کد خبر: اشتراک-صد-درصد-داوطلبانه
۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۳

 وزیر بهداشت در پیامی به مناسبت روز جهانی اهدا کنندگان خون  با بیان این که اهدای خون داوطلبانه و بدون چشمداشت مادی سالم ترین راه تامین خون و فراورده های خونی است و مایه مباهات می باشد، گفت:  ایران اولین کشور منطقه است که از سال 1386 به اهدای خون صد درصد داوطلبانه دست یافته است.
به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر سید حسن هاشمی در این پیام با بیان این که ایران تنها کشور منطقه است که توانایی تولید داروهای مشتق از پلاسما را با استفاده از پلاسمای بومی خود دارا می باشد، یادآور شده است: بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط سازمان جهانی بهداشت از 111 كشور، فقط 30درصد  موارد اهدای خون توسط زنان صورت گرفته است این در حالیست که در 20 کشور از آنها میزان مشارکت زنان در امر اهدای خون کمتر از 10 درصد بوده و ایران نیز در میان این 20 کشور قرار دارد.

وزیر بهداشت  در این پیام با توجه به نقش زنان به عنوان مادران که پرورش دهنده نسل ها هستند، مشارکت هرچه بیشتر آنها در زمینه اهدای خون  را نوید بخش ذخایر قابل اتکا و همیشگی فراوده های خونی  عنوان کرده است.
متن کامل پیام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  به مناسبت روز جهانی اهدا کنندگان خون بدین شرح است:


از سال 2004 میلادی سازمان بهداشت جهانی به منظور تقدیر از اهداکنندگان خون و افزایش آگاهی عمومی در خصوص اهدای خون و نقش آن در نظام سلامت کشورهای جهان روز چهاردهم ژوئن را به عنوان "روز جهانی اهداکنندگان خون" نامگذاری نموده است. امسال نیز این روز مصادف با 25 خرداد ماه با محوریت نقش اهدای خون در ایجاد ارتباط حیات بخش میان انسان ها، تحت عنوان «خون، پیوند دهنده همه ما» و با شعار « با اهدای خون، زندگی را به اشتراک بگذاریم» در سراسر جهان مورد توجه و تکریم قرار می گیرد. ابتدا به نوبه خود این روز فرخنده را تبریگ گفته و به طور مختصر به اهمیت اهدای خون، حقایقی در مورد تامین خون در جهان و منطقه و نیز چشم انداز پیش رو اشاره می نمایم.

درمان از طریق تزریق فراورده های خونی بخش ضروری از مراقبت بهداشتی و درمانی است که به نجات جان و ارتقاء کیفیت زندگی میلیونها نفر در جهان کمک می کند و این بر عهده حکومت هاست که خون و محصولات خونی کافی و سالم را برای برآوردن نیازهای بیماران تضمین کنند. با این رویکرد و با هدف تضمین دسترسی جهانی به محصولات خونی سالم، سازمان جهانی بهداشت پیشگام جنبش افزایش دسترسی به خون سالم وکافی در جهان است.

طبق آمارهای اعلام شده در سال 2015 در حدود 108 ميليون مورد اهداي خون در جهان صورت گرفته است که بیش از نیمی از آن در کشورهای توسعه یافته بوده است که این کشورها 18 درصد جمعیت جهان را در خود جای داده اند. از سوی دیگر منطقه آفريقا با دارا بودن ١٣درصد از جمعيت جهان، تنها به ٤ درصد از اهداي خون جهان دسترسي دارد که این امر نشان دهنده توزیع نابرابر دسترسی به خون سالم در جهان است. کشور ما در میان کشورهای منطقه مدیترانه شرقی (EMRO) قرار دارد که این منطقه ٩ درصد جمعيت جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور ها با سهمی معادل ٦ درصد از اهداي خون جهان در رتبه بعدی پس از منطقه آفریقا جای می گیرند.

اهدای خون و بهرمندی از محصولات خونی سالم و کافی در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی نیز توزیع همگون ندارد بطوریکه در 30 درصد کشورهای منطقه EMRO با 10 اهدای خون در 1000 نفر جمعیت برای تامین نیاز خود با چالش مواجهند. این در حالی است که ایران با 27 اهدای خون در 1000 نفر جمعیت فاصله اندکی با کشورهای توسعه یافته دارد. از طرفی اهدای خون داوطلبانه و بدون چشم داشت مادی سالم ترین راه تامین خون و فراورده های خونی است و مایه مباهات می باشد ایران اولین کشور منطقه است که از سال 1386 به اهدای خون صد درصد داوطلبانه دست یافته است. این درحالیست که در منطقه EMRO تنها 60 درصد از اهداکنندگان، داوطلبانه و بدون چشمداشت مادی اقدام به اهدای خون می نمایند. در ادامه این دستاورد لازم می دانم اشاره نمایم که ایران تنها کشور منطقه است که توانایی تولید داروهای مشتق از پلاسما را با استفاده از پلاسمای بومی خود دارا می باشد.

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط سازمان جهانی بهداشت از 111 كشور، فقط 30درصد  موارد اهدای خون توسط زنان صورت گرفته است این در حالیست که در 20 کشور از آنها میزان مشارکت زنان در امر اهدای خون کمتر از 10 درصد بوده و ایران نیز در میان این 20 کشور قرار دارد. لازم می دانم که تاکید نمایم با توجه به نقش زنان به عنوان مادران که پرورش دهنده نسل ها هستند، مشارکت هرچه بیشتر آنها در زمینه اهدای خون می تواند نوید بخش ذخایر قابل اتکا و همیشگی فراوده های خونی باشد.

در پایان ضمن تبریک مجدد این روز و قدردانی از عمل انساندوستانه تمامی اهداکنندگان خون بویژه اهداکنندگان مستمر، بر مشارکت هرچه بیشتر جوانان و زنان این مرز و بوم در امر خداپسندانه اهدای خون و نیز تعهد همیشگی وزارت بهداشت در تداوم حمایتهای مورد نیاز انتقال خون تاکید می نمایم. برای همکاران سازمان انتقال خون ایران نیز که با بیش از چهار دهه تجربه و فعالیت ملی با کسب دستاوردهای نوین در زمینه های مختلف انتقال خون به عنوان سرآمد در منطقه شناخته شده است، آرزوی توفیق روز افزون دارم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha