کد خبر: استفاده-طولانی-مدت-از-قرص-آهن،-خطر-سکته
۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۱۶

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران نسبت به مصرف بی‌رویه ویتامین‌ها هشدار داد.

 

دکتر سید علی کشاورز متخصص تغذیه و رژیم درمانی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اذعان داشت: مکمل‌ها در شرایط خاصی باید مصرف شوند. متخصصان تغذیه معتقدند باید با برنامه و رژیم غذایی متعادل به نیازهای بدن جواب داد.

کشاورز افزود: گاهی در شرایطی نیاز به مکمل ضروری است؛ بحث ما درباره استفاده نابجا و این تفکر غلط است که تصور می‌شود مولتی ویتامین حتما مفید است. اگر فرد در رژیم غذایی ویتامین و املاح را به حد نیاز و کافی دریافت کند، مصرف مولتی ویتامین مفید نیست و حتی مضر هم می‌تواند باشد.

وی یادآور شد: بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف بی‌رویه مولتی ویتامین‌ها می‌تواند خطر سکته را بعد از 50 سالگی افزایش دهد.

مدیر گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این‌که فقر آهن رایج‌ترین نوع کم خونی است، تصریح کرد: زمانی که صحبت از کم‌خونی می‌شود، اغلب به همین مورد توجه می‌شود. تصور کنید فردی که از فقر آن مصون باشد، با مصرف قرص آهن خطر ابتلا به سکته برای وی افزایش می‌یابد.

کشاورز تاکید کرد: علم روز بیانگر آن است که در یک بازه زمانی مانند دوران بارداری، نیاز به مصرف آهن با تجویز پزشک وجود دارد؛ چرا که 50 درصد زنان باردار به کم خونی مبتلا هستند. از سوی دیگر، استفاده نابجای آن می‌تواند مضراتی را برای بدن داشته باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این‌که 80 درصد ایرانیان به تفکیک شهر و روستا از کمبود ویتامین D رنج می‌برند، اذعان داشت: مصرف هر نوع ویتامین می‌بایست با تجویز پزشک باشد.

 

کد خبرنگار: 41025

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha