در کشور ما بیش از 20 سال است که  اجرا می شود. خوشبختانه به مدد وجود دانشکده های پزشکی که به تعداد کافی پزشک عمومی تربیت کردند، این الگو توانست در کشور ما پیاده شود. ما متخصصین طب آزمایشگاه بعد از دریافت مدرک طب عمومی وارد دوره تخصص می شویم.

کرمی افزود: متاسفانه اخیرا وزارت بهداشت آیین نامه ای را به امضای وزیر رسانده که phd های علوم پایه پزشکی که پزشک نیستند، بتوانند بدون طی مراحل طب عمومی متخصص آزمایشگاه شوند. به عبارتی در حقیقت یک راه میان بری برای متخصص شدن ایجاد کنند. علت اصلی این است که وزارت بهداشت در طول سال های گذشته بیش از نیاز کشور متخصص علوم پایه تربیت کردند. این افراد برای مراکز دانشگاهی  و تحقیقاتی و صنعتی تربیت می شوند.

وی تصریح کرد: در حقیقت یک phdکه متخصص بیوشیمی است باید بتواند کیت بسازد که نیاز ما به خارج را برطرف سازد و آن را متخصص طب آزمایشگاه، در آزمایشگاه استفاده کند. ولی چون کارخانه و تحقیقاتی در این زمینه نیست، تمایل دارند که مثل متخصص طب آزمایشگاه در آزمایشگاه با بیمار سر و کار داشته باشند. اعتراض پاتولوژیست های جوان، اساتید و دستایاران پاتولوژِی به این مسئله است که اگر یک گروهی با راه میان بر بیایند و همان موقعیت شغلی را که یک متخصص دارد که دیگر کسی رشته پاتولوِژی را به عنوان تخصص انتخاب نمی کند. از آنجایی که پاتولوژِی رشته مادر بالینی است، تمام طب بالینی آسیب می بیند.

كدخبرنگار41055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha