کد خبر: اطلاع-از-بیماری-حق-بیمار-است
۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱

یک متخصص رادیوتراپی انکولوژی با تاکید بر این که ترس از کلمه سرطان باید در کشور ریخته شود، ‌گفت: متاسفانه در ایران به دلیل این که علامت سرطان (لوگو)  بر روی بیماری زده می شود، همین مسئله باعث خواهد شد تا سیکل درمان ناقصی برای بیمار ایجاد شود و بیمار نتواند درمان مناسبی را دریافت کند.

به گزارش خبرگزاری سلامت، دکترعلیرضا ناصری گفت: ما باید به مردم آگاهی های لازم را در مورد سرطان را بدهیم و به این مسئله توجه کنیم که سکته قلبی بین 24 تا 48 ساعت اولیه بسیار خطرناک تر از سرطان پوست است و احتمال مرگ بعد از سکته قلبی خیلی بیشتر است اما چون در سرطان پوست، اسم سرطان شنیده می شود ترس مردم هم به همان میزان بیشتر می شود.

وی دیر تشخیص دادن سرطان را یکی از مشکلات عمده در تشدید سرطان دانست و یادآور شد: هرچقدر زودتر بتوانیم بعضی از سرطان ها را در فرد مبتلا تشخیص دهیم، احتمال کنترل آن بهتر است. اما بعضی از سرطان ها هم به دلیل بی علامت بودنشان مانند سرطان مری و معده در اوایل ابتلا قابل شناسایی نیستند  و فرد تا زمانی که مشکلی برایش ایجاد نشود و علامتی نداشته باشد به پزشک مراجعه نمی کند.

ناصری افزود: سرطان ها در مراحل مختلف، درمان های مختلفی دارد به همین دلیل هرچه سرطان در مرحله پایین تری قرار داشته باشد به همان اندازه راحت تر درمان می شود و هدف از درجه بندی کردن سرطان این است که بیماران براساس میزان درگیر شدنشان به سرطان، درمان های مناسبی را دریافت کنند. در مراحل اولیه که سرطان هنوز بیمار را درگیر نکرده است، با انجام رادیوتراپی می توان به درمان بیمار کمک کرد اما درمواردی که سرطان شدت می یابد ما باید هم از رادیوتراپی و هم از شیمی درمانی به طور همزمان اسفاده کنیم.

این متخصص رادیوتراپی انکولوژی خاطرنشان کرد: باید به بیمار واقعیت را گفت و او حق دارد بداند به سرطان مبتلا شده است این در حالی است که متاسفانه در بسیاری از موارد اطرافیان و همراهان، بیمار را از درمان و یا ادامه درمان منصرف می کنند و به نظر من باید در ایران هم یک کمیته هایی برای بالا بردن سطح آگاهی مردم وعدم ترس از سرطان ایجاد شود.

وی با بیان این مطلب که بالا بردن سطح آگاهی مردم نیاز به یک کار گروه دارد، اظهار کرد: بسیاری از سرطان ها اگر به موقع تشخیص و درمان شوند بین 35 تا 40 درصد بهبودی قطعی دارند و همچنین در 35 تا 40 درصد از موارد می توانیم طول عمر مبتلایان به سرطان را بالا ببریم و اگر بیمار بدون درمان 6 ماه زنده می ماند، با درمان مناسب می تواند تا 6 سال بعد هم به زندگی خود ادامه دهد.

 او ‌در پایان اظهار کرد: تمام سازمان های مردم نهاد، رسانه ها، مسئولین مدارس و حتی مبلغین مذهبی هم می توانند در بالا بردن سطح آگاهی مردم در مورد سرطان و از بین بردن ترس آن ها موثر باشند چرا که برای انجام این کار نیاز به یک کار گروهی در کشور داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha